hc8meifmdc|2011A6132836|PM_Website|tblnews|Text_News|0xfdff915902000000820c000001000200
ویژگی های سازمان های کارآفرین
هشت ویژگی کلیدی سازمانهای کار آفرین عبارتند از :
1. اصرار در استراتژی تهاجمی:
» سازمانهای موفق| نوآور و مبتکر هستند؛
آنها به جای نشان دادن واکنش در برابر رویدادها و داشتن حالت انفعالی می کوشند
پیش فعالانه و تهاجمی عمل کنند.
2. صمیمیت با مشتریان:
» سخن گفتن با مشتریان با هدف آگاهی از خواستها| انتظارات و دیدگاه های آنها از
رموز موفقیت در کسب و کار است .
3. آزادی عمل و کارآفرینی:
» در سازمانهای کار آفرین| مدیران اجرایی افراد را تشویق می کنند که در چارچوب چشم
انداز سازمان| رهنمودها و استراتژی های موجود| مسئولیت تصمیمات را متقبل شوند. این
به معنی آن است که چنین سازمان هایی اطمینان دارند| کارکنانشان از آنچه در سازمان
می گذرد آگاهند و در تفسیر و تحلیل برنامه ها و اقدامات سازمان| بویژه در مورد
مشتریان سهیم شده اند.
4. تاکید بر ارزشهای سازمان:
» در سازمانهای موفق همه با فلسفه و ارزشهای سازمان آشنا هستند و وظیفه خود می
دانند باورهای سازمان را به آگاهی مشتریان و همکاران| به ویژه افراد تازه استخدام
شده برسانند . در این باره اندازه سازمان چندان مهم نبست. در واقع این کار حتی در یک
خرده فروشی کوچک نیز قابل اجراست .
5. تاکید بر فعالیت های تخصصی خویش:
» سازمانهای موفق معمولاً بر انجام فعالیتهایی تاکید می کنند که در آن متخصص و کار
آزموده شده اند. این به معنای آن نیست که سازمان ها نباید فعالیت های خود را متنوع
سازند| بلکه یاد آور این مهم است که برای ورود به بازار جدید| باید با دقت برنامه
ریزی کرد و بازارها را تجزیه و تحلیل نمود.
6. ساختار ساده و نیروی کار اندک:
» از ویژگی های سازمان کارآفرین برخورداری از ساختاری ساده است (ساختاری که انجام
کار را تسریع و تسهیل نماید). در یک سازمان پیچیده؛ غالبا مشتریان را از واحدی به
واحد دیگر می فرستند. زیرا هر چقدر سازمان پیچیده تر باشد سیستمهای ارتباطی پیچیده
تر و دشوارتر عمل خواهند نمود.
7. افزایش بهره وری از مجرای کارکنان:
» از ویژگی های سازمان کارآفرین| توجه به نقش یک یک افراد در کل سیستم و تشویق
موفقیت ها در هر کجای سازمان است. مدیران سازمان های کارآفرین می دانند که اگر
موفقیتی حاصل شده| ناشی از تلاش و نوآوری کارکنان بوده است.
8. اعمال کنترل بر ارزشها و تامین مالی:
» سازمان های کارآفرین بر این باورند که کارکنانِ رو در رو با مشتریان| باید از
اختیارات لازم در مراحل تصمیم گیری برخوردار باشند. در عین حال که سازمان هم باید
کنترل دقیقی بر ارزشها و نحوه تامین مالی منابع اعمال کند. در واقع مدیران کار آفرین
به افراد آزادی عمل می دهند تا آنچه را که شایسته می دانند به انجام رسانند .
هفت پشتوانه بنیادی
» نکته حائز اهمیت آن است که ویژگی های یاد شده باید از هفت پشتوانه اعتقادی یا
هفت ارزش بنیادی زیر برخوردار باشد :
» 1- سازمان ما باید بهترین باشد.
» 2- همه کارها باید صحیح انجام شود حتی کارهای جزیی.
» 3- موفقیت سازمان به افرادی که برای آن کار می کنند| بستگی دارد.
» 4- خدمات و کالاها را باید با بهترین کیفیت ارایه نمود.
» 5- تشویق و ترغیب و تحمل شکست| اجتناب ناپذیر است ( با توجه به اینکه سازمان در
مسیر پیشرفت گام بر میدارد).
» 6- سیستم ارتباطات داخلی سازمان حائز اهمیت بسیار است .
» 7- سازمان باید از نظر اقتصادی رشد کند.
21 قاعده طلایی در سازمان های کار آفرین
» 1- هر گونه خلا بازار را شناسایی و برطرف کنید. در غیر این صورت رقبای شما فعال
خواند شد.
» 2- سعی کنید وظایف خود را درست انجام دهید.
» 3- توجه به جنبه های تفریحی در کار| عامل ایجاد انگیزه به شمار می آید.
» 4- سخت بکوشید تا نقش خود را با تمام توان ایفا کنید .
» 5- تلاش کنید با رهنمودها و مغز دیگران کار کنید و از ایده های آنان استفاده کنید
.
» 6- هدفها را تعیین کنید و با توجه به رسالت سازمان| مسیر مشخصی را طی کنید (به
خاطر داشته باشید که هدفها باید متمرکز بر مشتری| مشخص| قابل اندازه گیری| مورد
توافق| واقعی و بهنگام باشد) .
» 7- بر قضاوت شهودی خود اعتماد کنید .
» 8- باید به آسمان رسید| دست کم یک بار .
» 9- شیوه فروش را بیاموزید .
» 10- به یک رهبر تبدیل شوید .
» 11- نقاط ضعف و شکست را به سرعت شناسایی کنید .
» 12- از رویداد های ناشی از شانس به بهترین نحو بهره برداری کنید .
» 13- از تغییر به عنوان یک راه زندگی استقبال کنید .
» 14- ارتباطات خود را قوی کنید .
» 15- از وقت خود به شیوه ای معقول استفاده کنید .
» 16- الگویی را در نظر بگیرید و برای ارزیابی عملکرد و سنجش کیفیت کار| از
استاندارد های مشخص استفاده کنید .
» 17- به انجام کارهای عادی و روزمره قناعت نکنید .
» 18- برای کیفیت اهمیت بسیار قائل شوید .
» 19- در بحرانها به سرعت عمل کنید .
» 20- پس از افتادن باید به سرعت برخاست و دوباره روی زین نشست .
» 21- باید از کار خود لذت ببرید .
? سازمان کار آفرین یک پدیده جدید نیست زیرا همیشه
کسانی بوده اند که نسبت به رقبا سریعتر عمل کرده اند و فرصتها را زودتر از آنان
تشخیص داده اند .
? در مورد سازمان کار آفرین چیزی به نام شانس وجود
ندارد.
? افراد کارآفرین میتوانند برای سازمان شانس یا
فرصت بوجود آورند .
10 گام موثر در مسیر کار آفرین نمودن سازمان:
1- اعتقاد به سازمان: اگر سازمان خود را بهترین بدانید کافی نیست. باید اعتقاد
راسخ داشته باشید که سازمانتان بهترین است. سازمانی این چنین| همواره بر خود میبالد
و آرزوی کارکنانش آن است که سازمان مسیر رشد را ادامه دهد. سازمانهای کار آفرین|
تنها درباره "موفقیت" و " کیفیت محصول" حرف نمی زنند| بلکه
همواره دارای این ویژگی ها هستند .
2- ترسیم چشم انداز: سازمان کار آفرین توانسته است چشم اندازی از آینده خویش را در
برابر دیدگان اعضای خود قرار دهد. احساس وجود یک آینده روشن همواره منشا پیشرفت
خواهد بود و افراد را به تحقق رویای خود ترغیب می نماید. البته هدفها باید قابل
دستیابی و مشخص باشند زیرا اگر اعضای سازمان اهداف آتی را مبهم یا دست نیافتنی
بدانند ناکام مانده| سرانجام با شکست رو به رو خواهند شد.
3- شناخت کافی از مشتری: در سازمان کار آفرین مشتری یک منبع ارزشمند اطلاعاتی است.
در این سازمان شکایت های مشتریان مورد استقبال قرار می گیرد. زیرا هدف| آموختن
درسهای جدید و اقدامات اصلاحی در سایه اشتباهات گذشته است .
4- تجزیه و تحلیل محیط: اگر سازمان تلاش نکند عوامل فعال در محیط خارجی خویش را
درک کند| هر قدر به بازار جهانی نزدیک می شود با این عوامل نا آ شنا تر می گردد و
در نهایت بهترین فرصتها را از دست خواهد داد.
5- درک سازمان: سازمانهای موفق هرگز تصویری ایده آل و مقدس از خود ترسیم نمی کنند
. درک سازمان به معنی شناسایی نقاط ضعف و اجرای سیاستهایی به منظور کاهش نقاط ضعف
است. یکی از زمینه های آسیب پذیری سازمان در رابطه با امور جاری و روزمره است . در
مورد امور عادی سازمان باید مقرراتی وجود داشته باشد تا اطمینان یابیم که سازمان درکارهای
روزمره نیز مانند فعالیت های کارآفرینی از تعهد لازم برخوردار است.
6- محاسبه ریسک: سازمان کار آفرین ریسک پذیر است| ولی هنگامی پذیرای ریسک خواهد
بود که نقش و اثر عوامل داخلی و خارجی را محاسبه نموده و ضریب موفقیت خود را بیش
از هزینه های مربوط به شکست بداند .
7- تحمل شکست و آموختن درسهای جدید از آن: هر سازمانی که آماده ریسک پذیری است
ممکن است روزی با تجربه ای تلخ مواجه شود و شکست بخورد. تلاش برای شناسایی علت
شکست و تحلیل آن؛ نه به منظور شناسایی فرد خطا کار و سرزنش وی بلکه برای جلو گیری
از تکرار اشتباه| از ویژه گیهای سازمان کار آفرین است.
8- ارزش قائل شدن برای افراد و شاد نمودن محیط کار: ممکن است افراد برای کسب پول
به سازمان بپیوندند. اما اگر سازمان برای این افراد و مهارت آنها احترام کافی قائل
نشود و آنها از محیط کار خود لذت نبرند| وفاداری به سازمان و به تبع آن تولید کاهش
می یابد.
9- اهمیت کارهای روزانه و تقدیر از کسانی که این کارها را انجام می دهند: کارکنان
اداری که کارهای روزانه را انجام می دهند وظیفه دارند از اقدامات دیگران (که حالت
ابتکار و خلاقیت دارد) حمایت کنند. در عین حال که سازمان باید تلاش کند کار همه
افراد را مهم بشمارد و از این دیدگاه تلاشهای آنان را مورد تقدیر قرار دهد.
10- چه بازاری تا چه زمان سود آورتر است؟
سازمان های کارآفرین برای پاسخگویی به این پرسش از اطلاعات و تحلیل های کافی
برخوردارند.
نوشته شده توسط Paydaie
منبع: روزنامه تفاهم