hc8meifmdc|2011A6132836|PM_Website|tblnews|Text_News|0xfdff9359020000004001000001000600
تجربه کارآفرینی
در کشور هند
خانه پژوهش نواندیش
مهتا وزوایی
کلید واژهها :
کارآفرینی، زنان کارآفرین، صنایع کوچک
مقدمه:
امروزه مقوله توسعه کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک بهعنوان
اهرم توسعه اقتصادی در اکثر کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته است. بهویژه این
مبحث در کشورهای در حال توسعه و کشورهایی که از کمبود منابع طبیعی رنج میبرند،
اهمیت ویژهای یافته است. از جمله کشورهای مطرح در حوزه توسعه کارآفرینی کشور هند
میباشد که به حمایت و ترویج همه جانبه این مقوله در کلیه عرصههای اقتصادی و
اجتماعی پرداخته و حتی به انتقال تجارب خود به سایر کشورها و بهرهگیری از مزایای
ارتباطات بینالمللی نیز اقدام نموده است.
در این راستا مؤسسه ملی توسعه کارآفرینی و کسب و کارهای
کوچک (NIESBUD) در هند اقدام به برگزاری دورههای آموزشی کارآفرینی و
توسعه بنگاههای اقتصادی در سطح بین المللی نموده است. مخاطبین این مؤسسه که یکی از
مجریان برنامههای آموزشی و ترویجی دولت هند میباشد مربیان، تسهیلگران بخش خصوصی
و دولتی و همچنین کارآفرینان میباشند که در توسعه فرهنگ کارآفرینی در جامعه نقش
عمده را ایفا مینمایند. برنامه آموزشی «زنان و توسعه بنگاههای اقتصادی (WED) » یکی از دورههای بینالمللی برگزار شده توسط این مؤسسه میباشد
که به مدت 8 هفته از تاریخ 13 دسامبر 2004 الی 5 فوریه 2005 و در دوبخش کارگاههای
آموزشی و بازدیدهای میدانی برگزار گردید. روش اجرا در این دوره بر اساس برگزاری
کارگاه توأم با تمرینهای عملی به صورت فردی یا گروهی، مطالعات موردی، بحث، بازی،
شرکت در سمینار و همچنین مشاهده نزدیک از طریق تورهای مطالعاتی و بازدیدهای میدانی
بودهاست.
در مقالهای که پیش رو دارید، به آموختهها و مشاهدات صورت
گرفته طی این دوره آموزشی در زمینه حمایت همهجانبه نهادها و سازمانهای مرتبط با
کسب و کار و کارآفرینی و همچنین چالشهای زنان کارآفرین بهعنوان تجربه کارآفرینی
در کشور هند پرداخته شده است.
محیط کارآفرینی و
کسب و کار در کشور هند
کشور هند بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارد که 1/26 درصد از
این جمعیت زیر خط فقر بهسر میبرند. از این بین حدود 40% با درآمد کمتر از یک دلار در روز، گذران زندگی مینمایند.
این آمار بویژه در بین جامعه زنان حائز اهمیت است، به طوریکه 70 درصد از زنان، فقیر
محسوب میگردند که بهواسطه دلایلی نظیر تجرد، طلاق، عدم حمایت خانواده و . . . به
این وضعیت دچار گردیدهاند [ 1 ] . با توجه به موارد ذکرشده، کارآفرینی و ایجاد
کسبوکار، به ویژه کارآفرینی زنان به عنوان محرک توسعه اقتصادی، در رأس اولویتهای
بخش دولتی و حتی بخش خصوصی قرار گرفته است به طوریکه از آن بهعنوان یک حرکت ملی یاد
میشود. از اوایل دهه 1990 بحث حساس سازی نسبت به مسئله کارآفرینی در سطح مدارس
آغاز و تداوم یافته است. در میان جمعیت کارآفرینان در هند، زنان 5/10 درصد را به
خود اختصاص میدهند که این رقم با توجه به اولویتهای سیاستگذاری و ترویجی رو به
رشد میباشد. بر طبق یک بررسی انجام شده، زنان با ایجاد کسب و کارهای جدید قادرند
دارایی شخصی خود را به میزان 7/19 درصد افزایش بخشند که خود گامی در جهت فقر زدایی
و توانمندسازی اقتصادی خانواده میباشد [2] .
الف )سیستمهای
حمایتی از توسعه کارآفرینی و صنایع کوچک
با توجه به اهمیت کارآفرینی در رفع معضل عدم اشتغال و همچنین
با آگاهی از نقش زنان بهعنوان نیمی ازجمعیت کشور، کارآفرینی بهطور عام و کارآفرینی
زنان بهطور خاص، مورد توجه دولتمردان کشور هند قرار گرفته و به همین دلیل سیاستهای
متعددی جهت حمایت از آن اتخاذ گردیده است. در اینراستا بحث توانمندسازی زنان مطرح
و در دستور کار نهادها و سازمانهای متعدد قرار گرفته است.
دسترسی به منابع
مالی خرد( Microfinance ) [2] و [ 3 ]
تا قبل از دهه 1990 با ارائه تسهیلات مالی و اعتباری از
جانب دولت به افراد کم بضاعت، بسیاری از کسبوکارهای کوچک از بین رفته و دریافت تسهیلات
رایگان، جای کار و فعالیت اقتصادی را گرفته بود. پس از آغاز دهه 1990 با تغییر دیدگاه
دولت از سوسیال به لیبرال، ایجاد کسبوکار و درآمدزایی جایگزین سیستم سابق گردید.
از آنجایی که در کشور هند زنان دارایی چندانی ندارند، امکان استفاده از تسهیلات
بانکی بدلیل عدم امکان ارائه وثیقه برای ایشان بهسادگی میسر نمیباشد. تا سال 1992
افتتاح حساب در بانک، توسط گروههای غیررسمی غیر قانونی تلقی میگردید. از آغاز دهه
1990 بحث تشکیل گروههای خودیار (با استفاده از مدل گرامین در کشور بنگلادش) که مخاطب عمده آن زنان میباشند مطرح
و مؤسسات مالی دولتی و همچنین سازمانها و مؤسسات غیر دولتی به تشکیل این گروهها
اقدام نمودند. برای این منظور، سازمانهای غیردولتی (NGO
) با حمایت دولت در روستاها و مناطق
محروم، به آموزش روستاییان مشغول گردیدند. گروههای خودیار، متشکل از 10 الی 15
(حدکثر 20 ) نفر از زنان میباشند که به طور منظم جلساتی را با یکدیگر برگزار میکنند
و هدف آنان تأمین منابع مالی خرد (micro finance) جهت رفع نیازهای
معیشتی و همچنین ایجاد کسبوکارهای کوچک است. در این مدل، روستاییان پس از آموزش،
بهمدت 6 الی 12 ماه به پسانداز مشغول میگردند. سپس افراد گروه، دارایی خود را
در یک صندوق مشترک قرار داده، بهطور منظم یکدیگر را ملاقات میکنند. در این
جلسات، بنا به اولویت نیازها، گروه اقدام به پرداخت وام به افراد مینماید. کلیه
افرادی که وام دریافت نمودهاند موظفند که هر ماه درصدی از آن را به صندوق
بازگردانند و کلیه افراد گروه بر نحوه انجام کار نظارت دارند. از سال 1992، با شکلگیری
منظم این گروههای غیررسمی ،بانکها و مؤسسات اعتباری به تخصیص اعتبارات و وام با
بهره بسیار اندک به این گروهها اقدام نمودند. در این بین بانک ملی کشاورزی و توسعه
روستایی (NABARD) که یکی از مؤسسات اعتباری سیاستگذار در هند میباشد، در این
امر پیشقدم گردیده به اعطای اعتبارات به 500 گروه خودیار که موفق عمل نموده بودند
اقدام نمود.
در کشور هند گروههای خودیار به سه صورت تشکیل میگردند:
1- گروههای خودیار توسط بانکها ایجاد و تأمین مالی میگردند.
2- گروههای خودیار توسط سازمانهای غیردولتی و یا مؤسسات دولتی تشکیل و توسط بانکها تأمین
اعتبار میشوند.
3- تأمین مالی گروههای خودیار از طریق بانکها صورت میپذیرد
لکن سازمانهای غیردولتی بعنوان واسطه مالی بین این گروهها و بانک قرار میگیرند.
80 درصد از گروههای خودیار تشکیل شده تحت مدل 2 و 3 قرار میگیرند
و سازمانهای غیردولتی نقشی حیاتی را در شکلگیری و توسعه این گروهها ایفا میکنند.
گروههای خودیار تشکیل شده نیز با یکدیگر ارتباط برقرار نموده اتحادیه گروههای خودیار
را تشکیل میدهند که دسترسی آنان را به منابع مالی گستردهتر فراهم میسازد (از
جمله اتحادیه DHAN که از ترکیب این گروهها ایجاد شده است.) این روند تا به امروز
ادامه دارد و یکی از مؤثرترین راهکارها در جهت توسعه دسترسی زنان روستایی به منابع
مالی (حدود 90درصد از بهرهگیران از منابع مالی خرد در جهان زنان میباشند ) میباشند.
امروزه بسیاری از کشورهای در حال توسعه همچون کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا و
جنوب شرقی آسیا از این مدل پیروی مینمایند. در کشور هند مؤسسات ارائه دهنده تسهیلات
مالی خرد (MFI) در دو بخش رسمی و غیر رسمی فعالیت دارند که بخش رسمی این
مؤسسات و نهادها، شعب روستایی بانکهای بازرگانی و یا بانکهای روستایی و محلی و
همچنین مؤسسات اعتباری بخش تعاونی میباشند.
همسویی دولت و
بخش خصوصی در توسعه کسب و کارهای کوچک [ 4 ]
(تجربه موفق شرکت
تولید کننده محصولات بهداشتی Hindustan Lever Limited )
یکی از ایدههای بسیار جالب و خلاق در انگیزش زنان روستایی
به سمت ایجاد کسبوکارهای کوچک، سیستم توزیع روستایی است. این حرکت از سال 2002 با
همکاری دولت و بخش خصوصی آغاز شده است و دولت نقش تسهیلگر را ایفا مینماید. در این
ایده، دولت با بررسی نیاز روستاها، به شناسایی شرکتهای موفق و صاحب نام در بخش
خصوصی اقدام مینماید و سپس از آنها میخواهد که توزیع محصول خود را در روستاها به
زنان توزیعگر بسپارند. دولت با همکاری نزدیک با سازمانهای غیردولتی نسبت به شناسایی
گروههای خودیار تشکیلشده در روستاها اقدام مینماید و زنان مورد نظر خود را در این
گروهها شناسایی مینماید. این زنان به دلیل عضویت در گروههای خودیار به منابع مالی
دسترسی دارند و با دریافت وام از گروه، قادرند محصولات شرکت مورد نظر را خریدار
نموده به توزیع آن اقدام نمایند و در حقیقت کسب و کار خود را ایجاد کنند. در این
صورت هزینه تبلیغات این محصول به عهده شرکت تولید کننده خواهد بود و این زنان با ایجاد
این کسب و کار کوچک سودی معادل 10 درصد فروش خود دریافت مینمایند که قادر به تسویه
وام اخذ نموده نیز خواهند گردید. این زنان بهصورت بالفعل کارآفرین نمیباشند و
بنابراین فعالان سازمانهای غیردولتی به توجیه و آموزش این زنان میپردازند. آموزشهای
ارائه شده به این زنان عمدتاًدر زمینه بازاریابی محصول، عرضه و تقاضا ، فروش و
حسابداری میباشد. پس از آموزش هرزن توزیعگر علاوه بر روستای خود مسئولیت روستاهای
مجاور را نیز بر عهده میگیرد و مستقل میگردد. شرکت Hindustan Lever Limited تولید کننده محصولات بهداشتی، یکی از پیشگامان این طرح میباشد که تا کنون 11000 زن توزیعگر را به عرصه
فعالیت وارد نموده است. این برنامه از جهات متعدد دارای مزیت میباشد، از جمله کمک
به گسترش بهداشت و سلامت عمومی در مناطق محروم، حل معضل بیکاری و کمک به توسعه کسب
و کارهای کوچک، کارآفرینی و در نتیجه رشد اقتصادی و همچنین استفاده از ظرفیتهای
بخش خصوصی و تقویت آن در همکاریهای دو جانبه با دولت. شرکتهای دیگری نیز در این
عرصه وارد گردیدهاند، از جمله شرکتهایی وجود دارند که با ارائه مواد خام به این
زنان روستایی، از آنان میخواهند که به تولید محصول تحت امتیاز این شرکت بپردازند
و حتی محصولات روستا را به خارج از کشور نیز صادر مینمایند.دولت نیز در کلیه
مراحل نقش حامی و تسهیلگر را بهعهده دارد.
توسعه کارآفرینی
در بخش صنایع دستی [ 4 ] و [5]
سازمان توسعه صنایع دستی در کشور هند، زیر نظر وزارتخانه
نساجی به فعالیت میپردازد و هدف آن، گسترش و توسعه صنایع دستی میباشد. مخاطبین
عمده این بخش زنان هستند و صنایع دستی پس از کشاورزی دومین صنعت این کشور میباشد.
سازمان توسعه صنایع دستی عمدتاً تمایل به همکاری با سازمانهای غیردولتی، تعاونیها
و سازمانهای فعال در امر توسعه سازمانهای غیردولتی دارد. این بخش نیاز به سرمایهگذاری
اندکی دارد و در مقابل قادر است با توانمدسازی، سرمایه خارجی را به کشور وارد نماید.
از این رو دولت توانمند سازی و حمایت از سازمانهای غیردولتی را در جهت توسعه صنایع
دستی در برنامه کار خود قرار داده است که در حال حاضر در بحث صنایع دستی تأکید بر
زنان است. تولید کنندگان صنایع دستی که عمدتاً در روستاها ساکن هستند در 4 سال اولیه
فعالیت خود توسط دولت حمایت مالی میشوند. این حمایتها در زمینههایی همچون آموزش
طراحی، بروز رسانی تکنولوژی تولید، آموزش بازاریابی و عرضه محصولات، فراهم نمودن
مواد اولیه، اجاره مکان فعالیت و . . . میباشد که کلیه این خدمات بهصورت رایگان
ارائه میگردد. آموزش بازاریابی جهت تولید کنندگان صنایع دستی به دو صورت انجام میپذیرد:
·
برنامههای آموزشی که مستقیماً از طریق دولت ارائه میشود.
·
برنامههایی که مجری آن سازمانهای غیردولتی و سایر سازمانهای داوطلب میباشند.
دریافت کنندگان این تسهیلات قادر به افزایش تولید و بهبود کیفیت
محصولات خود گردیده با فرآیند فروش و بازاریابی آشنا میشوند. یکی از عمده ترین
مشکلاتی که هنرمندان پس از تولید با آن مواجه میگردند، حمل کالاهای تولید شده و
فروش در سطح شهر میباشد. روستاییان هنرمند در بدو شروع کسب و کار، عموماً بضاعت
حمل کالاهای خود به شهر و بازاریابی را ندارند، از این رو دولت پروژه نمایشگاههای دائمی صنایع دستی
را در پیش گرفته است.
ایده اولیه این طرح در شهر دهلی نو با نام Delhi Haat
در اواخر سال 1990 ارائه گردید و توسط مؤسسه توسعه توریسم و حمل و نقل دهلی (DTTDC) با همکاری سازمان توسعه شهری دهلی نو (NDMC) به اجرا در آمد که در حال حاضر نمایشگاههای مشابهی در
سرتاسر کشور برگزار می گردد. Delhi Haat نمایشگاه دائمی صنایع دستی در دهلی نو واقع است. در این نمایشگاه
تعداد 62 غرفه وجود دارد که بهصورت گردشی هر دو هفته یکبار به عده جدیدی از
هنرمندان واگذار میشود. روند کار به این صورت است که سازمانهای غیردولتی و یا
سازمانهای داوطلب پس از شناسایی هنرمندان و آموزش آنها جهت بهبود کیفیت محصولات
خود، آنها را به سازمان مربوطه معرفی مینمایند. در اینصورت سازمان صنایع دستی
مسئولیت حمل محصولات از روستا به شهر و اسکان هنرمندان روستایی را بهطور رایگان
برعهده گرفته و بهطور همزمان از متخصصین در امور طراحی، بستهبندی، بازاریابی،
صادرات و . . . جهت حضور در این نمایشگاهها دعوت بعمل میآورد. همچنین زمینه حضور
سازمانهایی نظیر مؤسسات توریستی، هتلها و غیره را نیز در نمایشگاه جهت مذاکره با
هنرمندان فراهم مینماید. دولت با انجام این کار در حقیقت چهار هدف عمده را دنبال
میکند:
1- ایجاد رقابت میان تولیدکنندگان صنایع دستی که در این
فرصت با مقایسه محصول و میزان فروش خود با کالای ارائه شده از جانب سایر تولیدکنندگان
قادر به کشف نقاط ضعف خود و بهبود کیفیت محصولاتشان گردند.
2- مواجهه تولیدکنندگان با متخصصین و طراحان مدعو و بهبود کیفیت
کالا و نحوه ارائه مناسب توأم با بستهبندی صحیح
3- شرکت تولیدکنندگان در کلاسهای آموزشی دائر بهمدت 2 ساعت
در طول روز، جهت آموزش و یادگیری مسائل مالی و مدیریتی از جمله: تعیین قیمت تمام
شده، قیمتگذاری کالای تولید شده، تحلیل سود بهدست آمده، بهبود کیفیت و بستهبندی
و سایر موضوعات مشابه
4- مذاکره تولیدکنندگان جهت دریافت سفارش از سازمانهای
متقاضی و متعاقباً توسعه کسب و کار ایجاد شده توسط کارآفرین هنرمند
حمایت از تولید و
صادرات کالا در جهت توسعه کسب و کارهای کوچک [ 6 ] و [ 7 ]
یکی از سازمانهای کلیدی فعال در زمینه ارائه خدمات به کسب و
کارهای کوچک، مؤسسه ارائه دهنده خدمات به صنایع کوچک(SISI) میباشد که خدمات گوناگونی را قبل و بعد از تولید کالا به
کارآفرینان ارائه میدهد. مؤسسه SISI که تحت نظر وزارت صنایع کوچک هند قرار دارد، فعالیتهایی را در زمینه
توسعه صنایع کوچک نظیر آموزش، مشاوره، ترویج، آزمایش محصول، به روز رسانی، اطلاع
رسانی از طریق ایجاد پایگاههای اطلاعاتی و بهویژه صادارت و بازاریابی در دست
انجام دارد.
برنامههای آموزشی این مؤسسه در کلیه زمینههای مرتبط با
تولید و ارائه خدمات میباشد که در سه بخش عمومی، مدیریتی و فنی ارائه میگردد. یکی
از برنامههای آموزشی عمده در این مؤسسه برنامه آموزش کارآفرینی است که در این بخش
طرح جداگانهای نیز جهت زنان کارآفرین وجود دارد. این طرح در سه بخش زیر ارائه میگردد
:
· انگیزش و ترویج کارآفرینی در بین زنان
· آموزش در زمینه ایجاد و توسعه کسب و کار (قبل از فرآیند ایجاد)
· آموزش در جهت توسعه مهارتها شامل مهارتهای فنی، تکنولوژیکی
و مدیریتی(بعد از فرآیند ایجاد)
کلیه خدمات آموزشی جهت متقاضیان رایگان میباشد.
در زمینه توسعه صادرات، این مؤسسه خدمات منحصر به فردی را
ارائه میدهد. این خدمات عبارتند از:
·
جمعآوری و ارائه اطلاعات بازار صادرات
·
ارائه اطلاعات در مورد فرآیند و قوانین و مقررات صادرات
·
آموزش مدیریت صادرات
·
آموزش بستهبندی صادراتی
·
برگزاری سمینار و کارگاه مرتبط با رویههای صادرات
·
گردآوری گزارشات و کلیه منابع مرتبط با صادرات کالا
·
برگزاری سمینار در مورد تجارت جهانی
·
برگزاری سمینار در مورد مالکیت معنوی ( کپی رایت)
و از همه مهمتر. . .
· هماهنگی جهت شرکت محصولات برتر در نمایشگاههای بینالمللی
مؤسسه SISI ، تحت برنامهای هماهنگ و منظم، زمینه حضور تولیدکنندگان محصولات
حائز کیفیت را در نمایشگاهای بینالمللی فراهم میآورد. در این طرح فرصتی استثنایی
در اختیار تولیدکنندگانی که به دلایل محدودیت مالی امکان حضور در نمایشگاههای بین
المللی و صادرات کالای خود را ندارند فراهم میگردد. تولیدکنندگان میتوانند در
صورت تمایل به حضور در نمایشگاههای بین المللی درخواست خود را به این مؤسسه ارائه
نمایند. مؤسسه SISI پس از بررسی کالای مورد نظر و در صورت تأیید کیفیت آن مبنی بر
وجود پتانسیل فروش اقدام به ارائه آن کالا به نمایشگاه مورد نظر در خارج از کشور مینماید
و کلیه هزینههای مورد نظر را اعم از حمل و نقل کالا و ارجاع آن به دارنده پس از
اتمام نمایشگاه، همچنین امور مربوط به اجاره غرفه و ارائه اطلاعات مرتبط محصول را
تقبل می کند. علاوه بر این، اقدام به برقراری ارتباط با خریداران و متقاضیان نموده
اطلاعات اخذ شده را پس از اتمام نمایشگاه به دارنده محصول منتقل مینماید. در صورت
فراهم شدن امکان توسعه این محصول و توأم با رشد کسب و کار دولت حمایت مالی خود را
اندکی کاهش داده و نوبت آینده 95 درصد از هزینه نمایشگاه و صادرات کالا را میپردازد
و 5 درصد دیگر باید توسط تولیدکننده تقبل گردد و بدین نحو استقلال آینده این کسب و
کار نیز تضمین میگردد.
همچنین در کنار توسعه صادرات، آموزش بازاریابی و ارائه
اطلاعات بازار نیز به تناسب موضوع ارائه میگردد.
حمایت از فنآوریهای
نوین [ 8 ]
یکی از مؤسسات دولتی مؤثر و حامی کارآفرینی در کشور هند
مؤسسه ملی تحقیق و توسعه (NRDC) میباشد. این مؤسسه تحت نظر دپارتمان تحقیقات علمی و صنعتی
هند فعالیت مینماید و تکنولوژیهای نوین را از مرحله ظهور تا مرحله ثبت و تبدیل
به کسب و کارهای اقتصادی مورد حمایت قرار میدهد. این مؤسسه بیش از 100 تکنولوژی
جدید را مورد حمایت خود قرار داده است که تا کنون 50 درصد از آنها به موفقیت
اقتصادی دست یافته است. این مؤسسه بویژه جهت زنان کارآفرین که در کشور هند به دلایل
فرهنگی دارایی چندانی ندارند مورد استقبال واقع گردیده است. NRDC با ارائه خدماتی
نظیر به نمایش گذاردن محصولات نوین و خلاق با هزینه بسیار اندک و برقراری ارتباط
با سرمایهگذاران بر روی طرحهای جدید، چاپ بروشور و تقبل هزینههای تبلیغات، در
اختیار قرار دادن امکانات ارتباطی نظیر فکس، تلفن، اتاق کنفرانس و . . . ، هماهنگی
جهت بازدید سرمایهگذاران و نمایندگان کشورهای خارجی و درنهایت کمک به ثبت ایده و
تبدیل آن به کسب و کارهای اقتصادی در جهت توسعه کارآفرینی گام برمیدارد. از جمله
زنان کارآفرینی که با حمایت این مؤسسه به موفقیت چشمگیری دست یافته است خانم آناند میباشد که با استفاده از تایر
فرسوده اتومبیل اقدام به تولید مبلمان و سایر محصولات خانگی نموده و توانسته است
به کمک این مؤسسه، تکنولوژی خود را به 120 کشور جهان صادر نماید.
حمایت مؤسسات مالی
و اعتباری از کارآفرینی زنان [ 9 ]
در کشور هند سیاستهای متعدد حمایتی از زنان کارآفرین در
دستور کار نهادها و مؤسسات اعتباری از جمله بانکها قراردارد. از جمله مؤسسات مالی
سیاستگذار که به این مهم اقدام نموده است بانک ملی کشاورزی و توسعه روستایی هند (NABARD) میباشد. یکی از اهداف عمده این بانک، توانمندسازی زنان در
کلیه عرصههای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی میباشد که در این راستا تأکید ویژه بر
روی کارآفرینی زنان، بویژه زنان روستایی است. به همین جهت و به منظور تأمین
اعتبار مورد نیاز زنان، در این سازمان واحد مجزایی به توسعه زنان اختصاص داده شده
است که هدف آن عمدتا تهیه بانک اطلاعاتی از زنان کارآفرین و تعریف قوانین و سیاستهای
مورد نیاز جهت توسعه اعتبار قابل ارائه به زنان کارآفرین میباشد. در جهت نیل به این
اهداف، این سازمان علاوه بر آموزش کارکنان خود جهت حساس سازی آنان نسبت به مشکلات
زنان، فعالیتهای متعددی را جهت توسعه کارآفرینی زنان تحت انجام دارد که ذیلاً به
برخی از آنها اشاره میشود. :
· ظرفیتسازی در جهت توسعه مهارتهای فردی و مدیریتی
· افزایش دسترسی زنان به اعتبارات مالی از طریق: تشکیل
گروههای خودیار، اعطای تسهیلات مالی توسط تشکلهای غیر دولتی، اعطای وام و سایر
تسهیلات مالی با بهرههای کم و . . .
· بهبود سیستم ارائه تسهیلات مالی و خدمات به زنان کارآفرین
از طریق تشکیل واحدهای مربوط به زنان در سازمان و جهتگیری مثبت کارگزاران بانک
نسبت به زنان کارآفرین
· انجام مطالعات و تحقیقات عملی با تأکید بر جنسیت و در
راستای بهبود نحوه ارائه تسهیلات مالی و اعتباری به کارآفرینان
· طراحی کارتهای اعتباری روستایی جهت کارآفرینان زن در
روستاها
لازم به ذکر است که این بانک یکی از مؤسسات مالی سیاستگذار
میباشد که در رأس سیستم مالی و اعتباری کشور هند قرار دارند.
ب) زنان کارآفرین،
چالشها و فرصتها
در کشور هند 10 درصد از صاحبان کسب و کارهای کوچک زنان
هستند که از این بین 66 درصد شخصاً مالک کسب و کار خود هستند و 34 درصد بقیه بهصورت
مشارکتی با دیگران نسبت به ایجاد کسبوکارهای جدید اقدام کردهاند. از نظر نوع
فعالیت بیشترین تعداد در صنایع غذایی (26 درصد از کل) است [10] . تنها 5/9درصد
آنان در بخش فنی و مهندسی به فعالیتهای کارآفرینانه پرداختهاند.
برخی از چالشهای عمدهای که زنان کارآفرین با آن مواجه میباشند
عبارتنداز:
·
عدم دسترسی به اطلاعات مورد نیاز
·
عدم دسترسی به بازار
·
فقدان دسترسی و تأثیرگذاری بر سیاستگذاران
·
عدم دسترسی به منابع مالی
·
عدم دسترسی به منابع آموزشی
·
عدم برابری جنسیتی ناشی از سنتها و آداب و رسوم مذهب هندو
در کشور هند زنان به دلایل اجتماعی و قانونی، از جمله
«محرومیت قانونی از ارث پدری» توان مالی چندانی ندارند و از این جهت در ایجاد کسب
و کار خود نیاز مالی، مهمترین چالشی است که با آن مواجه میباشند [10] . علاوه بر
این به دلیل اهمیت بالای مسئولیتهای خانوادگی و همچنین سنتی که بر مبنای آن زنان
پس از ازدواج مسئولیت خانواده همسر خود را نیز بهعهده خواهند گرفت پس از ایجاد
کسب و کار جدید مسئولیت آنان دو چندان میشود که این مستلزم تلاش بیشتر و برقراری
تعادل بین مسئولیتهای خانوادگی و کار خارج از منزل میباشد. به دلایل فوقالذکر
اکثر ایشان اقدام به ایجاد کسب و کارهایی مینمایند که در بدو شروع نیاز به سرمایه
چندانی نداشته باشد و یا با تشکیل گروههای خودیار در مقیاس کوچکتر اقدام به ایجاد
کسب و کارهای جدید مینمایند که در انجام این مرحله از سازمانهای غیردولتی و سایر
سازمانهای داوطلب مدد میجویند. بسیاری از زنان کارآفرین که به حمایت مالی بیشتری
نیاز دارند همسران خود را در کسب و کارشان وارد نموده و یا در صورت داشتن طرح کسب
و کار به مؤسسات دولتی حامی و یا مؤسسات ارائه دهنده تسهیلات اعتباری مراجعه مینمایند.
گرچه از لحاظ قانونی محدودیتی برای زنان کارآفرین در ایجاد و توسعه کسب و کارهای
جدید وجود ندارد، محدودیتهای اجتماعی سبب میگردد که ورود زنان به عرصه کسب و کار
دشوارتر از مردان باشد. در همین راستا است که وزارتخانهای جهت رسیدگی به امور
زنان ایجاد گردیده و همچنین طرحهای متعددی جهت تسهیل دسترسی زنان کارآفرین به
ورطه اجرا در آمده است چنانکه کلیه مؤسساتی که بر روی توسعه کارآفرینی متمرکز
هستند طرحهای جداگانهای جهت توانمندسازی زنان در حوزههای مدیریتی و کسب وکار بویژه
کارآفرینی در دست انجام دارند.
نکتهای که باید به آن اشاره کرد این است که زنان کارآفرینی
که در کشور هند در مرحله توسعه قرار میگیرند عمدتاً اقدام به انجام فعالیتهای
اجتماعی در قالب سازمانهای غیردولتی مینمایند تا از این طریق بتوانند زمینه حضور
سایر زنان را در عرصه کارآفرینی فراهم آورند و حتی برخی از آنان تولید محصولات خود
را از طریق سازمانهای غیردولتی مرتبط، به سایر زنان در سطح روستاها میسپارند و سعی
در وارد نمودن سایر زنان به حوزه کسب و کار و توسعه فضای کسب و کار و کارآفرینی در
کشور دارند.
نتیجهگیری:
در پایان با بررسی مقوله کارآفرینی در کشور هند میتوان
عنوان داشت که در توسعه کارآفرینی و بویژه کارآفرینی زنان سه حوزه حائز اهمیت است:
1- حمایت دولت از توسعه کسب و کار در بخش خصوصی و همچنین
تخصیص بودجه جهت حمایت از این بخش و ایجاد مؤسسات و نهادهای مرتبط با توسعه کسب و
کارهای جدید، ابداعات و اختراعات، صادرات، و . . . که در حقیقت یک حرکت ملی در
راستای توسعه اقتصادی کشور خوانده میشود.
2- همکاری دولت و بخش غیر دولتی از جمله سازمانهای غیردولتی
و سازمانهای داوطلب در توسعه بخشهای توسعه نیافته از جمله روستاهاست که خود گامی
در جهت فقر زدایی و نتیجتاً توسعه اقتصادی کشور خواهد بود.
3- مسئله آموزش و اهمیت توانمندسازی و توسعه مهارتها قبل و
بعد از ایجاد کسب و کار که این مسئله بعنوان سیاستی غیر قابل چشمپوشی در کلیه سازمانها
و نهادها مورد توجه قرار گرفته است.
نکتهای که اکثر نهادها و سازمانهای مرتبط با کارآفرینی در
کشور هند بر آن اذعان دارند این است که در زمینه توسعه کارآفرینی و کسب و کار در
کشور، میان سازمانهای دولتی و غیر دولتی رقابتی وجود ندارد بلکه دو بخش عمومی و خصوصی
همکاری همهجانبهای را در راستای توسعه اقتصادی کشور و فقر زدایی در پیش گرفتهاند
و دولت در این راستا اجرای طرحهای جاری را به سازمانهای غیر دولتی و مؤسسات
داوطلب میسپارد و خود علاوه بر تدوین و تصویب سازوکارهای متناسب با توسعه بخش
خصوصی، به حمایت همهجانبه از آن بویژه در توسعه روستایی و کارآفرینی میپردازد.
با توجه به موارد فوقالذکر و با درنظر گرفتن پتانسیلهای موجود در داخل کشور، لزوم
نگرش و تأمل بر روند جاری در کشور هند بهعنوان الگوی توسعه کارآفرینی در یک کشور
در حال توسعه که موجبات تقدیر سازمان ملل متحد را فراهم آورده است احساس میگردد و
امید است که بتوان با تلاش همهجانبه نسبت به حساسسازی کلیه سازمانها و نهادها
اعم از دولتی و غیر دولتی نسبت به مقوله کارآفرینی اقدام و توسعه کارآفرینی را
مسئلهای ملی تلقی نموده در راستای توسعه آن و در نتیجه توسعه اقتصادی کشور گام
برداشت.
مراجع
1-Smita Mohanty| PRADAN
Professional (An NGO to promote and strengthen livelihoods for the rural poor
)| NIESBUD| Noida| India | 2004 – www.pradan.net
2-Dr. N.P Singh| Director
General Asian Society for Entrepreneurship and Development| NIESBUD| Noida |
India | 2004
3-Mr. Narendra Nath| PRADAN
Professional| NIESBUD| Noida | India | 2004 www.pradan.net
4-Mr. Pradeep Kashyap| Managing
Director MART| NIESBUD| Noida | India | 2005 www.martrural.com
5-The Office of Development
Commissioner (Handicraft) - under the Ministry of Textile – Delhi | India |
2005
6- Mr. P K Mukherjee| Director|
Small Industry Service Institute| Mumbai | India | 2005
7-Shri V.D. Narang | Director|
Small Industry Service Institute| Jaipur | India | 2005
8-Mr. Govinda Sarma| National
Research and Development Corporation(NRDC)| Delhi | India | 2005| www.nrdcindia.com
9- S.M.Sheokand| Chief General
Manager | NABARD (National Bank for Agriculture and Rural Development)| Mumbai
| India | 2005
10-Mrs. R. Sengupta| Director of
WED Program| Typology of women entrepreneurs in India | NIESBUD| Noida | India
| 2004
منبع:شبکه زنان
کارآفرین