سیستم نگهداری و تعمیرات بهبود

02188272631   09381006098  
تعداد بازدید : 94
9/4/2023
hc8meifmdc|2011A6132836|PM_Website|tblnews|Text_News|0xfdff0d34050000004001000001000b00

 

آشنایی با کتابخانه های دیجیتال

Introduction to Digital Libraries پور امین فرزانه

کارشناس ارشد اطلاعرسانی پزشکی

معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

 

چکیده: در عصر حاضر، تولید قالبهای گوناگون اطلاعاتی، امکان انتقال سریع اطلاعات تولیـد شـده از طریـق شبکهها، پیشرفت نرمافزارها سختافزارهای کامپیوتری، توسعه شبکههـای ارتبـاطی اینترنتـی اینترانتـی در کشورها قابلیتهای شگرف چند رسانهایها جهت انتقال هم زمان متن، صوت، تـصویر فـیلم موجـب بـروز تحولاتی عظیم در عرصه اطلاعرسانی شده است. در چنین شرایطی برای نگهداری، بازیابی استفاده از مقـادیر

عظیم متنوع متون اطلاعاتی، منابع دیداری شنیداری، تصاویر نظایر آن نیازمند فناوری جدیدی هستیم که کتابخانه دیجیتال نام دارد.

 

واژه های کلیدی : کتابخانههای دیجیتال، کتابخانههای بدون دیوار، کتابخانههـای بـدون کاغـذ، کتابخانـههـای سنتی، اطلاعات دیجیتال

 

مقدمه

کتابخانهها در طول تاریخ همواره مرکز نگهداری، بهره برداری اشاعه اطلاعات دانش بشری بوده اند. افزایش روزافزون حجـم اطلاعـات، گـسترش سـریع اینترنـت، تولیـد قالبهـای گونـاگون اطلاعـاتی تمایـل فزاینـده پژوهشگران نسبت به دسترسی به قالبهای الکترونیکی اطلاعات، نقش عملکرد کتابخانه ها را در جهان امـروز دستخوش تحول ساخته است، به گونهای که در حال حاضر، اینترنت گستردهترین روزآمدترین منبع اطلاعاتی بوده عمومیت آن همچنان روبه افزایش است. بر این اساس با توجه به رسالت اصلی کتابخانهها در بـرآوردن نیازهای اطلاعاتی کاربران، امروزه مدلهای جدیدی برای طراحی کتابخانهها در نظر گرفته میشود که در ایـن  میان، کتابخانههای دیجیتال جایگاه ویژهای را در محیط مجـازی اینترنـت، بـه خـود اختـصاص داده انـد . ایـن

کتابخانهها با دارا بودن قابلیتهای بیشتر پیشرفته تر برای مدیریت اطلاعات، خود را از دیگـر منـابع اطلاعـاتی اینترنتی متمایز ساخت اند . ذکر این نکته ضروری است که یک کتابخانه دیجیتـال بـسیار فراتـر از مجموعـه منابع الکترونیکی سختافزارهای لازم برای مدیریت آنها است. در واقع، کتابخانههای دیجیتـال سیـستمهـای مرکب پیچیدهای هستند که منابع، قابلیتها خدمات کتابخانههای سنتی را گسترده تـر مـیسـازند در عـین

حال، امکانات متنوع بیشماری را در اختیار کاربران خود قرار میدهند.

اهداف و ضروریات

امروزه، ایجاد بهره برداری از کتابخانههای یجیتال به یکی از اهداف بزرگ دولتها، دانشگاهها، صنایع مراکز تحقیقاتی دنیا تبدیل شده است. واقعیت این است که افـزایش هزینـههـای اشـتراک، سـفارش، آمـادهسـازی فهرست نویسی منابع چاپی موجب شده کتابخانهها روشـهای دیگـری ماننـد کتابخانـههـای دیجیتـال را بـرای

دستیابی به اطلاعات برگزینند. یکی دیگر از علل گرایش کتابخانهها، دانـشگاهها سـایر مؤسـسات بـه سـمت کتابخانههای دیجیتال، وقوع پیشرفتهای چشمگیر در فناوری اطلاعرسانی است. امروزه مواد اطلاعاتی علاوه بر شکل چاپی یا حتی به جای آن، در قالب الکترونیکی موجود قابل دسترسی می باشند. جالـب آن کـه از یـک سو، هزینههای ایجاد، نگهداری انتقال اطلاعات دیجیتال بطور محسوسی رو به کاهش رفته از سوی دیگـر، تکنولوژی ارائه قابلیت دسترسی به اطلاعات دیجیتال توسعه یافته است.

یکی از اهداف مهم کتابخانههای دیجیتال، اشتراک منابع با استفاده از کانیزمهای موجود در دنیا اسـت. ایجـاد سیستم فهرست نویسی مشترک مکان یاب جهانی منابع (URL (از دیگر اهداف این کتابخانههـا محـسوب میشود. در هر حال، هـدف اصـلی از ایجـاد کتابخانـه هـای دیجیتـال ارائـه ابزارهـای گـردآوری، نگهـداری سازماندهی اطلاعات در قالبهای دیجیتال همچنین فراهم ساختن امکانات جستجو، بازیـابی پـردازش ایـن

اطلاعات از طریق شبکههای ارتباطی کامپیوتری به شیوهای آسان میباشد .

 

مفاهیم اصلی و مرتبط

بحث درزمینه کتابخانههای دیجیتال مفاهیم آن مستلزم پرداختن روشن ساختن دیگر مفاهیم مرتبط بـا ایـن مقوله مانند کتابخانه سنتی کتابخانه بدون کاغذ کتابخانه بدون دیوار است.

کتابخانه سنتی

درگذشته ما مشکلی در زمینه تعریف واژه کتابخانه نداشتیم. کتابخانه بـه مجموعـهای از اطلاعـات خـصوصا در قالب کتابهایی اطلاق میشد که در یک مکان معین نگهداری میشدند اطلاعات نها برای اسـتفاده جامعـه خاصی نه در سطح جهانی در دسترس قرار میگرفت. دیوار مفهومی عینی داشـت کتابخانـههـا مالـک اطلاعاتی بودند که در چارچوب دیوارهای کتابخانه قرار داشت. اطلاعات حالتی ماندگار داشت البته نـه بـرای همیشه ولی نه به آن صورت که یک شبه ناپدید شود از کتابخانهها انتظار میرفت که مواد اطلاعاتی خود را بر مبنای ساختارهای بخصوصی سازماندهی کنند. در هر حال، کتابخانه نه به مفهـوم یـک سـازمان بلکـه بـه عنوان یک ساختمان در نظر گرفته میشد.

 

کتابخانه بدون کاغذ

در کتابخانههای بدون کاغذ، کتابخانه با مجموعه اطلاعات آن شناخته تعریف مـیشـود. منـابع چـاپی از غیـر چاپی متمایز شده منابع الکترونیکی یا پیوسته بر سایر مواد اطلاعاتی ارجحیت دارند. در واقع، تاکید مجموعه از منابع چاپی به غیرچاپی تغییر کرده است. کرافورد معتقد است که آینده شامل آمیزهای از ارتباطـات چـاپی الکترونیکی، اطلاعات متنی فرامتنی، دسترسی مـستقیم از طریـق کتابـدار، مالکیـت دسترسـی بـه منـابع اطلاعاتی بوده کتابخانهها هم در قالب ساختمان هم به مفهوم یک محیط کاربری هویت خواهند داشت .

 

کتابخانه بدون دیوار

امانت بین کتابخانهای ارجاع تلفنی دو نمونه از خدمات کتابخانههای سنتی مـیباشـد کـه خـارج از محـدوده ساختمان این کتابخانهها انجام شده است. در یک مجموعـه دیجیتـالی، بطـور شـاخص شـاهد عـدم تاکیـد بـر مجموعه وخدمات فیزیکی میباشیم. آنچه در این محیط حائز اهمیت خاص است، ارائه خدمات مورد نیاز مورد علاقه کاربران میباشد. با این وجود، شاید بتوان ادعا کرد که دراینترنت هم دیوار وجود دارد زیـرا برخـی از وب سایتها برای جذب بیشتر بازدید کنندگان، به نحوی حس مکان محدوده فیزیکی را به آنان القا میکنند.

موضوع کتابخانه دیجیتال برای اولین بار در مقاله مشهوری توسط Bush Vannevar در سـال 1945 مطـرح گردید. او در این مقاله به توصیف یک ماشین فرضی به نام ممکس میپردازد که برای بازیابی اطلاعـات بکـار میرود. بر این اساس، کتابخانه دیجیتال به امکاناتی اطلاق میشد که تکنولوژی به متخصصان جهت ذخیره، بازیابی آمادهسازی اطلاعا پیشنهاد میکند. پـس از آن، تعـاریف رسـمی غیررسـمی متعـدد متفـاوتی از کتابخانههای دیجیتال ارائه شده است:

 

کتابخانههای دیجیتال سازمانهایی هستند که امکان ارائه دائم منـابع مجموعـه هـای دیجیتـال را بـه گونهای فراهم میآورند که به صورت آسان مقرون به صرفه برای استفاده گروه یا گروههای مـشخص در دسترس باشد.

یک کتابخانه دیجیتال عبارت است از یـک فـضای اطلاعـاتی پیوسـته شـبکه ای کـه در آن کـاربران میتوانند اطلاعات را کشف کنند، محل قرار گرفتن اطلاعات را تعیین نمایند آنها را بارها مورد اسـتفاده قرار دهند.

کتابخانه دیجیتال مجموعهای از منابع گسترده الکترونیکی است که تمامی حیطههای فعالیتها انسانی اعم از هنر، پزشکی، علوم، فیلمهای ویدئویی، کتابها، روزنامهها، بروشورها کاتالوگها را بطور مجازی  .( پوشش میدهد( با توجه به تعاریف ذکر شده ادبیات موجود در این زمینـه، کتابخانـه دیجیتـال بـه مجموعـهای از اطلاعـات روشهای ذخیرهسازی منابع اطلاعاتی، بسترهای ارتباطی مناسب نرمافزارهای مورد نیازی اطلاق میشود که برای تبدیل، قالب بندی، ویرایش ارائه خدماتی نظیر سازماندهی، بازیابی تبادل اطلاعات به کـار مـی رود تـا بتوان با پشت سر گذاردن مرزهای جغرافیایی سنتی، اطلاعات را در صـورتهـای گونـاگون تهیـه، بازیـابی مبادله نمود.

 

عناصر و  ویژگیها کتابخانه دیجیتال نیز همانند یک کتابخانه سنتی دارای عناصر ویژگی های خاصی میباشد. واقعیت این اسـت که کتابخانههای سنتی دیجیتال از چندین جنبه با یکدیگر شباهت دارند که در زیـر بـه برخـی از آنهـا اشـاره میشود:

 

هر دو دارای اطلاعات بوده این اطلاعات را کنترل میکنند.

?

هر دو امکان دسترسی به اطلاعات را فراهم میآورند.

?

هر دو امکان یافتن منابع مورد نظر را از طریق فهرستهای خود فراهم میآورند.

?

هر دو استفاده از منابع را تنها برای کاربران مجاز ممکن میسازند. .( هر دو دارای ساختارهای سازمانی مشخصی میباشند که دسترسی به اطلاعات را امکان پذیر میکند (

?

بررسی تعمق در تعاریف چندگانه کتابخانه دیجیتال مطالعه طرح های تحقیقاتی در این زمینه نشان مـیدهـد . خدمات خود را به جامعه یا جوامع مشخصی ارائه میکنند. . ساختارهای سازمانی همسان منطقی دارند. که کتابخانههای دیجیتال بطور معمول دارای ویژگیهای زیر میباشند:

حداقل برای یک گروه خاص امکان استفاده رایگان را فراهم میکنند.

امکان دستیابی سریع مناسب به منابع را فراهم میآورند.

. علاوه بر امکان دستیابی به منابع، به آموزش نیز میپردازند.

. دارای مجموعههایی جامع با قالبهای اطلاعاتی متنوع میباشند.

کتابخانه دیجیتال شامل مجموعـهای از منـابع اطلاعـاتی اسـت کـه از بانکهـای اطلاعـاتی، سـرورهای پـست الکترونیکی وب سایتهای مختلف گـردآوری شـده اسـت. ایـن عناصـر بـه شـیوههـای گونـاگون نگهـداری سازماندهی اداره میشوند. کتابخانه دیجیتال باید قابلیت افزودن اطلاعات جدیـد ایجـاد تغییـر در محتـوای اطلاعات را نیز داشته باشد.

بطور کلی کتابخانههای دیجیتال باید بتوانند:

f مقادیر عظیم اطلاعات را تهیه بطور متناوب روزآمد کنند؛

f اطلاعات متنی تصویری، شنیداری، ویدیویی چند رسانهای را نگهداری مدیریت کنند؛

f با ارائه راهنماییهای مناسب به کاربران، آنان را قادر سازند که اطلاعات مورد نیاز خـود را در قالبهـای دلخواه خود دریافت نمایند .

کاربران پس از جستجو در ذخایر اطلاعاتی موجود در یک کتابخانه دیجیتال، میتوانند به جدیـدترین اطلاعـات معتبر منتشر شده در زمینه موضوعی مورد علاقه خود دست یافته، آنها را در قالبهای گوناگون مشاهده ذخیره کنند یا حتی به آدرس پست الکترونیکی خود یا دیگران ارسال نمایند.

 

طراحی کتابخانههای دیجیتال

طراحی تابخانههای دیجیتال مستلزم توجه به مفاهیم، اصول سازمانی، تکنولوژی جوامع انسانی اسـت . حتـی دیجیتالی کردن مجموعههای کوچک نیز نیازمند تفکر پیرامـون مجموعـه منـابع، روشـهای تبـدیل اطلاعـات، معماری اطلاعات، ابردادهها، حفاظت اطلاعات، طراحی نرمافزارهای واسطه نمایش ارزیـابی یکپـارچگی در یک ساختار واحد است.

سیدل معتقد است که پیش از طراحی یک کتابخانه دیجیتال باید کاربران افرادی را کـه در ایـن طـرح دخیـل میباشند، شناخته در نظر گرفت. به عقیده وی، مردم شناسی میتواند در انتخاب روش طراحی عناصر یـک کتابخانه دیجیتال کاملا موثر باشد. از آنجا که فرهنگ بیشتر مردم آمیزهای از فرهنگهـای کوچـک مربـوط بـه تخصص، شغل سلایق آنان است، یک طرح موفق کتابخانه دیجیتال باید در برگیرنده معانی، مقاصد، تلویحات محدودیتهای واژگان مورد استفاده در این فرهنگهای کوچک نیز باشد . به عقیـده گرینـشتاین کتابخانـههـای دیجیتال در یک محیط شبکهای قرار دارند، یعنی در فضایی که هـم مـصرف کننـدگان اطلاعـات هـم تولیـد کنندگان خدمات مجموعههای دیجیتال حضور دارند به همین دلیل در طراحی یک کتابخانه دیجیتـال بایـد به نیازها نظرات هر دو گروه تولید کننده مـصرف کننـده طلاعـات توجـه کـرد. گـورمن نیـز بـر الگوهـای جستجوی اطلاعات که توسط کاربران مورداستفاده قرار میگیـرد، تاکیـد کـرده وجـود ابزارهـای کـامپیوتری پیشرفته را برای ایجاد مدیریت اطلاعات موجود در مجموعههای دیجیتال ضروری میداند.

در هر حال طراحی، ایجاد اجرای کتابخانههـای دیجیتـال نیـاز بـه تخـصصهـای گونـاگون دارد. بـسیاری از پروژههای کتابخانههای دیجیتـال اگـر چـه دارای مـسئولین رسـمی هـستند ولـی توسـط تیمـی از افـرادی بـا تواناییهای متفاوت مانند مجموعهسازی، فهرست نویسی، شبکهسازی، مهندسی نرمافزار، رعایت حقوق معنوی، مدیریت اطلاعات سایر موضوعات وابسته طراحی اجرا میشوند. به این ترتیب، ملاحظه میشود که یـک کتابخانه دیجیتال ازتر کیب تخصص متخصصان رشتههای گوناگونی چون کامپیوتر شـبکههـای کـامپیوتری، کتابداری اطلاعرسانی مدیریت، نشر، اقتصاد نظایر آنها شکل میگیرد. بنابراین، در طراحـی یـک کتابخانـه دیجیتال باید به فرایند ایجاد تهیه مواد اطلاعاتی همچنین مدیریت، نمایش، سازمان دهی ذخیرهسـازی آن

کاملا توجه داشت.

 

مواد اطلاعاتی کتابخانههای دیجیتال

مجموعه هر کتابخانهای اعم از دیجیتال یا غیر از آن، بر اساس نوع مواد اطلاعاتی مورد نیاز، منبع تهیه آنهـا، قالب طریقه نگهداری از آنها شکل میگیرد. در کتابخانههای دیجیتال، این معیارها توسط فاکتورهای متعددی پیچیده تر میشود زیرا مواد اطلاعاتی دیجیتال به صورتهای گوناگون متن، تصویر، صدا، نرمافزار، فایلهای سه بعدی ... وجود دارد حتی از یک صورت خاص نظیر متن نیز ساختارهای متنوعی موجـود اسـت ماننـد مـتن

10 ساده، Word PDF HTML غیره. اطلاعات دیجیتـال دارای مزایـای متعـددی ماننـد سـهولت اسـتفاده ... میباشند. 14 روزآمد بودن، قابلیت تعامل 13 قابلیت جستجو 12 دسترسپذیری 11 پویایی بطور کلی مواد اطلاعاتی کتابخانههای دیجیتال به دو گروه عمده تقسیم میشوند:

. بانکهای اطلاعاتی کتابها مجلات سایر منابع الکترونیکی که خرید یا اخذ مجوز اشتراک آنهـا توسـط یک کتابخانه صورت میگیرد سپس در قالب یک محیط کاربری به کاربران آن کتابخانه ارائه میشود کتابخانه برای دریافت مجوز استفاده از این اطلاعات پول پرداخت میکند.

. مواد دیجیتالی که در یک کتابخانه یا دانشگاه تولید میشود به صورت الکترونیکی در دسترس کـاربران قرار میگیرد.

فرایند انتخاب منابع الکترونیکی مانند انتخاب منابع چاپی تابع شرایط ضوابط خاصی اسـت . مهمتـرین عوامـل موثر در انتخاب منابع الکترونیکی عبارتند از:

جامعیت اطلاعات موجود در مقایسه با نسخه چاپی، دوره روزآمد شدن، دسترسی به بایگـانی 15 ? محتوا ...

ارزش دسترسی گسترده تر، قابلیت جستجو، روزآمد بودن ... 16 ? ارزش افزوده

روشهای انجام جستجو، قابلیت برقراری لینک یا پیونـد 17 ? نمایش و عملکرد مناسب کاربردی بودن  ...

f ملاحظات فنی نرمافزار، سختافزار، سازگاری با مرورگرهای وب ...

f توافقات تجاری بها، اخذ مجوز دسترسی بهره برداری از اطلاعات ...

f خدمات پشتیبانی راهنمایی، خدمات آموزشی (10 .(

استفاده از مواد دیجیتال در یک مجموعه تنها منحصر به تهیه نگهداری آن نمیشود بلکه این مواد بایـد ابتـدا انتخاب تعیین شوند، سپس تهیه نگهداری شده پس از آن در قالب های گوناگون در دسترس کاربران قـرار گیرند. مدیریت یک مجموعه دیجیتال نیز مانند یک کتابخانه سنتی علاوه بر ارزیابی مجموعه شامل افـزود حذف منابع اطلاعاتی ازطریق مراحل سفارش وجین میشود.

 

خدمات کتابخانههای دیجیتال

کتابخانههای دیجیتال پیشرفته اساسا قابلیتها امکانات یک کتابخانه دیجیتال را ارائه میکنند، اما تا حـدودی توانایی ارائه خدمات کتابخانههای سنتی را نیز دارا میباشـند. برخـی از مهمتـرین خـدماتی کـه کتابخانـههـای دیجیتال به کاربران خود ارائه میکنند، عبارتند از:

f جستجو بازیابی اطلاعات همه کتابخانههای دیجیتال امکان جستجوی مستقیم درخواست کاربر را در کل مجموعه یا دیگر مجموعههای اطلاعـاتی بـا اسـتفاده از نـوعی مرورگـر دارا مـی باشـند. کـاربران میتوانند در نمایههای مختلف به جستجو پرداخته یا فیلدهای مختلفی نظیر عنوان، موضوع نویـسنده را با استفاده از عملگرهای بولی با یکدیگر ترکیب کرده به ایـن ترتیـب، اطلاعـات مـورد نظـر خـود را بازیابی نمایند.

f خدمات مرجع بیشتر کتابخانههای دیجیتال دارای امکـان ارائـه خـدمات مرجـع بـه صـورت هوشـمند میباشند. این کتابخانهها معمولا یک آدرس پست الکترونیکی را برای برقراری تماس اعلام می کنند یا این که اطلاعات را از طریق گزینه FAQ یا پرسشهای متداول در اختیار کاربران خود قرار میدهند.

f آموزش کاربران آموزش کاربران کتابخانههای دیجیتال به اشکال مختلـف انجـام پـذیر اسـت کـه عبارتند از: راهنماهای کتابشناختی، اسلایدهای آموزشی، صفحات راهنمای جستجو ... .

تقریبا همه کتابخانههای دیجیتال، خدمات آگاهی رسانی جاری خـود را 18 ? خدمات آگاهی رسانی جاری به صورت یک روزنامه منظم یا به صورت صفحهای با عنوان "اخبار جدید" از طریق پست الکترونیکی ارائه میکنند .

 

 چالشها و ملاحظات کلی

انتخاب سفارش منابع برای هر کتابخانه، روندی است مستلزم تفکر تـصمیم گیـری کـه در آن نیـاز کـاربر مسائل مالی هر دو باید مورد توجه قرار گیرند. در کتابخانههای دیجیتـال، هزینـه سـفارش تنهـا شـامل هزینـه اشتراک یا خرید منابع اطلاعاتی نمیشود، بلکه هزینه تبدیل اطلاعات موجود در یک منبع اطلاعـاتی بـه قالـب دیجیتال را هم در برمی گیرد اما پیش از آن باید به این نکته توجه داشت که آیا قالب دیجیتال منبع مورد نظر از قبل موجود وده یا بایستی آن را تهیه نمود. در هر حال، روند تبدیل متون چاپی تصویری به قالب دیجیتالی، هزینه بر وقت گیر بوده شامل تهیه مدرک، اسکن کردن آن، کنترل بررسی کیفی، بازبینی نمایـه سـازی آن است.

نگهداری بایگانی کردن منابع اطلاعاتی کتابخانههای الکترونیکی از دیگر مسایلی است که بایـد مـورد توجـه خاص مدیران این مجموعهها قرار گیرد تمهیداتی برای روزآمد کردن مجموعه سهولت دسترسی به بایگـانی اطلاعات گذشته نگر در نظر گرفته شود.

مسائل حقوقی مواد اطلاعاتی نیز در کتابخانههای دیجیتال چالش زا بوده نیاز به اخذ مجوز ورود به مجموعـه، سیستمهای پرداخت، استفاده مجاز شناسایی کاربران دارد. در هر حال، شناخت جنبـههـای حقـوقی قـانونی، مدیریتی، تکنولوژیکی حقوق معنوی در کتابخانههای دیجیتال هنوز در حال کامل شدن است.

در سمت دیگر خدمات کتابخانه دیجیتال، کاربرانی قرار دارن که از طریق اینترنت یا اینترانت از کتابخانه مذکور استفاده کرده ممکن است با چالشهای فیزیکی نظیر خرابی تجهیزات سخت افزاری یا عدم نصب برنامههـای نرمافزاری لازم بر روی کامپیوتر برخورد نمایند که استفاده آنان را از منابع اطلاعاتی کتابخانه محدود مـی سـازد

(11 .(ایجاد برقراری یک کتابخانه دیجیتال هم به مجموعه منابع اطلاعاتی هم به تجهیزات فنی نیـاز دارد، بنابراین مدیریت یک کتابخانه دیجیتال، علاوه بر روزآمد کردن اطلاعات مجموعه، باید به ایجـاد یـک محـیط کاربری مناسب، رفع نقایص تجهیزاتی همچنین ارتقا سختافزار نر افزارهای بکار گرفته شده در سیستم نیز

توجه داشته باشد.

از آنجا که ارائه خدمات اطلاعرسانی به کاربران، رسالت کلی همه کتابخانهها محسوب میشـود، کتابخانـههـای دیجیتال باید تسهیلات ژهای را در زمینه آموزش کاربران فراهم آورند که بـرای ورود بـه قـسمتهای مختلـف محیط مجازی کتابخانه، جستجو در منابع اطلاعاتی مجموعه همچنین یافتن اطلاعات خـاص مـورد اسـتفاده آنان قرار گیرد. تمهیدات آموزشی ممکن است در شکلهای گوناگونی به کاربران ارائه شود مانند یک تور مجازی برای بازدید کلی کتابخانه، گزینه Help فایل پرسشهای متداول (FAQ (کارگاههـا اسـلایدهـای آموزشـی، سرویس آگـاهی 21 سرعنوانهای موضوعی 20 با استفاده از واژگان کلیدی 19 انواع جستجوهای ساده پیشرفته رسانی جاری ...

هر چند که کتابخانههای دیجیتال منابع اطلاعاتی، امکانات توانمندیهای بیشتر پیـشرفته تـری را در اختیـار کاربران خود قرار میدهند، اما هنوز هم مشکلات، کاستیها چالشهای متعـددی در طراحـی مـدیریت ایـن سیستمهای مرکب وجود دارد که برای ارائه خدمات مطلوب تر باید تمهیداتی برای مقابله با آنها اندیشیده اجرا شود.

 

منابع

[1] Wang J. A Knowledge Network Constructed by Integrating| Classification|

Thesaurus and Metadata in Digital Library. Intl Inform & Libr Rev 2003;

35:383?397.

[2] Digital Libraries Initiative Phase One. Available at:

http://www.dli .nsf.gov/dlione

[3] Watstein SB| Calarco PV| Ghaphery JS. Digital Library: keywords.

Reference Service Review 1999; 27:344?352.

[4] Crawford W. Paper Persists: why digital library collection collections still

matter. Online 1998; 22:42?48.

[5] Peek R. Miss Web Manners on digital libraries. Information Today 1998;

15:36.

[6] Bush V. As We May Think. The Atlantic Monthly 1945; 176:101?108.

Available at:

 http://www.theatlantic.com/unbound/flashbks/computer/bushf.htm

[7] Schwartz C. Digital Libraries: An Overview. The Journal of Academic

Librarianship 2000; 26:385?393.

[8] Yang Y et al. Agent based data management in digital libraries. Parallel

Computing 2002; 28:773?792.

 19 . Advanced

20 . Keywords

21 . Subject Headings

42

[9] Peters TA. Assessing digital library services. Library Trends 2000; 49:221?

385.

[10] Miller RG. Shaping Digital Library Content. The Journal of Academic

Librarianship 2002; 28:97?103.

[11] Laura Rainer’s Web site on Adaptive & Assistive Technology in Libraries.

Available at:

http://web.simmones.edu/~reiner/adapt/index.htm

 

سیستم تعمیر و نگهداری سامانه تعمیر و نگهداری سیستم نگهداری و تعمیرات سامانه نگهداری و تعمیرات تعمیر و نگهداری نگهداری و تعمیرات سیستم تعمیرات تجهیزات سامانه تعمیرات تجهیزات سیستم نگهداری تجهیزات سامانه نگهداری تجهیزات سیستم مدیریت تجهیزات سامانه مدیریت تجهیزات سیستم مدیریت درخواست ها مدیریت درخواست های خرابی مدیریت درخواست ها کارتابل درخواست ها مدیریت درخواست های PM مدیریت درخواست های پی ام مدیریت درخواست های EM مدیریت درخواست های EM دوره PM دوره مراقبت و نگهداری دوره تعمیر و نگهداری کنترل پروژه تعمیر و نگهداری چک لیست چک لیست های نظارتی چک لیست های نظارتی تعمیر و نگهداری لیست های نظارتی تعمیر و نگهداری کارتابل مدیر تعمیر و نگهداری کارتابل مدیر نگهداری و تعمیرات کارتابل کارشناس تعمیر و نگهداری کارتابل کارشناس نگهداری و تعمیرات کد اموال کد فنی تجهیزات سیستم net سیستم نت سامانه net سامانه نت گزارش های تعمیر و نگهداری گزارش های نگهداری و تعمیرات سامانه نگهداری و تعمیرات تعمیر نگهداری سیستم pm
All Rights Reserved 2022 © PM.BSFE.ir
Designed & Developed by BSFE.ir