hc8meifmdc|2011A6132836|PM_Website|tblnews|Text_News|0xfdff52c3000000009004000001000500
خودروسازی؛ ملاک توسعه صنعتی کشور
محسن تهوری
صنعت خودروسازی
در ایران از سال 1338 شکل گرفت. مهمترین تحول این صنعت در دهه 1340 با احداث شرکت
ایران ناسیونال رقم خورد و روند حرکت آن از ابتدا تاکنون نشان میدهد که این صنعت
به رغم نوسانات موجود در تصمیمگیریها، بحرانهای اقتصادی، صنعتی و سیاسی،
سیاهنماییها و غیره به نتایج مهمی دست یافته است.
اگر میزان فروش
شرکتهای خودروسازی و قطعهسازی عضو بورس اوراق بهادار کشور را با تولید ناخالص
داخلی کشور مقایسه کنیم، از سال 1378 تاکنون رشد قابل توجهی داشتهاند.
در عرصه جهانی
نیز این صنعت در سال 2000 میلادی، با تولیدی افزون بر 1287 میلیارددلار، سهم خود
را از تولید ناخالص جهان تا مرز 3/7 درصد رساند و با توجه به اثربخشی صنعت خودرو
در توسعه صنعتی و بالطبع اقتصادی کشورها و به خصوص کشورهای در حال توسعه، این صنعت
همیشه به گونهای ویژه مورد توجه بوده است.
صنعت خودروسازی
ایران در طول هشت سال گذشته با متوسط رشدی حدود 30 درصد توانسته است از تیراژ
تولید 120 هزار دستگاه در سال 1375 به حدود 900 هزار دستگاه در سال گذشته برسد.
حجم تقاضاهای
بیپاسخ یک دوره تقریباً بیست ساله، به خودروسازان این فرصت را داد که در میدانی
بیرقیب، بدون نگرانی تمامی تولیدات خود را بفروشند و در بسیاری مواقع نیز از
ماهها قبل قیمت خودرو را از مشتری دریافت کنند.
همکاری شرکتهای
داخلی با خودروسازان بزرگی از کشورهای فرانسه، کره جنوبی و ژاپن نیز باعث شد تا تصویر
خیابانهای ایران تفاوت فاحشی با دو دهه نخست انقلاب پیدا کند و پیکان که سه ماه
پیش از رده تولید خارج شد، به عنوان حاکم بلامنازع چهار دهه گذشته کمکم از نظرها
محو میشود.
همچنین
سرمایهگذاری گسترده و هنگفت دولتی و ممنوعیت واردات خودرو تاثیر خود را گذاشت و
شرکتهای خودروساز را به قدرتهای بزرگی تبدیل کرد که در بخش صنعت و بازار بورس
نقش تعیینکنندهای را به عهده گیرند.
صنعت خودرو در جهان
صنعت خودرو یکی
از مهمترین صنایع جهان به شمار میآید؛ به نحوی که یکی از ملاکهای توسعه صنعتی
کشورها قلمداد میشود.
با درک اهمیت
این بخش از صنعت، بسیاری از کشورهای توسعه یافته فعلی با پیریزی استراتژی مناسب
سبب ارتقای آن شدهاند و توسعه درآمدزایی جامعه، اشتغال نیروها و توسعه دیگر
بخشهای صنعتی ثمره چنین تدبیر و نگرشی بوده است.
در جوامع امروزی
که ماشین در تار و پود جامعه رسوخ کرده، خودرو به عنوان نماد فعالیت اقتصادی و
نگرش فرهنگی و رفاهی انسانی مطرح است و از آن گریزی نیست.
صنعت خودرو به
طور مستقیم بر صنایع نساجی، شیمیایی، برق و الکترونیک، صنایع کانی غیرفلزی، صنایع
مختلف تولید فولاد، صنایع مختلف مکانیکی، ماشینسازی و ساخت تجهیزات، صنایع چرم و
روکشهای مصنوعی، چوب و صنایع لاستیکی یا پلیمری تاثیر دارد و به این ترتیب
میتواند حلقههای پیشین و پسین را به صورت معنادار به هم متصل کند. همچنین در بخش
خدمات مولد و غیرمولد نظیر شرکتهای طراحی و مهندسی، حمل و نقل، تعمیرگاهها،
فروشگاههای قطعات یدکی، خدمات گمرکی، خدمات تعمیر و نگهداری ماشینآلات و
تجهیزات، خدمات بنگاههای خرید و فروش خودرو، خدمات نقل و انتقالات اسناد، خدمات
انتظامی، بیمه و نظایر آن اثرگذار است.
از گردش
فعالیتهای یاد شده اشتغالزایی مستقیم و گردش مالی در اقتصاد کلان هر کشور حاصل
میشود.
با مقایسه ارقام
در کشوری چون آلمان میتوان به اهمیت این بخش صنعتی پی برد. در گزارش انجمن صنایع
خودرو آلمان (VDA) ذکر شده است
که از هر هفت شغل موجود در کشور آلمان، یک شغل مربوط به صنایع خودروست و از هر 4
یورو درآمد مالیاتی این کشور یک یورو از صنایع خودرو به دست میآید.
این نکته، اثرات
غیرقابل انکار این بخش صنعتی در توسعه کشورها را بار دیگر متذکر میشود.
اما اکنون در
جهان با ظرفیت ایجاد شده برای حدود 80 میلیون خودرو در سال تنها مونتاژ حدود 60
میلیون خودرو صورت میگیرد لذا این ظرفیت مازاد رو به سوی بازارهای جدید دارد.
مطابق بررسیهای
صورت گرفته، جذابترین بازار جهان به دلیل درصد رشد بیشتر، آسیا و به ویژه کشورهای
خاورمیانه و ایران است.
صنعت خودرو در ایران
تولید این بخش
صنعتی در ایران از حدود 20048 دستگاه خودروی سبک (سواری، وانت و دو دیفرانسیل)
شروع شد و در سال 1356 به اوج خود یعنی حدود 163 هزار و 393 دستگاه رسید.
پس از انقلاب با
غالب شدن تفکر لوکس بودن خودروی سواری و همچنین بروز جنگ، این صنعت دوران افت خود
را تجربه کرد؛ به نحوی که در سال 1368 کمترین میزان تولید یعنی حدود 21 هزار و 918
دستگاه را شاهد بود اما از سال 1369 با تولید 44 هزار و 665 دستگاه به تدریج این
رقم را افزایش داد و درسال 1382 آن را به 732 هزار و 906 دستگاه رساند. به این
ترتیب در دوره زمانی یاد شده سالانه به طور متوسط رشد 126 درصدی را تجربه کرد که
جدا از انتقادات وارده به این صنعت، از نظر کمی قابل توجه است.
میزان فروش
شرکتهای خودروسازی و قطعهسازی عضو بورس اوراق بهادار کشور از 75/2 درصد در سال
1378 به 69/3 درصد در سال 1381 صعود کرده است.
استراتژی صنعت خودروی ایران
در کشور ما
استراتژی تعریف شده و مدونی برای صنعت خودرو وجود نداشته است. نخستین اقدام توسط
مجلس شورای اسلامی در تاریخ دوم دی ماه 1371 با تصویب قانون چگونگی محاسبه و وصول
حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشینآلات راهسازی وارداتی و
ساخت داخل و قطعات آنها (موسوم به قانون خودرو) صورت گرفت که نمیتوان آن را یک
استراتژی تلقی کرد اما همین قانون توانست به مثابه زیربنای حرکت این بخش صنعتی
مطرح شود.
چندی پیش وزارت
صنایع و معادن اعلام کرد که در پی جلسات کارشناسی متعدد، استراتژی خودرو را با هدف
رقابتپذیر کردن این صنعت تدوین کرده است.
براساس این
برنامه، خودروسازان باید تمامی استانداردهای ایمنی، آلایندگی و مصرف سوخت ارائه
شده را مطابق یک برنامه زمانبندی شده رعایت کنند.
به این ترتیب
برای هر خودرو براساس ظرفیت، حجم موتور و تعداد سرنشین، مصرف سوخت خاصی در نظر
گرفته شده است که اگر مثلاً میزان مصرف در هر 100 کیلومتر از حد مجاز بالاتر رود،
به ازای هر لیتر مصرف اضافه، سازنده خودرو باید جریمهای براساس فرمول جدید
بپردازد. در زمینه استاندارد آلایندگی هم ملاک را استانداردهای روز اروپا قرار
دادهاند که خودروسازان باید به آنها برسند.
تسهیل ورود بخش
خصوصی به ساخت خودرو در داخل، به عنوان یکی از مهمترین بخشهای این برنامه اعلام
شده است. از دیگر موارد برنامه مذکور آن است که خودروسازان فعلی و متقاضیان جدید
از این پس اگر بخواهند وارد عمل شوند باید با خودروسازانی قرارداد ببندند که حداقل
200 هزار دستگاه تولید سالانه داشته باشند و عمر محصول طرف قرارداد آنان بیش از
چهار سال نباشد.
وزارت صنایع
امیدوار است این شرایط سبب روی آوردن سرمایهگذاران به احداث واحدهای جدید
خودروسازی شود.
قائم مقام
معاونت برنامهریزی، توسعه و فناوری وزارت صنایع در این باره میگوید: در این
استراتژی، اهداف کمی تعیین نشده بلکه سمت و سو و جهت حرکت خودروسازان مشخص شده است
که با حرکت در این راه ظرف مدت کوتاهی شاخصهای کمی آن نیز رشد میکند.
رضا اشرف سمنانی
میافزاید: انتقال تکنولوژی مهمترین موضوع در جهتگیری استراتژی صنعت خودروست اما
برای این کار به بستر داخلی نیاز است و بر این اساس در استراتژی، موضوع تقویت
مراکز تحقیق و توسعه و طراحی و مهندسی در جهت انتقال توان و دانش طراحی از
شرکتهای خارجی مورد تاکید قرار گرفته است.
وی با اشاره به
موضوع «رقابت پذیری» که در این برنامه نیز آمده است، میگوید: ما نمیتوانیم کاری
را از صفر شروع کنیم بلکه باید از دانش جهانی برای انتقال و نهادینه کردن دانش
طراحی در صنعت خودرو استفاده کنیم، بنابراین ابتدا باید مراکز طراحی و تحقیق و
توسعه شرکتهای خودروسازی تقویت و تجهیز شوند و سپس جوینت ونچر با شرکتهای خارجی
صورت گیرد.
در شرایطی که
محیط اقتصادی نامطلوب فشارهای بسیاری را بر صنعت وارد میکند، صنعت خودرو توانسته
به پیشرفتهای قابل توجهی دست یابد که افزایش عدد تولید تنها یکی از نمودهای آن
است. به همین سبب نوعی عدم تناسب میان این بخش و سایر بخشها از نظر میزان رشد به
وجود آمده است.
امروز خودروسازی
رشدیابندهترین بخش در میان صنایع گوناگون است و میتواند از این نظر الگوی دیگر
صنایع قرار گیرد.
بنابراین در
صورتی که برنامه راهبردی برای این صنعت موردنظر است، باید هم بتواند پاسخگوی رشد و
توسعه آن باشد و هم تعامل این صنعت با سایر بخشها را امکانپذیر کند.
به هر حال وضعیت
امروز صنعت خودروسازی کشور با هشت سال پیش متفاوت است و تولیدکنندگان داخلی برای
فروش این حجم از تولید ناچار شدهاند استانداردهای تولید را مورد توجه قرار دهند.
خودروسازان که
تا چند سال پیش توجه چندانی به مشکلات خودروهای تولیدی و خواستهها و نیازهای
مشتریان نداشتند، اکنون شبکههای گسترده خدمات پس از فروش را ایجاد کردهاند و حتی
به سفارش مشتری نیز خودرو تولید میکنند.
به نظر میرسد
صنعت خودروسازی ایران به مرحله سرنوشت سازی رسیده است و خودروسازان در مقابل آزمون
سختی قرار گرفتهاند زیرا با ادامه این رشد خیرهکننده، تولید از تقاضا پیشی خواهد
گرفت و مدیران این صنعت ناگزیر باید در خارج از مرزها به دنبال مشتری باشند.