hc8meifmdc|2011A6132836|PM_Website|tblnews|Text_News|0xfdff53c300000000c104000001000200
بررسی
آثار گازسوز کردن خودروها
مسعود
عابدی
کارشناس
مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا
یکی از مشکلات موجود در کشور، مصرف زیاد سوختهای بنزین و گازوئیل است
که علاوه بر آلوده کردن هوای شهرها، سالانه هزینههای ارزی بسیاری بر اقتصاد ما
تحمیل میکند. در صورتی که خودروها با همین کیفیت ساخته شوند و هیچ گونه
بهینهسازی در موتورها و در مصرف سوخت صورت نگیرد، تا چند سال آینده تعداد خودروها
به چند برابر افزایش خواهد یافت، هزینههای ارزی برای تامین انرژی موردنیاز
خودروها و میزان آلودگی هوای شهرها رشد سرسامآوری خواهد کرد. اگر بتوان گاز طبیعی
را جایگزین سوختهایی مانند بنزین و گازوئیل در خودروها-به خصوص خودروهای
عمومی-کرد، سالانه صرفهجویی ارزی قابل ملاحظهای به عمل خواهد آمد.
براساس آخرین آمار منتشره، ذخایر تثبیت شده گاز طبیعی جهان در سال 2001
با 3/3 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 155 تریلیون متر مکعب بالغ شد و کشورهای
روسیه و ایران به ترتیب با داشتن 7/30 و 7/16 درصد از این میزان، بزرگترین ذخایر
گازی جهان را در اختیار دارند.
میزان ذخایر گاز قابل استحصال کشور در پایان سال 1380 بالغ بر 5/26
تریلیون مترمکعب بوده است.
این ارقام به خوبی نشان از اهمیت راهبرد توسعه بهرهبرداری از گاز
طبیعی –چه در زیربخشهای اقتصاد ملی و چه در بخش صادرات-دارد.
به علاوه از آنجا که در یک دهه گذشته، رویکرد جهانی به کاهش
آلایندههای محیط زیست وارد مرحله نوینی شده، گسترش استفاده از گاز طبیعی به عنوان
سوختی پاک، در دستور کار بیشتر کشورهای جهان قرار گرفته است. به این ترتیب و
براساس پیشبینیها، نرخ رشد مصرف گاز طبیعی در قرن 21 بالاترین نرخ رشد را در
مقایسه با نرخ رشد مصرف سایر حاملهای انرژی خواهد داشت تا آنجا که قرن 21، قرن
گاز نامیده شده است.
در حال حاضر مهمترین محور گسترش مصرف گاز طبیعی در داخل کشور، توسعه
انتقال گاز به شهرها و روستاهاست. به موازات آن، اتفاق مهم دیگر ایجاد زیرساخت و
ساختارهای لازم برای استفاده از سوخت گاز طبیعی در بخش حمل و نقل است، به این
ترتیب که سوختی نسبتاً ارزان به نام CNG در اختیار مصرفکنندگان قرار گیرد که در کاهش سطح آلودگی هوا نیز
نقش مهمی خواهد داشت.
سابقه استفاده از موتورهای گازسوز به چند دهه قبل برمیگردد. اولین
فعالیت مهم برای گازسوز کردن موتورهای درو نسوز در سال 1930 در امریکا انجام شد.
تمایل به گازسوز کردن موتورها در اوایل دهه 50 میلادی افزایش یافت؛ تا
این که مرتفع شدن مسائلی از قبیل سوخت نامناسب، تجهیزات ناقص و نیز گرانی گاز،
استفاده از گاز در موتورهای درونسوز را جدی کرد.
از آن زمان تاکنون طرحهای متنوعی برای گازسوز کردن موتورهای احتراق
داخلی ارائه شده است. مهمترین مزایای استفاده از سوختهای گازی در موتورهای
احتراقی عبارتند از:
1.
صرفهجویی در سوخت و روغن موتور
2.
کاهش آلودگی محیط زیست
3.
کاهش هزینههای نگهداری موتور
در کشور ما نیز CNG جایگزین بسیار مناسبی است زیرا:
1.
در بیشتر مناطق کشور در دسترس
است.
2.
بسیار پاک میسوزد و کمترین
آلایندگی را دارد.
3.
بسیار ارزان و باصرفه است.
4.
هزینه مصرفی کمتری بر اقتصاد
تحمیل میکند.
در طول چهار دهه گذشته به علت افزایش جمعیت و مصرف روزافزون انرژی،
آلودگی هوای شهرهای بزرگ، اتکای بیش از حد به نفت و کاهش ذخایر نفتی، تلاشهای
بسیاری برای تنوع بخشیدن به انرژی و سوختهای جایگزین در جهان صورت گرفته است.
گاز طبیعی یکی از انواع انرژی بود که به دلیل داشتن کیفیت مناسب و
ویژگیهای خاص به عنوان یکی از سوختهای جایگزین شناخته شد. در طول 20 سال گذشته
فعالیتهای بسیاری برای دستیابی به مخازن گاز طبیعی صورت گرفت و با کشف مخازن عظیم
گاز طبیعی، سهم گاز طبیعی در تامین انرژی موردنیاز کشور روز به روز افزایش یافت؛
به طوری که در سال 1372 سهم گاز طبیعی به 8/32 درصد رسید و سهم نفت خام در تامین
انرژی در این سال کاهش یافت و در سال 1373 نیز سهم گاز طبیعی برای مصرف داخلی
روزانه به 96 میلیون مترمکعب رسید. این میزان مصرف گاز طبیعی معادل 850 هزار بشکه
نفت خام برای پالایش است. در سالهای بعد میزان مصرف گاز طبیعی در کشور سیر صعودی
پیدا کرد.
همان گونه که ذکر شد، میزان ذخایر گاز قابل استحصال کشور در پایان سال
1380 بالغ بر 5/26 تریلیون مترمکعب بوده است. مصرف داخلی گاز طبیعی در این سال
معادل 68 میلیارد مترمکعب بود که 6/32 درصد آن به بخش خانگی-تجاری و عمومی، 9/13
درصد به بخش صنعت، 1/36 درصد به نیروگاهها، 3/4 درصد به پالایشگاهها، 8/8 درصد
به پتروشیمی و 2/4 درصد به حمل و نقل، سوخت شرکتی، گازهای اسیدی و تخلیه اختصاص
داشت.
براساس آمار تا سال 2001، یک میلیون و 850 هزار خودرو در جهان گازسوز
شدهاند و در مجموع چهار هزار ایستگاه سوختگیری در جهان وجود دارد.
هم اکنون در 14 کشور بیش از 10 هزار خودرو تبدیل به گازسوز شدهاند.
خودروهایی که موتور آنها فقط با گاز CNG کار میکند، مواد آلاینده کمتری نسبت به خودروهای تبدیل شده به
وجود میآورند اما هزینه آنها بیشتر است.
یکی از مشکلات اساسی کشورهای در حال توسعه، تبدیل و CNGسوزکردن نادرست
خودروها و استفاده از کیت و سیلندر نامرغوب است.
حجم ذخایر اثبات شده و قابل استحصال گاز طبیعی در جهان بالغ بر 5450
تریلیون فوت مکعب است که ایران 929 تریلیون فوت مکعب یعنی 17 درصد از این ذخایر
اثبات شده را در اختیار دارد. با درنظر گرفتن ارقام کنونی ذخایر قابل استحصال این
سوخت هیدروکربوری، منابع کشف شده گاز طبیعی پاسخگوی حدود 63 سال مصرف گاز در جهان
و افزون بر 400 سال مصرف گاز در سطح کنونی در ایران است.
سوخت گازی که در خودروها استفاده میشود، از تنوع بسیاری برخوردار است.
در صنعت از دو نوع سوخت گازی CNG، LPG استفاده میشود که هر یک از آنها با توجه به شرایط موجود برای
خودرو انتخاب میشوند.
سوخت CNG (Compressed natural gas) با فشردن گاز طبیعی (معمولاً متان) در
فشارهای بالا به دست میآید این گاز، سوخت ایدهآل خودروست اما تهیه و استفاده
مناسب از آن به تکنولوژی و تجهیزات پیچیدهای نیاز دارد.
سوخت LPG (Liquefied petroleum gas) ترکیبی از پروپان و بوتان است که میتواند
در فشارهای پایین به مایع تبدیل شود. به کارگیری آسان این سوخت، آن را به عنوان
بهترین سوخت گازی خودروها مطرح کرده است.
از جمله مزایای دیگر گاز مایع، بالا بودن عدد اکتان آن است. گاز مایع
مخلوطی از گازهای مختلف است و از این رو نمیتوان برای آن عدد اکتان دقیقی را بیان
کرد اما اندازهگیریهای عدد اکتان برای گازهای تشکیلدهنده گاز مایع نمایانگر
بالاتر بودن این عدد نسبت به بنزین است.
ویژگی دیگر گاز مایع به عنوان سوخت خودرو، بالا بودن ارزش حرارتی آن در
مقایسه با بنزین است.
در طرح قبلی گازسوز کردن خودروها، از گاز مایع به عنوان سوخت خودروها
استفاده میشد که این سوخت به لحاظ آلایندگی زیست محیطی و همچنین هزینه حمل و
انتقال آن از بنادر به نقاط مصرف، شرایطی همانند بنزین داشت بنابراین اجرای این
طرح متوقف شد. در طرح جدید، از گاز طبیعی CNG به جای بنزین در خودروها استفاده میشود که
این روش دارای تکنولوژی 25 ساله است.
استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت خودروها دارای مزیتهای بسیاری
است. قیمت گاز طبیعی در مقایسه با بنزین بسیار پایین بوده و به لحاظ ایجاد
آلایندههای زیست محیطی، سوختی استاندارد است و آلودگی زیست محیطی ایجاد نمیکند.
دولت سالانه بیش از یک میلیارد دلار بنزین وارد میکند که اگر این میزان
سرمایهگذاری در بخش گاز طبیعی صورت گیرد، از یک سو به دلیل وفور آن در کشور و
مزایای فراوان این طرح و از سوی دیگر به دلیل شرایط دشوار صادرات گاز کشور،
میتواند کمک بزرگی به اقتصاد مملکت باشد.
گاز طبیعی در مقایسه با سایر سوختهای فسیلی متداول، پایینترین ارزش
حرارتی را دارد و برخلاف سایر هیدروکربورها قابل تبدیل به مواد با ارزش افزوده
بالا نیست.
گاز طبیعی به صورت مستقل و یا همراه با نفت خام یا مایعات گازی از
چاهها استحصال میشود و به طور عمده از متان تشکیل شده و حاوی مقادیر ناچیزی
اتان، پروپان، بوتان و پنتان است. در حال حاضر عمدهترین مصرف آن در شبکه گازرسانی
شهری است و برای استفاده در بخش حمل و نقل بسیار به صرفه است. علاوه بر این با استفاده
از گاز طبیعی به جای سوختهای فسیلی، انتشار آلودگیهای ناشی از مصرف سوختهای
فسیلی قطع میشود و در هزینهها نیز صرفهجویی خواهد شد.
سوخت
CNG در ایران
ایران به لحاظ ویژگیهای زیر، یکی از گزینههای مناسب برای به کارگیری CNG به عنوان سوخت مورد
استفاده در خودروهاست:
1.
دارای دومین ذخایر گاز جهان است.
2.
جزء تولیدکنندگان عمده گاز جهان
است.
3.
دارای شبکه گسترده خط لوله گاز
است که نصب جایگاه سوخت رسانی در سرتاسر کشور را میسر میکند.
4.
به علت طراحی قدیمی و عمر بالای
خودرو، مصرف سرانه سوخت خودروهای ایران (در ازای هر خودرو) در مقایسه با معیار
متوسط جهانی بسیار زیاد است.
5.
نرخ داخلی گاز طبیعی ایران بسیار
ارزان است.
6.
بالاترین نسبت مصرف گاز به کل
سوختها را در جهان دارد.
در ایران برای اولین بار در سال 1356 طرح استفاده از گاز طبیعی در
خودروها به صورت آزمایشی در شهرستان شیراز با تبدیل 1200 دستگاه سواری به مرحله
اجرا درآمد. به همین منظور دو ایستگاه سوختگیری CNG برای
سرویسدهی به این خودروها ایجاد شد. هم اکنون نیز یک ایستگاه سوختگیری و 500
خودرو در شیراز فعال هستند و قیمت فروش گاز طبیعی برای هر بار شارژ معادل 10
مترمکعب گاز 550 ریال است. در مشهد نیز دو ایستگاه سوختگیری گاز طبیعی در سال
1367 و 1374 ایجاد شد. کل خودروهای گازسوز شده از ابتدای طرح تاکنون حدود 1200
خودروست که 475 دستگاه آن در مشهد فعال هستند. قیمت گاز طبیعی برای هر بار شارژ
معادل 10 مترمکعب گاز حدود 700 ریال است.
در تهران نیز شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در سال 1371 تحقیقاتی
را برای گازسوز کردن اتوبوسهای درون شهری آغاز کرد. این طرح در سال 1375 به
بهرهبرداری رسید. در حال حاضر 116 دستگاه اتوبوس با سوخت CNG در حال تردد
هستند و یک ایستگاه سوختگیری گاز طبیعی وجود دارد.
خودروهایی
با سوخت گاز طبیعی NGV (Natural Gas Vehicles)
تفاوت اصلی میان خودروهای گازسوز و خودروهای معمولی، در سیستم سوخت
رسانی آنهاست. گاز طبیعی در ایستگاههای سوختگیری به میزان مناسب متراکم و در
مخزن ذخیره سوخت خودرو ذخیره میشود.
سیستم سوخت رسانی در خودروهای گازسوز به این گونه است که ابتدا گاز با
عبور از شیر ایمنی مخزن وارد سیستم سوخترسانی میشود، پس از ورود به رگولاتور و
کاهش فشار برای اختلاط با درصد مناسبی از هوا، به میکسر انتقال مییابد و بعد از
اختلاط، به درون محفظه احتراق هدایت میشود. استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت
در خودروهای گازسوز به صورت دوگانهسوز
(CNG و بنزین) تک
سوخته (CNGسوز) و دوسوخته (CNG و گازوئیل)
است.
خودروهای
دوگانهسوز
این خودروها دارای دو سیستم جداگانه سوخترسانی بنزین و گاز طبیعیاند
که به صورت اختیاری امکان استفاده از یک سوخت را دارند.
خودروهای
تک سوخته
این خودروها صرفاً توانایی استفاده از یک سوخت را دارند و به دلیل
عملکرد بهتر موتور به لحاظ بازده، شتاب و صدای آرام موتور در مقایسه با نوع
دوگانهسوز، بیشتر مورد توجه قرار گرفتهاند.
خودروهای
دوسوخته
موتورهای دیزل فاقد سیستم جرقهزنیاند و در صورتی قابلیت استفاده از
گاز طبیعی را خواهند داشت که سیستم جرقهزنی روی موتور تعبیه شود یا مخلوط گاز
طبیعی و گازوئیل به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد.
اثرات
استفاده از CNG در کاهش آلودگی هوا
از آنجا که وسایل نقلیه، موتوری در ایجاد آلودگی هوا نقش اصلی را به
عهده دارند، یکی از راههای کاهش آلودگی هوا گازسوز کردن آنهاست. سوختهای مصرفی
بنزین و گازوئیل که وزن مخصوص آنها به ترتیب 75 درصد و 84 درصد است، در مقایسه با
گاز مایع به وزن مخصوص 55 درصد و گاز طبیعی، سوختهای سنگینتری به حساب میآیند.
هر چه مولکولهای تشکیلدهنده سوخت از هیدروکربنهای بزرگتری ساخته شده
باشد، به هنگام مصرف، احتراق ناقصتری انجام میشود و در نتیجه منوکسید کربن و
هیدروکربورهای نسوخته بیشتری وارد هوا میشود. گاز طبیعی فشرده یا متان (CH4) مزایای بسیاری
نسبت به بنزین دارد. اولاً خوشسوز است و به سرب به عنوان ماده خوش سوزکننده که به
بنزین اضافه میشود، احتیاج ندارد؛ ثانیاً چون گاز طبیعی به طور یکنواختی با هوا
مخلوط میشود، تمیزتر میسوزد و دودگرفتگی به وجود نمیآورد بنابراین برعمر موتور
میافزاید و به سرویس کمتری نیاز دارد و هزینه نگهداری خودرو پایین میآید. همچنین
نسبت کربن به هیدروژن در گاز طبیعی از بنزین کمتر است؛ در نتیجه میزان منوکسید
کربن تولیدی آن حدود یک سوم کمتر از بنزین است و به علت خوشسوزی، نسبت تولید CO2 بیشتر از CO خواهد بود.
اختلاط بهتر گاز طبیعی با هوا باعث پایین آوردن هیدروکربورهای نسوخته میشود و در
نتیجه انتشار هیدروکربورهای نسوخته 45 درصد کمتر خواهد شد.
آلاینده منوکسید کربن یک خودروی گازسوز به طور متوسط 90 درصد از
بنزینسوز کمتر است.
گاز طبیعی پس از هیدروژن پاکترین سوخت جایگزین است و چون بیش از 80
درصد این سوخت از متان تشکیل شده، گازهای آلاینده منتشره از خودروهای با سوخت گاز
طبیعی، کمتر از خودروهای بنزینی مشابه است.
آلاینده منواکسید کربن یک خودروی گازسوز تقریباً بین 76 تا 95 درصد و
اکسیدهای نیتروژن حداقل 77 درصد کمتر از حالت بنزینسوز منتشر میشود.
انتشار آلایندههای سمی ناشی از تبخیر بنزین از باک خودرو، در زمان
سوختگیری در خودروهای گازسوز به وقوع نمیپیوندد، همچنین در واحد انرژی، گاز
طبیعی نسبت به سایر سوختهای هیدروکربنی مایع، بنزین، گازوئیل، کربن کمتری دارد و
از این رو میزان انتشار دی اکسید کربن در مسافتی یکسان، از خودروهای گازسوز کمتر
است.
وقتی سوخت گاز به صورت صددرصد استفاده میشود، میزان آلایندههای موتور
قابل قیاس با دیزل نیست و برخی شاخصهای آلایندگی دیزل مانند ذرات و دوده صددرصد
حذف میشود.
میزان گوگرد هم قابل قیاس نیست چون گازوئیل ما یک درصد گوگرد دارد که
10 تا 20 برابر بالاتر از استاندارد اروپایی است بنابراین بارانهای اسیدی، دوده و
ذرات حذف میشود. در خصوص هیدروکربورها باید گفت، چون هیدروکربور متان (CH4) و پروپان (C3H8) و بوتان (C4H10) هیدروکربورهای
شناخته شده و بیضرری هستند، نسبت به گازوئیل که دارای هیدروکربورهای سنگین و
خطرناک مثل اروماتها و هیدروکربورهای حلقوی است، بسیار سالمترند. منواکسید کربن
کاملاً قابل کنترل است و اکسیدهای ازت هم در مقایسه با حالت دیزلی کمتر میشود.
با استفاده از خودروهای با سوخت CNG میتوان آثار
مخرب گلخانهای CO2 را 20 درصد کاهش داد.
کاهش انتشار آلایندههای CNG نسبت به سایر سوختها
20 درصد CO2
65 درصد CO
30 درصد Nox
95 درصد PM
89 درصد NmHc
ایمنی
بیشتر خودروها
گاز طبیعی از هوا سبکتر است و به این دلیل در صورت نشت گاز از مخزن
ذخیره سوخت و دیگر اجزاء، به سرعت به سمت بالا حرکت میکند.
دمای اشتعال گاز طبیعی تقریباً دو برابر بنزین است که باعث میشود خطر
انفجار یا آتشسوزی خوردوهای گازسوز به شدت کاهش یابد. جدا از مشخصات فیزیکی و
شیمیایی گاز طبیعی، مخازن ذخیره گاز طبیعی CNG نیز در مقایسه با باکهای معمولی خودروها
استحکام بیشتری دارند.
کلیه مخازن ذخیره این گاز میتواند به شیر جلوگیری از جریان بیش از حد
مجهز باشند که در صورت کاهش ناگهانی فشار، به قطع مسیر خروج گاز اقدام میکنند.
مصرف گاز در خودروها از سال 1374 تا 78 به ترتیب 62، 147، 167، 290 و 750
تن در روز رسید بنابراین روند استقبال از گاز در خودروها مطلوب بوده است اما
موفقیت آن منوط به برنامهریزی، هماهنگی و پاسخگویی به نیاز مصرفکنندگان در
سالهای آینده است تا بتوان به نتایج مطلوبی در زمینه بهینهسازی مصرف سوخت
خودروها و کاهش آلودگی هوا دست یافت.
استفاده از گاز طبیعی فشرده دارای محاسن و معایبی است. مهمترین محاسن
آن عبارتند از: انتشار آلایندههای کمتر، قیمت ارزانتر، عملیات آرام و بی سروصدای
موتور نسبت به موتورهای دیزلی و کاهش انتشار دی اکسید گوگرد.
معایب گازسوز کردن خودروها شامل هزینه بالای پخش و ذخیرهسازی گاز،
ایجاد جایگاههای سوختگیری، هزینه بیشتر خودرو، کوتاهتر شدن مسافت پیمایش خودرو،
نیاز به تانک سوخت بسیار سنگین و مشکلات عملیاتی و کاری بیشتر نسبت به خودروهای با
سوخت فسیلی است.
امروزه گاز طبیعی فشرده از نظر اقتصادی تنها سوخت جایگزین برای
خودروهای سنگین است. برای تبدیل و گازسوز کردن خودروهای دیزلی و تهیه تجهیزات
سوختگیری به سرمایهگذاری سنگین نیاز است که به علت ارزانی و فراوانی سوخت گاز
طبیعی و کاهش آلایندگیهای زیست محیطی، توجیه فنی و اقتصادی دارد.
ساختار موتور خودروها برای استفاده از گاز مناسب نیست و رانندهها
میگویند پس از مدتی سوپاپها و موتور با مشکلاتی روبه رو میشود و در اصطلاح به
دلیل خشکی گاز، فرسایش موتور بیشتر میشود و هزینه تعمیر آن افزایش مییابد و
عملاً صرفهجویی استفاده از گاز به جای بنزین با این هزینهها از بین میرود بنابراین
خودروسازان باید با سخت کاری و استفاده از آلیاژهای مناسب در خودروها و سوپاپهای
موتور، امکان استفاده از گاز طبیعی را ایجاد کنند.
اگر خودروسازان با بهبود تکنولوژی و بالا بردن کیفیت موتور و سوپاپها
امکان استفاده از گاز را ایجاد کنند و وزارت نفت نیز گاز را به وفور در دسترس
مصرفکنندگان قرار دهد، در سالهای آینده شاهد افزایش خودروهایی با سوخت پاک
خواهیم بود و نگرانی از افزایش آلودگی هوا کاهش خواهد یافت.
تاکنون توجیه فنی و اقتصادی گازسوز کردن خودروهای سواری با تردید رو به
رو بوده است. به همین دلیل کشورهای توسعه یافته برای تجاری کردن این گونه خودروها
اقدامی جدی نکردهاند.
آمارها نشان میدهد که از مجموع 750 میلیون خودروی موجود در جهان، تنها
یک میلیون و 850 هزار خودرو گازسوز (CNG) شدهاند که معادل 25/0 درصد خودروهای درحال تردد است و بیشتر آنها
هم خودروهای عمومی مانند تاکسیها، کامیونها، اتوبوسها و سرویسهای شهری هستند .
با توجه به این که خودروهای عمومی در مقایسه با خودروهای شخصی سوخت
بیشتری مصرف میکنند، تجهیز این خودروها به سیستم گاز طبیعی از دو جنبه در اولویت
قرار گرفت: اولاً با تجهیز این خودروها به سیستم گاز طبیعی، از مصرف بیش از حد
بنزین جلوگیری میشود و از طرف دیگر وضعیت آلودگی شهرهای بزرگ بهبود مییابد.
دوره بازگشت هزینه نصب سیستم استفاده از گاز طبیعی در خودروهای عمومی
زیر یک سال است.
توسعه شبکه انتقال گاز و نیز احداث ایستگاههای فشردهسازی، مستلزم سرمایهگذاری
قابل توجهی است؛ البته این سرمایه در کمتر از پنج سال از محل صرفهجوییهای مستقیم
در هزینههای سوختی که بخش قابل توجهی از آن وارداتی است، جبران میشود و از آن پس
به سوددهی خالص نیز خواهد رسید.
سرمایهگذاری برای CNGسوز شدن تاکسیها در زمانی کمتر از 9 ماه
بازمیگردد.
براساس برآوردهای صورت گرفته، در حالی که با گازسوز شدن تاکسیها میزان
مصرف فراورده مایع و گاز طبیعی تقریباً برابر خواهد بود (9000 لیتر و یا مترمکعب)،
سود سالانه ناشی از جایگزینی سوخت تقریباً 1620 دلار است.
همچنین نسبت سود به سرمایهگذاری در CNG سوز شدن
تاکسیها 135 درصد و هزینه لازم برای گازسوز شدن هر تاکسی 1200 دلار است که به
سرعت بازمیگردد.
شایان ذکر است که وجود شبکه گسترده خط لوله گاز در کشور نیز شرایط نصب
جایگاه گازرسانی را در اغلب نقاط کشور فراهم آورده است.
ما طی 10 سال تنها 120 دستگاه اتوبوس را گازسوز کردیم؛ در حالی که
کشوری نظیر هند ظرف یک سال 35 هزار دستگاه اتوبوس را گازسوز کرده است.
وزارت صنایع نیز گازسوز شدن خودروها را با طرحی تحت عنوان (توسعه صنایع
و سیستمهای گازسوز خودرو) دنبال میکند. براساس این طرح که بر دو دسته از خودروهای
بنزینی و دیزلی متمرکز است تا پایان سال 87 معادل 2 میلیون خودروی گازسوز تولید
میشود. در این طرح 10 درصد خودروهای در حال کار گازوئیل سوز (معادل 16 هزار
دستگاه) تا پایان سال 85 گازسوز خواهد شد.
به استناد این طرح، وزارت صنایع 5/1 میلیون دستگاه خودروی OEM (خودرویی که
از ابتدا گازسوز است) به بازار عرضه خواهد کرد.
متقاضیان تاسیس جایگاه توزیع گاز طبیعی میتوانند با ارائه طرح خود به
سازمان بهینهسازی مصرف سوخت، از تسهیلات یارانهای بهرهمند شوند.
شرایط مصرف سوخت در کشور به گونهای است که چارهای جز حفظ نفت، حذف
واردات بنزین و تبدیل سوخت خودروها از بنزین به گاز طبیعی نداریم.
در حال حاضر شرایط برای جایگزینی سوخت و حذف واردات بنزین مساعد است
ولی برای تسریع در این برنامه باید تاسیسات زیربنایی لازم را احداث کرده و با
تبلیغ مستمر، اطلاعات مردم را افزایش داد.
تجهیز هر خودرو به سیستم سوخت گاز طبیعی فشرده با نصب کیت، سیلندر
تبدیل و احداث جایگاه حدود 1400 دلار به طور سرانه هزینه دارد.
هزینهها
در تبدیل سیستم سوخت به CNG
جدول 1: هزینه تجهیزات و دستمزد برحسب دلار امریکا
تجهیزات
دستمزد جمع هزینه برای مشتری
خودروی سواری 450 50 500
وانت 650 50 700
اتوبوس یا کامیون 10000 500 10500
گفته میشود بنزین که امروزه سوخت غالب خودروهای سواری در جهان است،
هزینه تولید بسیار بالایی دارد و استفاده از این سوخت در درازمدت غیرممکن است و
صرفه اقتصادی ندارد.
در ایران سالانه مبلغ قابل توجهی از منابع پولی برای خرید بنزین مصرف
میشود و مقدار چشمگیری بنزین در خودروها میسوزد. براساس آخرین آمارها، سالانه
بیش از 18 میلیارد لیتر بنزین در ایران مصرف میشود و تهران یکی از آلودهترین
شهرهای جهان است؛ پس هم سرمایههای پولی خرج میشود و هم هوا آلوده میشود.
استراتژی استفاده از سوخت گاز طبیعی به جای بنزین هم معضل آلودگی را
مهار میکند و هم از هزینهها میکاهد.
براساس برآوردها، در حال حاضر میانگین مصرف بنزین هر تاکسی در شهرها
حدود 30 لیتر در روز است. اگر به جای آن از گاز استفاده شود، بیش از هزار و 600
دلار صرفهجویی سالانه در مصرف سوخت حاصل میشود. علاوه بر آن، کاهش میزان
آلایندگی را هم در پی خواهد داشت.
در سه چهار سال گذشته در دهلی نو 140 هزار خودروی عمومی را گازسوز
کردهاند، در حالی که فاقد ذخایر گاز طبیعی هستند و CNG را وارد
میکنند. در پایتخت بنگلادش نیز حدود 100 هزار ریکشا را گازسوز کردهاند.
در فاز اول حدود 200 هزار خودروی عمومی از جمله تاکسی، اتوبوس، وانت
بار و... در 15 شهر از جمله تهران، کرج، مشهد، تبریز، اصفهان و... به سیستم
استفاده از گاز طبیعی تجهیز خواهند شد. در این فاز حدود 150 ایستگاه سوختگیری در
شهرها و جادهها احداث میشود.
برنامه احداث جایگاههای سوختگیری تا پایان سال 1384
تهران 100 مسیر تهران – کرج 3
اصفهان 23 مسیر کرج – قزوین 8
مشهد 23 مسیر قزوین – زنجان 8
شیراز 23 مسیر زنجان – تبریز 8
تبریز 22 مسیر تهران – مشهد 23
کرج 22 مسیر قزوین – رشت 8
رشت 10 مسیر تهران – قم 8
زنجان 10 مسیر قم – اراک 8
اراک 10 مسیر قم – کاشان 8
قم 10 مسیر قم – اصفهان 12
قزوین 10
سمنان 3
شاهرود 3
سبزوار 3
کاشان 3
هزینه احداث یک جایگاه سوختگیری با ظرفیت 1500 خودرو در شبانه روز
حدود 400 هزار دلار است.
افزایش
20 درصدی تولید خودروهای گازسوز
کارخانههای خودروسازی از سال آینده به مدت پنج سال باید سالانه 20
درصد به تولیدات گازسوز خود اضافه کنند.
در طرح تبدیل خودروهای بنزین سوز و تولید خودروهای گازسوز، تا پایان
سال 87 حدود 4 میلیون و 30 هزار خودرو باید گازسوز شود.
همچنین در صورتی که نسبت فعلی بین جایگاههای سوخت و تعداد خودروها
برقرار شود، احداث 1925 جایگاه ضروری است.
در میان خودروهای موجود، تبدیل خودروهای پیکان، پراید و رنو در اولویت قرار
دارد.
نتیجهگیری
با توجه به عملکرد قابل قبول موتورهای CNG سوز انتظار
میرود که این سیستم بتواند در آینده پاسخگوی نیاز ما باشد.
از طرفی افزایش روزافزون خودروها و بالطبع افزایش آلودگی شهرها به خصوص
شهرهای بزرگ، پرداختن به مقوله CNGسوز شدن خودروها را نه تنها یک انتخاب بلکه یک
ضرورت کرده است. همچنین مزایای اقتصادی این طرح در سطح کلان کمک شایانی به اقتصاد
کشور خواهد کرد.
مزیت دیگری که به طور غیرمستقیم از طرح فوقالذکر به دست میآید، اثر
اشتغالزایی در زمینه راهاندازی واحدهای تولیدی و نیز نصب، تعمیر و نگهداری
کیتهای گازسوز است.
در مجموع استفاده از گاز طبیعی به ویژه در خودروهای عمومی که بیشترین
رفت و آمد را در سطح شهر دارند، به عنوان راه حلی مناسب برای حداقل چند سال آینده
میتواند مورد توجه اساسی قرار گیرد.
منابع
1.
ترازنامه انرژی سال 1380.
2.
کتاب سوخت و انرژی نوشته دکتر سید
خطیبالاسلام صدرنژاد و دکتر احمد کرمانپور، موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی
شریف، سال 1380
3.
مجموعه مقالات همایش مصرف سوخت در
خودرو، دفتر بهینهسازی مصرف انرژی وزارت نیرو، تهران، اسفند 81
4.
بروشورهای سازمان بهینهسازی مصرف
سوخت کشور
5. www.ieeo.org