hc8meifmdc|2011A6132836|PM_Website|tblnews|Text_News|0xfdff91e2000000002405000001000600
پلتفرم مشترک گامی مهم در آینده
صنعت کشور
محسن تهوری
صنعت
خودروی ایران در دهه اخیر پس از شروع فعالیتهای جدید، فراز و نشیبهای بسیاری را
پشت سر گذاشته است. این فعالیتها از اوایل دهه 70 آغاز شد. در آن زمان تولید
خودرو در ایران «کم» و میزان تقاضا «بالا» بود.
اکنون
بعد از گذشت بیش از 10 سال، وضعیت «کمّی» تولید خودرو در کشور به طور نسبی بهبود
یافته اما از نظر «کیفی»، خدمات پس از فروش، زمان تحویل و در نهایت رضایت مشتری،
موفقیت چشمگیری به دست نیاورده است.
از
سوی دیگر موضوع «خودرو» چند سالی است که به بحث داغ محافل و به ویژه مطبوعات و
رسانههای همگانی تبدیل شده و دیدگاهها و واکنشهای کاملاً متفاوتی در این باره
در جامعه شکل گرفته است.
اکنون
موضوع «نیاز مردم به خودرو» به گونهای یک اصل بدیهی در مباحث مربوط به خودروست و
نمیتوان آن را نادیده گرفت. این موضوع در تمام دنیا وجود دارد ولی در کشورهای
پیشرفته ضریب نفوذ خودرو ممکن است به ازای هر دو نفر یک خودرو باشد، در حالی که
این رقم در کشوری مانند ایران برای هر 25 نفر حدود یک خودروست. تفاوت ضریب نفوذ به
عوامل مختلفی مانند توان اقتصادی و امکانات کشور مربوط است.
به گفته
کارشناسان زمانی که پذیرفتیم خودرو نیازی ضروری است، دو راه فراروی سیاستگذاران و
تصمیمگیران قرار میگیرد: نخست آن که بگویند این نیاز را قبول ندارند و پاسخگوی
آن نیستند و باید از سبد نیازهای خانواده حذف شود. دوم، آن را به عنوان یک نیاز
بپذیرند و برای تامین این نیاز، روش واردات و یا تولید را در پیش گیرند.
البته
موضوع به همین جا ختم نمیشود زیرا واردات تخصص نمیخواهد؛ با نشان دادن یک چراغ
سبز به تولیدکنندگان خارجی، میتوان کشور را به نمایشگاهی از خودروهای خارجی تبدیل
کرد اما این تولید است که اشکال مختلفی دارد: گاهی فقط یک خط مونتاژ وجود دارد و
با کمپانی خاصی قرارداد بسته میشود تا متناسب با تغییرات فناوری، گونههای جدید و
تازهای را مونتاژ کرد. در این شرایط ما با یک ارزش افزوده حداکثر 15 درصدی
مواجهایم. شکل دوم نیز تولید داخلی است.
نکته
مهم در بحث واردات نیز این است که امروز قیمت یک دستگاه پژو 307 مدل 2003 در بازار
پاریس 32 هزار یوروست ولی در صورتی که بخواهند آن را به ما بفروشند، قیمتش حدود 10
تا 12 هزار دلار تمام میشود. این موضوع به دید اقتصادی تولیدکنندگان خودرو هنگام
صادرات مربوط است زیرا محصولاتشان را با قیمتی نازل صادر میکنند. چرا؟ چون صادرات
پول ملی وارد کشور کشورشان میکند و به اقتصاد ملی و تقویت ارزش پول آنها کمک
خواهد کرد اما محصولات خود را در داخل کشورشان گران میفروشند بنابراین در کشور
تولید کننده خودرو، از ارزانی خودرو خبری نیست و قیمت یک خودرو برای مردم آن کشور
بیش از 50 درصد با قیمت صادراتی آن تفاوت دارد.
البته
در برخی کشورها مانند امارات متحده عربی که جمعیت اندک و منابع مالی بالایی دارند
و مناطق آزاد محسوب میشوند، قیمت کم خودروی وارداتی، پاسخگوی نیاز مردم خواهد بود
اما در کشوری مثل ایران که مردم از توانایی خرید بیش از 700 هزار دستگاه خودرو در
سال برخوردارند و بازار بسیار وسیعی وجود دارد، اگر خانوارها را به طور متوسط 6
نفره بدانیم و برای هر خانوار یک خودرو درنظر بگیریم، به این معناست که باید حداقل
10 میلیون خودرو در سطح کشور در حال تردد باشند که فقط ارزش جایگزینی آنها در سال
یک میلیون خودروست، یعنی اگر عمر مفید خودرو را 10 سال بدانیم، باید بعد از 10 سال
یک خودرو خارج و خودروی دیگری جایگزین آن شود. این در شرایطی است که ما رشد جمعیت
را به حساب نیاوریم.
اگر
در این وضعیت بخواهید خودرو وارد کنید و متوسط قیمت خودرو همان 10 هزار دلار در
نظر گرفته شود باید در سال 10 میلیارد دلار بابت واردات خودرو پرداخت کرد. سوال
این است که در کشوری که کل منابع ارزی آن ـ اعم از صادرات بخش خصوصی و دولتی و
صادرات نفتی ـ حدود 30 میلیارد دلار است، آیا میشود 10 میلیارد دلار را به واردات
خودرو اختصاص داد؟ در این صورت به طور قطع با افزایش نرخ ارز و آشفتگی بازارهای
اقتصادی مواجه خواهیم شد بنابراین باید واردات را کنترل و با تعرفهای خاص منطبق
کرد.
وجود
این قبیل تنگناها ما را به سمت ساخت داخل هدایت میکند تا بخشی از منابع ارزی را
در داخل کشور ذخیره و ضمن پاسخگویی به نیاز مردم، اشتغال هم ایجاد کرد.
به
اعتقاد صاحبنظران، از آنجا که در ابتدا تیراژ تولید خودرو در ایران پایین بود، هیچ
کشوری حاضر به مشارکت برای انتقال دانش فنی نبود، به این ترتیب خودروسازان داخلی
راهی جز مهندسی معکوس نداشتند و نخستین بار نیز با پیکان شروع کردند. در کنار آن
فعالیت جدی قطعهسازی نیز از سال 1376 به بعد در کشور آغاز شد. در ابتدا
قطعهسازان ما هم وارد مهندسی معکوس شدند و همین جا بود که نارضایتی مردم آشکار شد
که قطعات مهندسی معکوس، کیفیت مناسبی ندارند و خوب کار نمیکنند.
به
تدریج با بالا رفتن تیراژ تولید خودرو، تولیدکنندگان خارجی از وجود بازاری مناسب
با پتانسیلهایی برای ساخت آگاهی یافتند و حاضر شدند با ما بازار مشترک داشته
باشند و جوینت وینچر تشکیل دهند؛ به گونهای که اکنون قطعهسازان نیز با هم جوینت
میشوند و به سمت مجموعهسازی حرکت میکنند.
امروزه
افزایش تیراژ تولید به بیش از 700 هزار دستگاه سبب تشویق خودروسازان بسیار بزرگ
برای تولید مشترک با ایران شده؛ به طوری که ایده پلتفرم مشترک هم در این زمینه
برای تولید به روز، با کیفیت و کاهش هزینه به اجرا درآمده است.
فرایند کلی اجرای طرح پلتفرم مشترک
سازمان
گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان متولی اصلی صنعت خودرو در کشور به منظور نیل
به اهداف کلان در صنعت خودرو، با پشتیبانی دولت به تولید «پلتفرم مشترک» با مشارکت
یک شرکت خودروساز بزرگ جهانی و همکاری دو شرکت خودروساز بزرگ ایرانی اقدام کرد.
بر
این اساس مقرر شد اجرای طرح پلتفرم مشترک «ال 90» (خودروی ایکس 90) توسط یک شرکت
مشترک که 51 درصد سهام آن متعلق به رنو و 49 درصد متعلق به طرف ایرانی (شرکت توسعه
صنایع خودرو)ست، صورت گیرد. به نظر میرسد این طرح که کارشناسان از آن به عنوان
بزرگترین قرارداد صنعت خودروسازی کشور یاد میکنند، ساختار فعلی صنعت خودروی ایران
را متحول کند.
ویژگیهای اصلی پلتفرم مشترک
-
استفاده از
آخرین فناوریهای روز دنیا و قابلیت به کارگیری این پلتفرم با طول عمری مناسب و
اقتصادی
-
قابلیت استفاده
در خودروهای کلاس B و C
-
تطابق با
بالاترین استانداردهای ایمنی
-
تطابق با آخرین
استانداردهای زیست محیطی
-
قابلیت دوگانه
سوز کردن و جاسازی مخزن گاز در حالت دوگانه سوز
-
مناسب بودن قیمت
در مقایسه با کلاس خودرو
-
برخورداری از
دانش فنی مربوطه به منظور ایجاد تغییر و بهینهسازی مستمر در طراحی خودرو
-
تطابق با نیازها
و خواستههای مشتریان
-
فراهم کردن
امکان حداکثر استفاده از سرمایهگذاریهای موجود
دست
اندرکاران و بانیان طرح پلتفرم مشترک، نتایجی را از اجرای آن انتظار دارند زیرا با
اجرای این طرح، حلقههای زنجیره صنعت خودرو در سطوح مختلف (قطعهسازی، مجموعهسازی
و...) در مسیر تکمیل زنجیره ارزشی صنعتی خودرو قرار خواهند گرفت و هر کدام براساس
پتانسیلهای بالقوه موجود، ماهیت وجودی خویش را تبیین و تعیین خواهند کرد.
توسعه و ارتقای صنعت قطعهسازی و
مجموعهسازی
صنعت
قطعهسازی و مجموعهسازی کشور در سالهای اخیر از رشد و ارتقای قابل قبولی در
عرصههای ملی و بینالمللی برخوردار بوده است. اجرای طرح پلتفرم مشترک با رنو ـ
نیسان فرصت مناسبی برای صنعت قطعهسازی و مجموعهسازی کشور به منظور ورود به
شبکههای جهانی ایجاد خواهد کرد.
توسعه و ارتقای کیفیت محصولات
ارتقای
کیفیت محصولات و تامین رضایت مشتری به عنوان اصلیترین شاخصهای رقابتی در صنعت
خودروسازی در طرح فعلی مورد توجه ویژهای قرار گرفته است.
کاهش مصرف سوخت و میزان آلایندگی خودرو
این
موضوع اساسی نیز بر چهار محور اصلی، دوگانه سوز کردن خودروها، بهینهسازی و
جایگزینی خودروهای فرسوده، برنامههای کاهش مصرف سوخت خودروها و طرحهای افزایش
کیفیت سوخت بنا شده است.
جذب فناوری روز
استفاده
از شرایط حاکم بر شرکتهای خودروسازی بزرگ جهانی به منظور جذب فناوریهای مدرن
قطعه و مجموعهسازی و سرمایهگذاریهای مشترک در زمینه تولید خودرو و همچنین رعایت
مراحل مختلف جذب دانش فنی در کلیه ابعاد پنجگانه آن شامل دانش فنی طراحی محصول،
دانش فنی تولید محصول، دانش فنی طراحی کارخانه، دانش فنی احداث کارخانه و دانش فنی
بهرهبرداری از کارخانه روح حاکم بر طرح پلتفرم مشترک را تشکیل میدهد.
حضور در بازارهای جهانی
حضور
در بازارهای جهانی خودرو و صنایع مرتبط با آن به عنوان مبنای همکاری ایران با
شرکتهای خارجی براساس استراتژی تولید خودروی ارزان و با کیفیت مدنظر قرار گرفته
است.
یک
دهه رشد در صنعت خودروی کشور که با متوسط رشد سالانه 30 درصد، نزدیک به 8/2 درصد
تولید خالص ملی را به خود اختصاص داده و زمینه اشتغال افزون بر 500 هزار نفر را
فراهم آورده است، نشان میدهد که پتانسیل این صنعت در بهبود شاخصهای اقتصاد ملی
تا چه حد اثربخش و امیدوارکننده بوده است و اعتنا و اعتماد به این صنعت تا چه پایه
میتواند بر نظام صنعتی و اقتصادی ما اثر مثبت بگذارد.
رئیس
هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران معتقد است: شرط بلوغ صنعت خودروی
کشور آن است که فرایندهای تصمیمگیری در این صنعت در قالب سازمانهای غیردولتی
نهادینه و از وابستگی به افراد و سیاستهای فردی رها شود.
او
میگوید: اشباع بازار داخلی، قدیمی شدن محصولات ساخت داخل، بازار بکر و مناسب
مناطق آسیا و خاورمیانه و توان استعداد خودروسازان و قطعهسازان داخلی و لزوم توجه
به خواست مشتری از جمله دلایلی بود که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران راهبرد
پلتفرم مشترک را برگزید.
ویسه
درباره سابقه پلتفرم مشترک میگوید: خودروسازها برای آن که بتوانند در فضای رقابتی
ـ با توجه به تشدید رقابت در بازارهای جهانی به خصوص امریکا، اروپا و ژاپن ـ سهم
خود را از دست ندهند، با به کارگیری نوآوری، استفاده از فناوریهای جدید، کاهش
قیمت تمام شده و ارائه خدمات مطلوب به خریداران خودرو پیوسته به نفع مصرفکننده
گام برمیدارند.
این
روند سبب میشود که خودروها هر سال از لحاظ فناوری، مدل، نوع خدمات، استانداردهای
محیط زیست، آلودگی و استانداردهای مصرف سوخت رو به بهبود مستمر بروند. یکی از راهکارهایی
که خودروساز میتواند به رغم ایجاد تنوع و تغییر سریع مدل از دید مشتری، پلتفرم را
ثابت نگه دارد و مقیاس و اندازه اقتصادی را در تولید رعایت کند فرایند استفاده از
« پلتفرم مشترک» است. با این روش ظاهر خودرو به طور مرتب تغییر میکند و آنچه در
دید مشتری نیست (60 تا 70 درصد خودرو) ثابت خواهد بود. در حقیقت کار کلیدی برای
کاهش قیمت تمام شده با مقیاس میلیونی صورت میپذیرد.
رئیس
هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع معتقد است: در حال حاضر خودروسازان بزرگی
چون فولکس واگن، رنو، تویوتا و جی.ام امریکا از این روش بهره میبرند و با تغییر
ظاهر خودرو ضمن تولید میلیونی اجزای پلتفرم، مدلهای متنوعی ایجاد میکنند.
ویسه
به قرارداد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با رنو اشاره میکند و میگوید:
توافق ما با رنو ـ نیسان نیز پلتفرم «ایکس 90» (X90)
است که در قالب مدل ال 90 ارائه خواهد شد. علاوه بر این، مدلهای R
و S و V را هم خواهیم
داشت که با استفاده از پلتفرم «ایکس 90» در قالب خودروهای صندوقدار، استیشن، هاچ
بک و وانت در برنامه تنوع پلتفرم وارد بازار خواهد شد.
تیراژ
تولید با این پلتفرم حداقل 500 هزار دستگاه خواهد بود که با توجه به قطعات و اجزای
صادراتی میتواند تا 750 هزار دستگاه در یک مدل ولی با تنوع ظاهری مناسب افزایش
یابد.
حال
سوال اینجاست که چه ضرورتی سبب رویکرد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به طرح
«پلتفرم مشترک» شد؟ ویسه پاسخ میدهد: در سالهای آتی دو خط شرکتهای ایران خودرو
و سایپا را تهدید میکرد: اول این که مدلهای قدیمی تولید میکردند و به دو علت
نمیتوانستند مدلهای جدید ارائه دهند: یکی حجم خرید میلیارد دلاری و دیگری نبود
ارزش افزوده. آوردن سی.کی.دی به روش قدیمی و تولید بالای 500 هزار دستگاه هم
غیرممکن است. چون در حال حاضر خودروسازی در دنیا وجود ندارد که بالای 500 هزار
دستگاه تولید کند و برای آن بخواهد دست به واردات سی.کی.دی بزند. این موضوع برای
فروشنده سی.کی.دی ارزش افزوده ایجاد میکند؛ در حالی که برای مونتاژکننده
غیراقتصادی است. از سوی دیگر اگر این دو شرکت با مقیاس پایین به طراحی و ساخت
خودروی جدید اقدام میکردند، قیمت تمام شده آنها قابل رقابت نبود. در حقیقت طراحی
و تولید کامل یک خودرو و هزینههای تحقیق و توسعه آن صدها میلیون دلار است و بالا
بردن قیمت تولید شده، کار را غیراقتصادی میکند.
پلتفرم
مشترک، ایران خودرو و سایپا را از این تهدید جدی نجات خواهد داد تا بتوانند ضمن
اقتصادی کردن اندازه و مقیاس، از لحاظ هزینههای مهندسی، طراحی و ساخت نیز به
رقمهای معقول و رقابتی دست یابند. به همین دلیل محصول پلتفرم ایکس 90 ارزان و
قابل رقابت است. این طرح، نه تنها برای دو شرکت ایران خودرو و سایپا که برای صنعت
خودروی کشور نیز کلیدی و تاریخی است و ادامه حیات و ورود به بازارهای جهانی را
تضمین میکند. از آنجا که طی 10 سال گذشته زحمات بسیاری برای توسعه صنعت خودرو
کشیده شده و با توجه به این که بیش از 100 هزار شغل از این طریق به وجود آمده است،
بروز هر مشکلی، ضربهای بزرگ به صنعت کشور وارد خواهد کرد و پلتفرم مشترک را
میتوان گامی مهم در آینده صنعت کشور برشمرد.
اکنون
در جهان خودروسازان معتبر و بزرگی وجود دارند که رنو ـ نیسان یکی از آنهاست ولی
دلیل انتخاب این شرکت برای همکاری در طرح پلتفرم مشترک چه بوده است؟ ویسه در این
باره میگوید: در یک اعلان همگانی، طرح و مدارک کارشناسی مفصلی را که توسط تیم
مشترک ایران خودرو، سایپا و ایدرو تدوین شده بود، برای همه خودروسازان فرستادیم.
مجموعه ترکیبی از نیروهای کارشناس در وزارت صنایع و وزارت نفت نیز ضمن همکاری با
تیم مذکور، به تنظیم طرح پلتفرم مشترک پرداختند و با بیش از یک سال فعالیت که در
مجموع 2000 نفر روز مذاکرات به دنبال داشت، به این نتیجه رسیدیم که فهرست نیازهای
ما در این طرح با آنچه رنو قبول کرد، مطابقت نسبتاً کاملی دارد که همین موضوع به
انعقاد قرارداد با این شرکت منجر شد.
وی
با بیان این که طرح «پلتفرم مشترک» آخرین راهبرد سازمان گسترش برای صنعت خودروسازی
کشور نیست، میافزاید: مهم تدوین یک راهبرد درازمدت برای 10 سال آینده صنعت
خودروست که طرح پلتفرم مشترک یکی از این اقدامات است. پس از آغاز همکاری، قدم بعدی
همکاری مشترک برای توسعه بازارها در سطح منطقه و جهان است که برای آن هم شرکت
توسعه صادرات درنظر گرفته شده است. البته این شرکت فقط به خودرو اختصاص ندارد بلکه
توسعه صادرات قطعات خودرو و سایر محصولات مرتبط با خودرو (ماشینهای سنگین
راهسازی، تراکتور، صنایع ریلی و دریایی ...) را هم شامل میشود.
برنامه
دیگر، ایجاد خطوط مونتاژ در بازار هدف است تا با صادرات سی.کی.دی و مونتاژ خودرو
در بازار هدف، به تولید و فروش آن بپردازیم. از دیگر اقداماتی که در مسیر توسعه
باید صورت گیرد، ورود کشور در پیمانهای منطقهای است که در این صورت میتوان در
قدم بعدی، همکاری با شرکتهای خودروساز منطقه برای تولید و بازار مشترک را هم عملی
کرد.
از
زمان مطرح شدن بحث پلتفرم مشترک حدود دو سال میگذرد که اگرچه زمان زیادی نیست اما
انتقادات وارد به این طرح، در این مدت رو به افزایش داشته و گاه تا آنجا پیش رفته
که سخن از لغو قرارداد موسوم به «ال 90» به میان آمده است.
منتقدان
که بیشتر اوقات به مخالفان تبدیل شدهاند، طرح تولید محصول رنو ـ نیسان در ایران
را سند شکست صنعت خودرو در ایران عنوان میکنند که با واگذاری بازار کشور به شرکت
رنو ـ نیسان، سهمی را به خودروسازان داخلی داده است.
اما
کارشناسان معتقدند کمتر محصولی در تاریخ صنعت ایران چنین واکنشهای بازدارندهای
را قبل از تولید به خاطر دارد. آنان میگویند گروهی به عملکرد مدیران ارشد صنعتی و
اقتصادی کشور اعتقاد کافی ندارند، گروهی هم با عینک سیاسی به این پدیده اقتصادی
مینگرند و عدهای نیز ـ که شمارشان اندک نیست ـ پیشداوریهای عجولانه و نادرستی
میکنند که ناشی از ضعف اطلاعات و درک ناقص از موضوع است که البته تقصیر آن بیش از
همه متوجه نظام ناکارآمد ارتباطات و اطلاعرسانی ناکافی سازمانها و شرکتهای صنعتی
ذیربط است.
به
نظر میرسد که در چنین شرایطی طرح پلتفرم مشترک که محصول آن «ال 90» است، بیش از
هر چیز به حمایت و نقد کارشناسانه نیاز دارد و تضعیف آن، اقدامی غیرمسؤولانه است.
منتقدان باید اجازه دهند آثار اولیه طرح، خود را نشان دهد و پس از آن به ایراد اشکالات
بپردازند.
اما
هر چه هست، این واقعیت انکارناپذیر را باید پذیرفت که قرارداد همکاری مشترک ایران
و فرانسه در این خصوص، بزرگترین قرارداد سرمایهگذاری مشترک بینالمللی در تاریخ
صنعتی ایران به شمار میآید که در پی تصویب قانون جلب و حمایت از سرمایهگذاری خارجی
در مجلس ششم تحقق یافته است و در شرایط حاد سیاسی که ایران آماج تهمتها و
تهدیدهای بینالمللی در زمینه برنامههای هستهای قرار دارد و اخطارهای پیاپی
مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی خارجی مدام درجه ریسکپذیری هر نوع سرمایهگذاری را در
ایران بالا و خطرناک ارزیابی و توصیف میکنند، توانسته است نظر یکی از بزرگترین
خودروسازان اروپایی را جلب کند تا قریب نیم میلیارد یورو در صنعت خودروی ایران به
طور مستقیم سرمایهگذاری کند.