hc8meifmdc|2011A6132836|PM_Website|tblnews|Text_News|0xfdff734f05000000ec20000001000200
نقش استانداردIIP در توسعه منابع انسانی و کسب مزیت رقابتی
سازمانهای صنعتی و تولیدی
دکتر ایرج
سلطانی
مدیر گروه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه
آزاد نجف آباد
مدیر
آموزش و توسعه منابه انسانی شرکت فولاد مبارکه
مهندس پورسینا
معاونت نیروی انسانی و سازماندهی شرکت فولاد
مبارکه و دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی
چکیـــده
:
از طریق پرورش منابع انسانی در سازمان
های صنعتی و تولیدی می توان به مزیت رقابتی دست یافت . پرورش منابع انسانی در
سازمان نیازمند حرکت نظام مند و وجود چهارچوب علمی و استاندارد می باشد . این که
سازمان فقط به کیفیت فکر کند کیفیت حاصل نمی شود بلکه از طریق استقرار سری
استانداردهای کیفیت نظیر ISO9000
و استاندارد E.F.Q.M و غیره
میتوان تولید کیفی و استاندارد را تضمین نمود . در زمینه
منابع انسانی که محور اساسی سودآوری سازمان بوده و مدیریت آن در اختیار سازمان است
نیز لازم است از طریق استاندارد کردن ، جهت گیریها و
بنیادهای توسعه کارکنان تعیین و بر آن اساس حرکت شود همانگونه که سازمان نیازمند
اشتهار و تعهد به کیفیت است . نیازمند اشتهار و تعهد به پرورش منابع انسانی است .
در زمینه پرورش منابع انسانی می توان از استاندارد سرمایه گذاری روی کارکنان Investment In people Standard استفاده نمود . استاندارد سرمایه گذاری روی
کارکنان این امکان و فرصت را برای سازمان فراهم میکند که
روش رسمی و غیر رسمی توسعه منابع انسانی خود را نظام مند و استاندارد نماید . لذا
با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله که جنبه های کاربردی و نوآورانه آن در تطبیق
و استفاده از آن در نظام توسعه منابع انسانی یکی از موسسات صنعتی و تولیدی می باشد
. سعی بر آن است که اصول و مبانی استاندارد IIP در توسعه
منابع انسانی ارایه و نتایج و پیامدهای مثبت آن در کسب مزیت رقابتی از طریق ظرفیت
سازی و تعالی کارکنان تبیین شود .
واژگان
کلیدی :
توسعه منابع انسانی ،مزیت
رقابتی ، سرمایه گذاری روی کارکنان ، کیفیت ، آموزش
مقدمه :
یکی از اهداف کلیدی سرمایه گذاری روی
کارکنان توسعه توانمندی های کارکنان در ابعاد مختلف و تولید کیفیت برای سازمان است
تا از این طریق شهوت جهانی برای سازمان کسب شود . با توجه به این که هر سازمان به
طور فزاینده ای در بازارهای جهانی فعالیت می نمایند بازشناسی بازار ، توانمندی ها
، فرآیندها و اصلاح آن ها کمک زیادی به گسترش سهم بازار می نماید از طریق سرمایه
گذاری روی کارکنان اثربخشی سازمان در استانداردهای مربوط به کارکنان ، حمایت از
یکپارچگی و انسجام آن ، تضمین موفقیت و توسعه آن در سایر بخش های جامعه و سازمان
ها می باشد . ابتکار سرمایه گذاری روی کارکنان در سال 1993 در انگلستان شکل گرفت و به صورت سازمانی غیر دولتی
و ملی که مستقل از وزارت خانه ها بود کار خود را شروع نمود ولی مسوولان سازمان ها
در قبال آن مسوول شدند و اداره آموزش و مهارت ها ، فعالیت آن را به عهده گرفت و
حدو1/3 سرمایه
آن را تامین و بقیه بودجه از طریق خود سرمایه گذاران تامین و تدارک می گردد .
اشتهار و تعهد به کیفیت از طریق استقرار
نظام های کیفیت اثبات و تایید می گردد و اشتهار و تعهد به پرورش منابع انسانی نیز
از طریق استانداردهای مربوطه اثبات می شود ،تعالی
سازمان در گروه تعالی کارکان در همه سطوح بوده و در این زمینه لازم است بالندگی
کارکنان با برنامه انجام شود و استاندارد سرمایه گذاری روی کارکنان در این زمینه
راهنما و چهارچوب عملی خوبی ارائه می نماید
سرمایه گذاری
روی کارکنان سازمانی
سرمایه گذاری روی کارکنان یک استاندارد
ملی است که سطحی از اقدام مناسب برای آموزش و رشد کارکنان را به منظور رسیدن به
اهداف تعیین و تنظیم می کند . این استانداردها در خلال سال 1990 توسط موسسه آموزش
ملی نیروی کار با شرکت تجارت های ملی راهبر ، سازمان های پرسنلی و کارکنان ، نظیر
فدراسیون صنایع بریتانیا ( CBI )کنگره اتحادیه تجاری ( TUC
) و موسسه پرسنلی و توسعه ( IPD
) ایجاد شد .
این استانداردها یک چهارچوب ملی برای
بهبود عملکرد تجاری و رقابتی شدن را فراهم می کند ، این کار از طریق یک رویکرد
برنامه ریزی شده به منظور تعیین و ابلاغ اهداف تجاری و توسعه کارکنان در جهت رسیدن
به اهداف صورت میگیرد و نتیجه آن انطباق توان و خواست
کارکنان در انجام انتظارات سازمان از آنان می باشد. سرمایه گذاری روی کارکنان به
صورت یک چرخه یا فرآیند بوده و باید فرهنگ بهبود مستمر را ایجاد نماید .
به طور کلی و خلاصه استاندارد سرمایه
گذاری روی کارکنان مبتنی بر 4 اصل کلیدی است :
1-اصل تعهد : تعهد
به سرمایه گذاری روی کارکنان به منظور دستیابی به اهداف تجاری .
2-اصل برنامه ریزی
: برنامه ریزی برای چگونگی توسعه مهارت های افراد و تیم ها به منظور دستیابی به
اهداف .
3-اصل عمل : قدم
برداشتن در جهت توسعه و استفاده از مهارت های لازم در یک برنامه مشخص و مستمر که
مستقیماً با اهداف تجاری رابطه دارد .
4-اصل ارزیابی :
ارزیابی از حاصل و پیامدهای آموزش و توسعه افراد و تعیین نیازهای آینده . ( 1
)
مولفه و
اجرای استاندارد سرمایه گذاری روی کارکنان ( IIPS ):
استاندارد سرمایه گذاری روی کارکنان
همانند استانداردهای مختلف کیفیت به صورت یک نظام و سیستم بوده که از اجزاء و
عناصر مختلفی تشکیل شده است . این عناصر به صورت پایه های اساسی استاندارد نقش
راهنما و چهارچوب سازی را به عهده دارند . به طور کلی مولفه ها و اجزای استاندارد
سرمایه گذاری روی کارکنان را می توان در قابل اصول و شاخص ها و مدارک و قراین در
قالب الگوی شماره 1 نشان داد .
با توجه به الگو و شمای کلی استاندارد
سرمایه گذاری ، روی کارکنان اصول و شاخص ها و مدارک و شواهد مورد استفاده در IIPS را می توان در جدول شماره 1 نشان داد .
مزایای
استاندارد سرمایه گذاری روی کارکنان :
سرمایه گذاری روی کارکنان و افراد مزایای
کوتاه مدت و بلندمدتی دارد که در ابعاد کمی و کیفی برای سازمان اعتبار ایجاد می
کند . به طور کلی مزایا و سودمندی های سرمایه گذاری روی کارکنان را می توان در
ابعاد زیر مورد بررسی قرار داد .
1-رضایت مشتری : سازمان های سرمایه گذار
روی کارکنان ، کارکنان را آماده می کنند تا آنان در راستای توجه واقعی به مشتری
گام بردارند و از این بابت سازمان در برآوردن موثر نیازهای مشتری موفق می شود .
2-تقویت انگیزه : از طریق سرمایه گذاری روی
منابع انسانی و شکل گیری مشارکت ، رشد فردی و انعکاس موفقیت ها و قدردانی از آنان
، انگیزه کارکنان بهبود می یابد نتیجه ارتقای انگیزه ، تقویت روحیه کاری ، وفاداری
کارکنان ، کاهش غیبت ، پذیرش تغییرات و
سازگاری با سازمان می باشد .
3-کاهش موثر هزینه ها و ضایعات : با سرمایه
گذاری روی منابع انسانی مهارت و انگیزه کارکنان در سطح مطلوب تقویت و به شکل موثر
در کاهش هزینه ها و ضایعات نقش ایفاءو کار خود را
مورد بازنگری و اصلاح قرار می دهند .
4-ارتقاء سطح کیفیت : سرمایه گذاری روی
منابع انسانی به میزان قابل توجهی نتایج برنامه های کیفیت را بهبود می باشد . با
سرمایه گذاری روی کارکنان استانداردهای کیفیت نظیر E.F.Q.M | ISO 9000 به معنای واقعی ارزش پیدا نموده و در سازمان
عملیاتی می شود .
5-کسب مزیت رقابتی از طریق بهبود عملکرد :
سرمایه گذاری روی کارکنان منجر به بهبود قابلیت ها و بهکارگیری
ظرفیت های بلا استفاده و ظرفیت های جدید می شود . بنابراین فکر جدید و کیفیت جدید
تولید و در نتیجه سازمان از این طریق به مزیت رقابتی دسترسی پیدا می کند .
6-شناخت عمومی : سرمایه گذاری روی کارکنان
شناخت عمومی را تقویت و از این طریق به جای تاکید بر استانداردهای ملی ، اهداف
سازمان به طور واقعی تحقق می یابد . سرمایه گذاری روی کارکنان موجب جایگزین بهترین
افراد کیفی در مشاغل می شود و زمینه های این که مشتریان خدمات و کالاهای ویژهای را
انتخاب کنند را فراهم می کند . ( 4 )
7-فراهم شدن فرصت بازنگری : از طریق
بازنگری فرصت مرور و بازنگری سیاست ها و اقدامات در مقایسه با الگوی شناخته شده
فراهم می شود .
8-ارایه چهارچوب برای برنامه ریزی :
از طریق سرمایه گذاری روی منابع انسانی
چهارچوب مشخصی برای برنامه ریزی استراتژیک و اقدامات آینده سازمان فراهم می شود .
9-اثربخشی آموزش ها :
با سرمایه گذاری روی منابع انسانی شیوه ای ساختارمند برای بهبود اثربخشی فعالیتهای
مربوط به آموزش و توسعه منابع انسانی فراهم می شود . ( 5 )
ارایه چهارچوبی از فهرست معیارهای فرآیندی جهت استقرار استاندارد سرمایه
گذاری روی کارکنان:
برای استقرار
استاندارد سرمایه گذاری روی کارکنان می توان ابتدا از طریق ارزیابی درونی زمینه ها
و بسترسازی لازم فراهم نمود .
به طور کلی می
توان اجزاء و مولفه ها و فرآیند کلی بازنگری داخلی را به شرح زیر بیان نمود :
1- اصول کلی :
1-1-انجام خود ارزیابی به جای ملاک های قراردادی فرآیندها
.
2-1- انتخاب و تعیین رهبر پروژه استقرار استاندارد از درون
سازمان .
3-1- برقراری ارتباط و تماس با مرکز منطقه ای کیفیت .
4-1- تدوین طرح عمل شامل اهداف ، مقیاس های زمانی ، هزینه
ها ، چشم انداز و غیره .
5-1- در میان گذاشتن طرح بازنگری با مرکز کیفیت .
6-1- شناسایی بازنگری درونی .
7-1- انتخاب ، اموزش و توسعه .
2-شرایط سازمان
های شرکت کننده جهت استقرار استاندارد سرمایه گذار روی کارکنان :
به طور
کلی شرایط سازمان های شرکت کننده برای سرمایه گذاری روی منابع انسانی را می توان
به طور خلاصه به شرح زیر بیان نمود :
1-2-
شناخت سرمایه گذاران روی کارکنان .
2-2-
تعهد به ایده و مفهوم بهبود مستمر .
3-2-
قادربه جلب حمایت کامل مدیریت از بازنگری درونی و اثبات کننده رویکرد خاص پیشنهاد
شده .
4-2-
ارایه برنامه حمایت کامل مدیریت از بازنگری تعیین شده و عمل به آن .
5-2- تعیین مدیر
پروژه به شکلی که وی درک خوبی از سرمایه گذاری روی کارکنان و فرآیند ارزیابیداشته
باشد .
6-2-
تعیین افراد مناسب این کار به منظور خلق ظرفیت بازنگری داخلی انجام می شود .
7-2-
دادن تضمین در مورد انتخاب ، آموزش و توسعه بازنگران تا به مهارت و شایستگی های
لازم برای نقشهایی که
توسط سرمایه گذاران روی کارکنان تعریف شده است ، دست یابند .
3-
بازنگری داخلی :
بازنگران داخلی در مورد استانداردهای
سرمایه گذاری روی کارکنان دانش و معرفت کاری دارند و قادرند شایستگی های خود را در
مقابل شایستگی های متخصصین به اثبات رسانند . مهمترین ویژگی های بازنگران داخلی را
می توان به شرح زیر بیان نمود :
1-3-
مشتری مداری .
2-3-
توان برقراری ارتباط .
3-3-
اعتبار و نفوذ .
4-3-
توان انتقاد با استدلال .
5-3-
برنامه ریزی .
6-3-
ارتباطات مدیریتی .
7-3-
گرایش و انگیزه .
بازنگران
داخلی مایلند به عنوان یک تیم کار و تجارب خود را با هم در میان بگذارند . آنان با
حضور در دوره های آموزشی و عهده گرفتن بازنگری ها وقت و تعهد دارند .
جمع بندی و
نتیجه گیری :
برای این کار سازمان بتواند اعتبار جهانی
کسب نماید نیاز است که محصولات کیفی و با قیمت مناسب تولید و به شکل عملیاتی به
نیازها و انتظارات مشتری توجه نماید . در این میان منابع انسانی پرورش یافته و با
مهارت کمک زیادی به طی فرآیند و حصول نتیجه می نماید .
از طریق
سرمایه گذاری روی منابع انسانی می توان راه میان بر را برای توسعه کمی و کیفی
محصولات و سازمان طی نمود . امروزه همانند استانداردهای کیفیت برای توسعه و پرورش
منابع انسانی نیز استانداردهایی طراحی و تدوین شده تا سرمایه گذاری روی منابع
انسانی را جهت دار ،کاربردی و تضمین می نماید . یکی
از این استانداردها ، استاندارد ( IIPS )
استاندارد سرمایه گذاری روی منابع انسانی است که در مقاله حاضر کلیات ، مولفه ها و
فواید آن به صورت خلاصه معرفی شده است .
منابع و
ماخذ :
1-Internet what is investor in people /
default htm | 11-/ | 2003 | p 1 .
2-الگوی شماره 1 توسط نگارنده طراحی
و تدوین شده است .
3-Internet the investors in people standard
| IIPUK .
4-Internet the excellence model investors in
people www.iipuk.co.uk . P 1 .
5- همان منبع