سیستم نگهداری و تعمیرات بهبود

02188272631   09381006098  
تعداد بازدید : 68
9/26/2023
hc8meifmdc|2011A6132836|PM_Website|tblnews|Text_News|0xfdff734f05000000ec20000001000200

نقش استانداردIIP در توسعه منابع انسانی و کسب مزیت رقابتی

سازمانهای صنعتی و تولیدی

 

 

دکتر ایرج سلطانی

مدیر گروه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد نجف آباد

مدیر آموزش و توسعه منابه انسانی شرکت فولاد مبارکه

 

مهندس پورسینا

معاونت نیروی انسانی و سازماندهی شرکت فولاد مبارکه و دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی

 

 

چکیـــده :

   از طریق پرورش منابع انسانی در سازمان های صنعتی و تولیدی می توان به مزیت رقابتی دست یافت . پرورش منابع انسانی در سازمان نیازمند حرکت نظام مند و وجود چهارچوب علمی و استاندارد می باشد . این که سازمان فقط به کیفیت فکر کند کیفیت حاصل نمی شود بلکه از طریق استقرار سری استانداردهای کیفیت نظیر ISO9000 و استاندارد E.F.Q.M و غیره میتوان تولید کیفی و استاندارد را تضمین نمود . در زمینه منابع انسانی که محور اساسی سودآوری سازمان بوده و مدیریت آن در اختیار سازمان است نیز لازم است از طریق استاندارد کردن ، جهت گیریها و بنیادهای توسعه کارکنان تعیین و بر آن اساس حرکت شود همانگونه که سازمان نیازمند اشتهار و تعهد به کیفیت است . نیازمند اشتهار و تعهد به پرورش منابع انسانی است . در زمینه پرورش منابع انسانی می توان از استاندارد سرمایه گذاری روی کارکنان Investment In people Standard  استفاده نمود . استاندارد سرمایه گذاری روی کارکنان این امکان و فرصت را برای سازمان فراهم میکند که روش رسمی و غیر رسمی توسعه منابع انسانی خود را نظام مند و استاندارد نماید . لذا با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله که جنبه های کاربردی و نوآورانه آن در تطبیق و استفاده از آن در نظام توسعه منابع انسانی یکی از موسسات صنعتی و تولیدی می باشد . سعی بر آن است که اصول و مبانی استاندارد IIP در توسعه منابع انسانی ارایه و نتایج و پیامدهای مثبت آن در کسب مزیت رقابتی از طریق ظرفیت سازی و تعالی کارکنان تبیین شود .

واژگان کلیدی :

 توسعه منابع انسانی ،مزیت رقابتی ، سرمایه گذاری روی کارکنان ، کیفیت ، آموزش

مقدمه :

   یکی از اهداف کلیدی سرمایه گذاری روی کارکنان توسعه توانمندی های کارکنان در ابعاد مختلف و تولید کیفیت برای سازمان است تا از این طریق شهوت جهانی برای سازمان کسب شود . با توجه به این که هر سازمان به طور فزاینده ای در بازارهای جهانی فعالیت می نمایند بازشناسی بازار ، توانمندی ها ، فرآیندها و اصلاح آن ها کمک زیادی به گسترش سهم بازار می نماید از طریق سرمایه گذاری روی کارکنان اثربخشی سازمان در استانداردهای مربوط به کارکنان ، حمایت از یکپارچگی و انسجام آن ، تضمین موفقیت و توسعه آن در سایر بخش های جامعه و سازمان ها می باشد . ابتکار سرمایه گذاری روی کارکنان در سال 1993 در  انگلستان شکل گرفت و به صورت سازمانی غیر دولتی و ملی که مستقل از وزارت خانه ها بود کار خود را شروع نمود ولی مسوولان سازمان ها در قبال آن مسوول شدند و اداره آموزش و مهارت ها ، فعالیت آن را به عهده گرفت و حدو1/3 سرمایه آن را تامین و بقیه بودجه از طریق خود سرمایه گذاران تامین و تدارک می گردد .

   اشتهار و تعهد به کیفیت از طریق استقرار نظام های کیفیت اثبات و تایید می گردد و اشتهار و تعهد به پرورش منابع انسانی نیز از طریق استانداردهای مربوطه اثبات می شود ،تعالی سازمان در گروه تعالی کارکان در همه سطوح بوده و در این زمینه لازم است بالندگی کارکنان با برنامه انجام شود و استاندارد سرمایه گذاری روی کارکنان در این زمینه راهنما و چهارچوب عملی خوبی ارائه می نماید

سرمایه گذاری روی کارکنان سازمانی

   سرمایه گذاری روی کارکنان یک استاندارد ملی است که سطحی از اقدام مناسب برای آموزش و رشد کارکنان را به منظور رسیدن به اهداف تعیین و تنظیم می کند . این استانداردها در خلال سال 1990 توسط موسسه آموزش ملی نیروی کار با شرکت تجارت های ملی راهبر ، سازمان های پرسنلی و کارکنان ، نظیر فدراسیون صنایع بریتانیا ( CBI )کنگره اتحادیه تجاری  ( TUC ) و موسسه پرسنلی و توسعه  ( IPD ) ایجاد شد .

   این استانداردها یک چهارچوب ملی برای بهبود عملکرد تجاری و رقابتی شدن را فراهم می کند ، این کار از طریق یک رویکرد برنامه ریزی شده به منظور تعیین و ابلاغ اهداف تجاری و توسعه کارکنان در جهت رسیدن به اهداف صورت میگیرد و نتیجه آن انطباق توان و خواست کارکنان در انجام انتظارات سازمان از آنان می باشد. سرمایه گذاری روی کارکنان به صورت یک چرخه یا فرآیند بوده و باید فرهنگ بهبود مستمر را ایجاد نماید .

   به طور کلی و خلاصه استاندارد سرمایه گذاری روی کارکنان مبتنی بر 4 اصل کلیدی است :

1-اصل تعهد : تعهد به سرمایه گذاری روی کارکنان به منظور دستیابی به اهداف تجاری .

2-اصل برنامه ریزی : برنامه ریزی برای چگونگی توسعه مهارت های افراد و تیم ها به منظور دستیابی به اهداف .

3-اصل عمل : قدم برداشتن در جهت توسعه و استفاده از مهارت های لازم در یک برنامه مشخص و مستمر که مستقیماً با اهداف تجاری رابطه دارد .

4-اصل ارزیابی : ارزیابی از حاصل و پیامدهای آموزش و توسعه افراد و تعیین نیازهای آینده . ( 1 )

مولفه و اجرای استاندارد سرمایه گذاری روی کارکنان ( IIPS ):

   استاندارد سرمایه گذاری روی کارکنان همانند استانداردهای مختلف کیفیت به صورت یک نظام و سیستم بوده که از اجزاء و عناصر مختلفی تشکیل شده است . این عناصر به صورت پایه های اساسی استاندارد نقش راهنما و چهارچوب سازی را به عهده دارند . به طور کلی مولفه ها و اجزای استاندارد سرمایه گذاری روی کارکنان را می توان در قابل اصول و شاخص ها و مدارک و قراین در قالب الگوی شماره 1 نشان داد .

   با توجه به الگو و شمای کلی استاندارد سرمایه گذاری ، روی کارکنان اصول و شاخص ها و مدارک و شواهد مورد استفاده در IIPS را می توان در جدول شماره 1 نشان داد .

مزایای استاندارد سرمایه گذاری روی کارکنان :

   سرمایه گذاری روی کارکنان و افراد مزایای کوتاه مدت و بلندمدتی دارد که در ابعاد کمی و کیفی برای سازمان اعتبار ایجاد می کند . به طور کلی مزایا و سودمندی های سرمایه گذاری روی کارکنان را می توان در ابعاد زیر مورد بررسی قرار داد .

1-رضایت مشتری : سازمان های سرمایه گذار روی کارکنان ، کارکنان را آماده می کنند تا آنان در راستای توجه واقعی به مشتری گام بردارند و از این بابت سازمان در برآوردن موثر نیازهای مشتری موفق می شود .

2-تقویت انگیزه : از طریق سرمایه گذاری روی منابع انسانی و شکل گیری مشارکت ، رشد فردی و انعکاس موفقیت ها و قدردانی از آنان ، انگیزه کارکنان بهبود می یابد نتیجه ارتقای انگیزه ، تقویت روحیه کاری ، وفاداری کارکنان ، کاهش غیبت ، پذیرش تغییرات  و سازگاری با سازمان می باشد .

3-کاهش موثر هزینه ها و ضایعات : با سرمایه گذاری روی منابع انسانی مهارت و انگیزه کارکنان در سطح مطلوب تقویت و به شکل موثر در کاهش هزینه ها و ضایعات نقش ایفاءو کار خود را مورد بازنگری و اصلاح قرار می دهند .

4-ارتقاء سطح کیفیت : سرمایه گذاری روی منابع انسانی به میزان قابل توجهی نتایج برنامه های کیفیت را بهبود می باشد . با سرمایه گذاری روی کارکنان استانداردهای کیفیت نظیر E.F.Q.M | ISO 9000 به معنای واقعی ارزش پیدا نموده و در سازمان عملیاتی می شود .

5-کسب مزیت رقابتی از طریق بهبود عملکرد : سرمایه گذاری روی کارکنان منجر به بهبود قابلیت ها و بهکارگیری ظرفیت های بلا استفاده و ظرفیت های جدید می شود . بنابراین فکر جدید و کیفیت جدید تولید و در نتیجه سازمان از این طریق به مزیت رقابتی دسترسی پیدا می کند .

6-شناخت عمومی : سرمایه گذاری روی کارکنان شناخت عمومی را تقویت و از این طریق به جای تاکید بر استانداردهای ملی ، اهداف سازمان به طور واقعی تحقق می یابد . سرمایه گذاری روی کارکنان موجب جایگزین بهترین افراد کیفی در مشاغل می شود و زمینه های این که مشتریان خدمات و کالاهای ویژهای را انتخاب کنند را فراهم می کند . ( 4 )

7-فراهم شدن فرصت بازنگری : از طریق بازنگری فرصت مرور و بازنگری سیاست ها و اقدامات در مقایسه با الگوی شناخته شده فراهم می شود .

8-ارایه چهارچوب برای برنامه ریزی : از  طریق سرمایه گذاری روی منابع انسانی چهارچوب مشخصی برای برنامه ریزی استراتژیک و اقدامات آینده سازمان فراهم می شود .

9-اثربخشی آموزش ها : با سرمایه گذاری روی منابع انسانی شیوه ای ساختارمند برای بهبود اثربخشی فعالیتهای مربوط به آموزش و توسعه منابع انسانی فراهم می شود . ( 5 )

ارایه چهارچوبی از فهرست معیارهای فرآیندی جهت استقرار استاندارد سرمایه گذاری روی کارکنان:

   برای استقرار استاندارد سرمایه گذاری روی کارکنان می توان ابتدا از طریق ارزیابی درونی زمینه ها و بسترسازی لازم فراهم نمود .

به طور کلی می توان اجزاء و مولفه ها و فرآیند کلی بازنگری داخلی را به شرح زیر بیان نمود :

1- اصول کلی :

1-1-انجام خود ارزیابی به جای ملاک های قراردادی فرآیندها .

2-1- انتخاب و تعیین رهبر پروژه استقرار استاندارد از درون سازمان .

3-1- برقراری ارتباط و تماس با مرکز منطقه ای کیفیت .

4-1- تدوین طرح عمل شامل اهداف ، مقیاس های زمانی ، هزینه ها ، چشم انداز و غیره .

5-1- در میان گذاشتن طرح بازنگری با مرکز کیفیت .

6-1- شناسایی بازنگری درونی .

7-1- انتخاب ، اموزش و توسعه .

2-شرایط سازمان های شرکت کننده جهت استقرار استاندارد سرمایه گذار روی کارکنان :

به طور کلی شرایط سازمان های شرکت کننده برای سرمایه گذاری روی منابع انسانی را می توان به طور خلاصه به شرح زیر بیان نمود :

1-2- شناخت سرمایه گذاران روی کارکنان .

2-2- تعهد به ایده و مفهوم بهبود مستمر .

3-2- قادربه جلب حمایت کامل مدیریت از بازنگری درونی و اثبات کننده رویکرد خاص پیشنهاد شده .

4-2- ارایه برنامه حمایت کامل مدیریت از بازنگری تعیین شده و عمل به آن .

5-2- تعیین مدیر پروژه به شکلی که وی درک خوبی از سرمایه گذاری روی کارکنان و فرآیند ارزیابیداشته باشد .

6-2- تعیین افراد مناسب این کار به منظور خلق ظرفیت بازنگری داخلی انجام می شود .

7-2- دادن تضمین در مورد انتخاب ، آموزش و توسعه بازنگران تا به مهارت و شایستگی های لازم برای نقشهایی که توسط سرمایه گذاران روی کارکنان تعریف شده است ، دست یابند .

3- بازنگری داخلی :

   بازنگران داخلی در مورد استانداردهای سرمایه گذاری روی کارکنان دانش و معرفت کاری دارند و قادرند شایستگی های خود را در مقابل شایستگی های متخصصین به اثبات رسانند . مهمترین ویژگی های بازنگران داخلی را می توان به شرح زیر بیان نمود :

1-3- مشتری مداری .

2-3- توان برقراری ارتباط .

3-3- اعتبار و نفوذ  .

4-3- توان انتقاد با استدلال .

5-3- برنامه ریزی .

6-3- ارتباطات مدیریتی .

7-3- گرایش و انگیزه .

بازنگران داخلی مایلند به عنوان یک تیم کار و تجارب خود را با هم در میان بگذارند . آنان با حضور در دوره های آموزشی و عهده گرفتن بازنگری ها وقت و تعهد دارند .

 

جمع بندی و نتیجه گیری :

   برای این کار سازمان بتواند اعتبار جهانی کسب نماید نیاز است که محصولات کیفی و با قیمت مناسب تولید و به شکل عملیاتی به نیازها و انتظارات مشتری توجه نماید . در این میان منابع انسانی پرورش یافته و با مهارت کمک زیادی به طی فرآیند و حصول نتیجه می نماید .

   از طریق سرمایه گذاری روی منابع انسانی می توان راه میان بر را برای توسعه کمی و کیفی محصولات و سازمان طی نمود . امروزه همانند استانداردهای کیفیت برای توسعه و پرورش منابع انسانی نیز استانداردهایی طراحی و تدوین شده تا سرمایه گذاری روی منابع انسانی را جهت دار ،کاربردی و تضمین می نماید . یکی از این استانداردها ، استاندارد ( IIPS ) استاندارد سرمایه گذاری روی منابع انسانی است که در مقاله حاضر کلیات ، مولفه ها و فواید آن به صورت خلاصه معرفی شده است .

 
منابع و ماخذ :

1-Internet what is investor in people / default htm | 11-/ | 2003 | p 1 .

2-الگوی شماره 1 توسط نگارنده طراحی و تدوین شده است .

3-Internet the investors in people standard | IIPUK .

4-Internet the excellence model investors in people www.iipuk.co.uk . P 1 .

5- همان منبع

 

سیستم تعمیر و نگهداری سامانه تعمیر و نگهداری سیستم نگهداری و تعمیرات سامانه نگهداری و تعمیرات تعمیر و نگهداری نگهداری و تعمیرات سیستم تعمیرات تجهیزات سامانه تعمیرات تجهیزات سیستم نگهداری تجهیزات سامانه نگهداری تجهیزات سیستم مدیریت تجهیزات سامانه مدیریت تجهیزات سیستم مدیریت درخواست ها مدیریت درخواست های خرابی مدیریت درخواست ها کارتابل درخواست ها مدیریت درخواست های PM مدیریت درخواست های پی ام مدیریت درخواست های EM مدیریت درخواست های EM دوره PM دوره مراقبت و نگهداری دوره تعمیر و نگهداری کنترل پروژه تعمیر و نگهداری چک لیست چک لیست های نظارتی چک لیست های نظارتی تعمیر و نگهداری لیست های نظارتی تعمیر و نگهداری کارتابل مدیر تعمیر و نگهداری کارتابل مدیر نگهداری و تعمیرات کارتابل کارشناس تعمیر و نگهداری کارتابل کارشناس نگهداری و تعمیرات کد اموال کد فنی تجهیزات سیستم net سیستم نت سامانه net سامانه نت گزارش های تعمیر و نگهداری گزارش های نگهداری و تعمیرات سامانه نگهداری و تعمیرات تعمیر نگهداری سیستم pm
All Rights Reserved 2022 © PM.BSFE.ir
Designed & Developed by BSFE.ir