سیستم نگهداری و تعمیرات بهبود

02188272631   09381006098  
تعداد بازدید : 92
8/27/2023
hc8meifmdc|2011A6132836|PM_Website|tblnews|Text_News|0xfdff093405000000c91e000001000200

هفتمین کنگره سراسری همکاریهای

دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی

آسیب شناسی مراکز رشد و پارکهای فناوری ایران در

برقراری ارتباط مابین دانشگاه و صنعت

1 کورش خسروی

2 ، حسین حدیدی

3 ، لیلا خدابنده

4 ، علی قیومیان

1 -مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان

2و3 و4 -شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان

چکیده

 مراکز رشد و پارکهای فناوری به عنوان نماینده دولت نقش رابط را ما

بین دانشگاه و صنعت ایفا مـینماینـد و آسـیب شناسـی ایـن مراکـز در

برقراری این ارتباط مورد مطالعه قرار گرفتـهانـد. آسـیبها بـه دو دسـته

محیطی و درونی تقسیم شدهاند و در پایان برای حذف یا کـاهش تـأثیر

آن گروه از آسیبها که تأثیر جدیتری در برقراری ارتباط دولت و صنعت

دارند پیشنهاداتی ارایه شده است.

مقدمه

 مراکز رشد و پارکهای فناوری به عنوان حلقه واسط بـین دانشـگاهها و صـنعت نقـش

اساسی در زنجیر?? توسع? علمی و اقتصادی کشورها ایفا می نماینـد. از آنجاییکـه عمومـاً

این مراکز توسط دولت راه اندازی و اداره مـیشـوند، مـیتـوان از آنهـا بـه عنـوان نمـاد

برقراری ارتباط و همکاری دولت، دانشگاه و صنعت یاد کرد.

2 هفتمین کنگره سراسری همکاریهای سه جانبه

دانشگاه

مراکزرشد و پارکهای

فناوری (دولت)

شرکتها و موسسات

فناور (صنعت)

 فارغالتحصیلان

عمر مراکز رشد و پارکهای فناوری در کشور ما به یک دهـه نمـی رسـد ولـی در ایـن

مدت کم شاهد رشد کمی و کیفی سریعی در این مراکز بـوده ایـم. بـدون شـک پدیـده

مراکز رشد و پارکهای فناوری نیـز هماننـد هـر پدیـده دیگـر مـی توانـد نقـاط ضـعف و

آسیبپذیر جدی داشته باشد. اینک که پیدایش و رشد ایـن مراکـز، امیـد بـه تقویـت و

تثبیت ارتباط دانشگاه و صنعت را زنده کرده ا ست، لازم است آسیب شناسی این مراکز

خصوصاً از نقطه نظر برقراری ارتباط مـابین دانشـگاه و صـنعت در دسـتور کـار محافـل

علمی و دانشگاهی قرار گیرد.

 در این مقاله سعی شده است فهرست کاملی از نقاط ضعف و آسیب پذیر مراکز رشـد

و پارکهای فناوری تهیه گردیده و به اجمال بررسـی گردنـد. در قسـمت اول مقالـه ایـن

آسیبها در دو گروه آسیبهای محیطی و آسیبهای درونی فهرست شده اند. در قسمت دوم

این مقاله سعی شده است راه کارهای حـذف یـا بـه حـداقل رسـاندن تـاثیر آن گـروه از

آسیبهایی که باعث کمرنگ شدن نقش مراکز رشد در برقراری ارتبـاط بـین دانشـگاه و

صنعت میگردند، به بحث گذاشته شوند.

نقاط ضعف و آسیب پذیر مراکز رشد و پارکهای فناوری

در این قسمت، کلیه نقاط ضعف و آسیبهایی کـه مـی توانـد برکـارایی مراکـز رشـد و

پارکها تاثیر منفی بگذارند، صرفنظر از اینکه این تاثیر مستقیماً ارتباط دانشگاه و صـنعت

را تضعیف میکند یا کل روند فعالیت پارکها را مختل مـی سـازد، تشـریح گردیـده انـد.

همچنین در این بررسی سعی شده است شـرایط عمـومی کشـور مـد نظـر قـرار گیـرد و

آسیبشناسی مراکزرشد و پارکهای فناوری ایران در برقراری . . . 3

 

آسیبهایی که از این رهگذر بر بدن? مراکز رشـد و پارکهـای فنـاوری وارد مـی شـود نیـز

مورد مداقه واقع شوند، به این لحاظ این تحقیق را می توان تلاشی بر جهت بـومی سـازی

الگوی پارکها و مراکز رشد در ایران قلمداد نمـود . نقـاط ضـعف و آسـیب پـذیر در دو

گروه بزرگ تقسیم بندی شدهاند:

آسیبهای محیطی که شامل آن گروه از عوامل می گردند که شرایط عمومی کشور بـر

بدن? پارکها و مراکز رشد تحمیل مـی کننـد و آسـیبهای درونـی کـه شـا مل آن گـروه از

عوامل میگردند که ناشی از ساختارهـای درونـی ایـن مراکـز مـی باشـند. در ادامـه ایـن

نوشتار و به منظور جلوگیری از اطالـه کـلام بـ ه جـای عبـارت مراکـز رشـد و پارکهـای

فناوری، از واژه مختصر مراکز استفاده خواهد گردید.

آسیبهای محیطی

اقتصاد دولتی و سهم کوچک بخش خصوصی از اقتصاد ملی؛

بنا به گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی شاخص نسبت هزینههای دولتی به تولیـد

ناخالص داخلی (GDP (با احتساب بودجـه شـرکتهای دولتـی در سـال 1380 بـه 4/70 %

بالغ میگردد و روند کلی این نسبت از سال 1366 تـا 1380 بیـانگر یـک رونـد صـعود

میباشد، جدول 1 .همچنین نسبت بودجه جاری به بودجه عمـومی دولـت طـی سـالهای

1372 تا 1382 نیز یک روند صعودی طی می کند و در سـال 1382 ایـن نسـبت بـه 65 %

میرسد، جدول 2 .

4 هفتمین کنگره سراسری همکاریهای سه جانبه

جدول 1 .شاخص نسبت هزینه های دولتی به تولید ناخالص داخلی (GDP (با

احتساب بودجه

شرکتهای دولتی (درصد)

13

66

13

67

13

68

13

69

13

70

13

71

13

72

13

73

13

74

13

75

13

76

13

77

13

78

13

79

13

80

ایرا

ن

/5

38

/4

41

/8 36

36

/3

41

/9

44

/2

58

/1 54

53

/2

58

/3 68

70

/3

64

/7

69

/4

70

جدول 2 .نسبت بودجه جاری به بودجه عمومی دولت طی سالهای 1372 تا 1382

(ارقام به میلیارد ریال)

سال

137

2

137

3

137

4

137

5

137

6

137

7

1382 1381 1380 1379 1378

بودجهعمومی

254

26

323

03

464

10

611

24

814

66

905

86

1097

00

1278

16

1642

67

2732

28

4360

22

بودجه جاری

140

12

191

50

268

50

332

97

457

14

555

09

6605

3

8496

5

1045

38

1556

35

2857

49

نسبتبودجه

جاریبهعمومی

/55

0 0/65 0/57 0/64 0/66 0/60 0/61 0/56 0/54 0/58 0/59

انتقال الگوی این مراکز از کشورهای پیشرفته جهان بـه کشـورمان در شـرایطی انجـام

میشود که عموماً کشورهای صاحب این الگو دارای اقتصاد مبتنی بر بخـش خصوصـی

فعال میباشند و ایجاد و رشد شرکتهای خصوصـی ، یـک رونـد عـادی در آن کشـورها

محسوب میشود در حالیکه در ایران بخش دولتی قسمت اعظـم فعالیتهـای اقتصـادی را

در اختیار دارد و در یک فضای انحصاری و غیر رقابتی به فعالیت می پردازد و همانگونه

که از جدول 1 بر میآید بیش از 70 %گردش پول کشور بر این بخش انجام میگردد.

آسیبشناسی مراکزرشد و پارکهای فناوری ایران در برقراری . . . 5

 

ورود شرکتهای نوآور و کارآفرین در این عرضه ، علاوه بر اینکه با مشـکلات خـاص

فعالیت کارآفرینانه نظیر ریسک بالا، مبهم بودن نوع فعالیت و ... مواجه است بـا مشـکل

بزرگ دیگری بنام اقتصاد دولتی مواجه می باشد، در بسیاری از موارد بخش دولتی تنهـا

تولید کننده مواد اولیه مورد نیاز موسسات کارآفرین یا تنها مصرف کننـده تولیـدات یـا

خدمات این موسسات میباشد. تنظیم نظام واردات و قوانین سـخت صـادراتی از دیگـر

ویژگیهای اقتصاد دولتی میباشد که باعث تنگ شدن عرصه فعالیـت بخـش خصوصـی

میشود.

شتابزدگی در ایجاد این مراکز و دولتی بودن هم? آنها

 شتابی که در چند سال گذشته در جهت ایجـاد ا یـن مراکـز بوجـود آمـد از یـک سـو

باعث شد که در مکان یابی این مراکز حداقل دقت بکار برده شود و تاسیس ایـن مراکـز

بر مبنای یک آمایش سرزمینی استوار نباشد و ماموریت محوله به این مراکـز بـر اسـاس

نیازهای منطقـهای و توانمنـدیهای دانشـگاهی صـورت نپـذیرد و از سـوی دیگـر باعـث

گردید بخش قابل ملاحظهای از مدیرانی که تصدی این مراکـز را بـه عهـده گرفتنـد از

حداقل آشنایی با وظایف و نحوه مدیریت چنین مراکزی بی بهره باشند، که ایـن امـر در

روزها و ماههای اول شکل گیری یک مرکز رشد یا پارک ، باعث بروز لطمـات جـدی

میگردد.

 از سوی دیگر دولتی بودن همه پارکها و مراکز رشد کشور باعث گشته اسـت کـه در

صورت تعلیم مدیران این مراکز، باز هـم همگـی از یـک الگـوی طراحـی شـده دولتـی

تبعیت نمایند و خلاقیت و نوآوری در مـدیریت ایـن مراکـز ، بـه مـوارد جزیـی محـدود

گردد و عملاً رقابت در ارتقاء کیفیت و کمیت این مراکز رنگ ببازد.

6 هفتمین کنگره سراسری همکاریهای سه جانبه

 شش پژوهشکده سازمان پژوهشهای علمی و صـنعتی ، در سـال گذشـته در کشـور بـه

پارک علمی تغییر نام دادند، تغییر نام یک سازمان پژوهشی به پارک ، بدون برنامهریزی

واقعی برای تغییر محتوایی، در حرکت ملی احداث پارکها اثـر منفـی دارد . بـا توجـه بـه

اینکه بعضی از این مراکز شناخت لازم را از ماهیت، عملکرد، ساختار و فعالیت هـایی کـه

یک مرکز رشد یا پارک علمی و فناوری باید داشته باشد ندارند و یـا برخـی بـا داشـتن

امکانات پژوهشی همچون یک مرکز پژوهشی در حال فعالیت هسـتند ایـن خـود جـای

بسی نگرانی است که ستاد پارک ها به جای شـرکتهای مسـتقر در پـارک وارد فعالیت هـای

پژوهشی شوند.

 شتاب موجـود در احـداث پارکهـای علمـی و فنـاوری در کشـور بـدون برنامـه ریـزی

میباشد و اگر روند رشد پارکها با وضعیت کنونی ادامه پیدا کند احتمالاً تعـداد زیـادی

از آنان ناموفق خواهند بود . که این روند باعث می گردد ایـده مراکـز رشـد و پارکهـای

علمی فناوری در ذهنیت مدیریت جامعه جاذبه خود را از دست بدهـد و رشـد سـریع

آنها بسیار کند شود.

رقابت ناسالم بین دستگاهها در ایجاد این مراکز و برخوردهـای

سیاسی

در حال حاضر ایجاد این مراکز در کشـور از جـذابیت بـالایی برخـوردار مـی باشـد و

عمد?? دستگاههای دولتی که از جذب اعتبـارا ت تحقیقـاتی خـود عـاجز هسـتند ، ایجـاد

پارک یـا مراکـز رشـد را در دسـتور کـار خـود قـرار داده انـد. مـوازی کـاری و فقـدان

سیاستگذاری واحد در ایجاد این مر اکز و رقابت ناسالم بین دسـتگاهها و برخوردهـای

سیاسی از آفاتی میباشد که عموماً در جامعه ما خیلی سریع رشد میکند.

آسیبشناسی مراکزرشد و پارکهای فناوری ایران در برقراری . . . 7

 

فقدان صندوقهای سرمایهگذار خطرپذیر در سـاختار اقتصـادی

کشور

در حال حاضر برای حمایت از کارآفرینان ، صندوقهای سـرمایهگـذار خاصـی وجـود

ندارد و به دلیل شکل نوین مراکز رشد و پارکها نیـاز جـدی بـه ایـن صـندوقها احسـاس

میشود. چرا که توان این مراکز در تامین نیازهای مالی و اعتبـار ی کارآفرینـان محـدود

میباشد و استفاده از اعتبـارات محـدود دولتـی بـه عنـوان سـرمایه خطرپـذیر بـه آسـانی

امکانپذیر نمیباشد.

 احداث صندوقهای خطر پذیر بومی (استانی یا شهری) که از سـرمایههـای راکـد و یـا

قـرضالحسـنهای تشـکیل شـده باشـد فضـای فعالیـت مراکـز رشـد واحـدهای فنـاور را

توسعهای دو چندان میدهد.

ضعف در قوانین صیانت از مالکیت فکری در کشور

 برای ایجاد زمینههای نوآوری و فناوری در جامعه باید قوانینی در حمایت از مالکیـت

فکری و معنوی تدوین گردد در واقع مالکیت فکری و معنوی نقش اساسی در پیشرفت

نظام تولید صنعتی دارد. اگر افراد مخترع و شرکتهایی که در زمینـه نـوآوری و فنـاوری

فعالیت میکنند اطمینان داشته باشند که حـق و حقوقشـان تـ أمین مـیگـردد و اختـراع و

نوآوری آنها به رسمیت شناخته می شود محیط امنی فراهم می شود که مخترعان با ایجاد

نوآوری اختراع خود را به مرحله اجرا در آورند . متاسفانه در کشور ما قوانینی در جهت

حفظ مالکیت فکری و معنوی در بعضی موارد موجود نبوده و در صورت وجود نیـز در

عمل کمتر مورد استفاده قرار می گیرد بـه خصـوص در زمینـ? ICT هـیچ حقـی رعایـت

نمیگردد که این خود باعث عدم شکوفایی استعدادهای موجود در این زمینه میگردد.

8 هفتمین کنگره سراسری همکاریهای سه جانبه

عدم ورزیدگی دانش آموختگان دانشگاهی در ایجاد و مدیریت

کسب وکار

 از آنجا که نشان موفقیت مراکز رشد یا پارکهای فناوری ،موفقیـت و رشـد موسسـات

مستقر در آنها میباشد و به عبارت دیگر رگ حیات این مراکـز موسسـات مـی باشـند.

ضعف دانشگاه در پرورش فارغ التحصیلان جهت ایجاد و مدیریت کسب و کار لطمات

جدی به ایـن مراکـز وارد مـی سـازد. فـارغالتحصـیلان دانشـگاهی فقـط در رشـته خـود

تخصص دارند و به دلیـل تئـوری بـودن دروس و محـدودیت هـا و کمبـود امکانـات در

رشته خود نیز در حد لزوم موفق نیستند . اگر این فارغالتحصیلان جذب بازار کار نشـوند

و خود بخواهند شرکتی ایجاد نمایند به دلیل اینکـه قـبلاً هـیچ راهنمـایی و آموزشـی در

این رابطه ندیدهاند در این امر موفق نخواهند بود.

آسیبهای درونی

بی اعتنایی به نخبگان غیر دانشگاهی

 مراکز رشد و پارکهای شکل گرفته در کشور بیشتر بر جذب نیروهای فـارغ التحصـیل

دانشگاهی متمرکز شدهاند و جایی برای فعالیت نیروهای دیگر فراهم نکرده اند در حالی

که با نگاهی سـاده بـه وضـعیت نیروهـای دانشـگاهی و ضـعف در سـاختار آموزشـی و

فرهنگی دانشگاه نیروهای فارغالتحصیل ریسک پذیری برای کارهای غیر معمول (نظیـر

تدریس، استخدام و ...) را ندارند در حالی کـه نیرو هـای کـارآفرین مطـرح در جامعـه

اکثراً از قشر با تحصیلات کمتر که تجربـه کـار و بـازار را دارنـد تشـکیل شـده اسـت و

طرحهای تأییدی که قبلا طـرف سـازمان پژوهشـهای علمـی و صـنعتی صـادر مـی شـود

گویای این واقعیت است که نشان میدهد افراد یا واحدهای کوچک، با هزینه خود کار

آسیبشناسی مراکزرشد و پارکهای فناوری ایران در برقراری . . . 9

 

تحقیقاتی را انجام داده و با ساختن نمونه اولیه و دریافت ت أییدیههـای مختلـف و کسـب

حمایت برای دریافت وام از جایگـاه ویـژه ای بـرای کـارآفرینی و کسـب فنـاوری ایفـا

نمودهاند. بررسی و ایجـاد جایگـاهی در مراکـز رشـد و پارکهـا بـرای حمایـت اینگونـه

نخبگان جای تامل و درنگ دارد.

بی اعتنایی به کسب و کارهای غیر دانایی محور

 شکل گیری مراکز رشد و پارکها، امروزه بیشتر بر روی گرایشهای خاص مانند ICT،

بیوتکنولـوژی و... سـازمان دهـی شـده اسـت و بیشـتر در جهـت حمایـت از کسـب و

کارهای دانایی محور برنامهریزی شدهاند. در حالی که هر منطقـه بـا ویژگیهـای خـاص

خود میتواند به بستر مفیدی برای زمینههای مختلف در کارآفرینی تبدیل شود.

 با کمی انعطافپذیری مناسب میتوان جایگاههایی برای رشد نیروهای کـارآفرین در

زمینههایی نظیر گردشگری ، ایجاد امکانات رفـاهی، صـنایع دسـتی، واحـدهای تـرویج

ورزشی و مراکز آموزشی برای رده های سنی مختلف و ... فراهم نمود و امکان استفاده

از امکانات موجود در مراکز رشـد و پارکهـای علـم و فنـاوری را بـرای اینگونـه مـوارد

گسترش داد.

ساختارهای دست و پاگیر اداری

 مراکز ایجاد شده به دلیل ساختار تشکیلاتی وابسته به دولت که حاکمیـت بروکراسـی

اداری از شاخصهای آن میباشد، بخشی از پتانسیل نیروهای کارآفرین را جهت پشـت

سر گذاشتن قوانین و مقررات اداری صرف می کنند، در حین پر کردن فرمهای مختلف

و طی کـردن مراحـل طـولانی بـرای پـذیرش و بدسـت آوردن امکانـات اولیـه و جلـب

10 هفتمین کنگره سراسری همکاریهای سه جانبه

حمایتهـای مختلـف و همچنـین همـاهنگی بـا سـاختارهای اداری بـرای برطـرف کـردن

نیازهایشان معمولاً سرخورده میشوند و یا به نوعی به عکسالعمل غیر منطقی نظیـر دور

زدن سیستم اداری مجبور میشوند.

بی اعتنایی به کارآفرینی سازمانی

 عموماً کارآفرینان به دو شکل فعالیت می نمایند؛ یا بصورت مستقل و در یک موسسـه

جدید التأسیس که توسط خود ایشان ایج اد گردیده است و یـا بصـورت سـازمانی و در

یک واحد از قبل تشکیل شده . کارآفرینان سازمانی، هم در دستگاههای دولتی و هم در

بخش خصوصی میتوانند ظاهر شوند، اما عرصه ظهور و بروز کارآفرینان مستقل تنها به

بخش خصوصی محدود میگردد.

با توجه به اینکه الگوی مراکز رشد و پارک ها از کشورهای توسعه یافته که دارای بخـش

خصوصی فعال و قدرتمند می باشند اقتباس شده است و بدون عنایت به ویژگیهای بومی

اقتصـاد ایـران کپـی بـرداری شـدهانـد، متاسـفانه در ایـن مراکـز هـیچگونـه تـوجهی بـه

کارآفرینان سازمانی نمیگردد و اصولاً چهارچوبی بـرای شناسـایی ، جـذب و پـذ یرش

این افراد موجود نمیباشد.

بیاعتنایی به قوانین موجود در صیانت از مالکیت فکری

 در قسمت قبل به این نکته اشاره گردید کـه قـوانین موجـود در کشـور در صـیانت از

مالکیت فکری بسیار ضعیف و بعضاً فاقد ضمانت اجرایـی مـیباشـند امـا همـین حـداقل

موجود نیز مورد استفاده قرار نمیگیرد. اخذ گواهینامه ثبت اختـراع در ایـران و اسـتفاده

از کنوانسیون پاریس به منظور بسط حیطه اختراع ثبت شـده در سـایر کشـورها ، حـداقل

آسیبشناسی مراکزرشد و پارکهای فناوری ایران در برقراری . . . 11

 

امکانی است که در ایران موجود می باشـد ولـی متأسـفانه بـه علـت بـی اعتنـایی بـه ایـن

حداقل موجود، اکثر واحدهای فناور نسبت به این قوانین ناآشنا یا بی اعتنا می باشند. این

امر نه تنها باعث پایمال شدن حقـوق فکـری کارآفرینـان مـی گـردد، بلکـه باعـث افـت

کارایی مراکز رشد نیز میگردد.

نتیجهگیری

 از آنچه گذشت در می یابیم که ایجاد مراکز رشد و پارکهای فنـاوری، فرآینـدی کـه

هنوز آنرا بطور کامل طی نکرده ایم، در صورت سهل انگاری و بـ یاعتنـایی بـه آفتهـا و

نقاط آسیبپذیر، میتواند به یک تجربه شکست خورده تبدیل شود . ظرفیت این نوشتار

اجازه نمیدهد به طور کامل هم? این آسیبها و راهکارهای حذف یا به حـداقل رسـاندن

آنها را بررسی کنیم، بنابراین به بررسی آن گروه از آسیبهای درونی که بطور مستقیم بـه

نقش این مراکـز در برقـراری ارتبـاط مـا بـین دانشـگاه و صـنعت لطمـه مـی زنـد بسـنده

میکنیم.

 در قسمت 1-2-2 بیاعتنایی به کسب و کارهای غیـر دانـایی محـور ، بـه عنـوان یـک

آفت ذکر گردید. از آنجایی که اقتصـاد کشـور تنهـا شـامل فعالیتهـای مبتنـی بـر دانـش

نمیشود این بیاعتنایی میتواند لطمات جدی و جبران ناپذیری بـه اقتصـاد کشـور وارد

نماید. از سوی دیگـر توانـایی یـک دانـش آموختـه دانشـگاهی نیـز صـرفاً بـه دانـش و

اطلاعات علمی وی محدود نمی گردد. در دانشگاهها آموزشهای ناملموس دیگری نظیر

کسب تجربه کار گروهی، فرصت شناسی، آش نایی با معضلات اجتماعی و اقتصادی نیز

وجود دارند که هر کدام از این آموزشها مـی توانـد دانـش آموختـ? کـارآفرین را بـرای

فعالیت در برخی از کسب و کارهایی که ممکن است غیر دانایی محـور بـه نظـر برسـند

آماده سـازد. بنـابراین حـذف شـرط دانـش محـوری در پـذیرش هسـته هـا و واحـدهای

12 هفتمین کنگره سراسری همکاریهای سه جانبه

دانشگاهی یا اصلاح تعریـف «کسـب و کارهـای دانـش محـور » پیشـنهاد مـیشـوند. در

صورتیکه دایر?? پذیرش با این پیشنهاد گسترده تر گردد میتوان امیـد داشـت کـه مراکـز

رشد و پارکهای فناوری نقش ، جدیتری را مابین دانشـگاه و بخشـهای اقتصـادی جامعـه

ایفا نمایند. امروزه مبـاحثی همچـون گردشـگری یـا صـنایع دسـتی درکشـور مـا شـاهد

نارساییهای جدی میباشد که خلاقیت کارآفرینان جوان در پناه حمایتهای مراکـز رشـد

میتواند نقطه امیدی در اصلاح این نارساییها بشمار آید.

 همانگونه که در قسمت 1-2-4 گذشت، در طراحی مراکز رشد و پارکهای فنـاوری،

به تقلید از کشورهای توسع ه یافته، صرفاً به حمایت از کارآفرینان مستقل پرداختـه شـده

است. در اقتصاد دولتی ایران که عموماً سـازمانهای دولتـی و خصوصـی آن دسـتخوش

افت کارایی جدی هستند و بخشـهای عظیمـی از سـرمایه هـای کشـور در ایـن سـازمانها

معطل مانده است، بیاعتنایی به کارآفرینان سازمانی، ظلم مضاعف بـر اقتصـاد کشـور و

دانش آموختگان دانشگاهی مستقر در این سازمانها می باشد. بنابراین ایجـاد سـاختارهای

مناسب جهت حمایت از کارآفرینان سازمانی، مثلاً در قالب مراکز رشد مجازی، باعـث

گستردهتر شدن نقش مراکز رشد و پارکهای فناوری در تسهیل روابط ما بین دانشـگاه و

صنعت میگردد. از سوی دیگـر مـی تـوان امیـدوار بـود کـه بـا حمایـت از کارآفرینـان

سـازمانی و هـدایت ایشـان بـه سـمت ایجـاد شـرکتهای زایشـی در نهایـت بـه توســعه

کارآفرینی مستقل که در واقع شاه کلید حلّ معظلات اقتصادی کشور می باشد نیز دست

یافت.

 آموزشهای حقوقی در مراکز رشد و پارکه ای فناوری، در زمینـه قـوانین موجـود در

صیانت از مالکیت فکری و به استخدام در آوردن حقوقدانان و وکلای زبردست در این

مراکز، پیشنهادی است که در جهت کاهش آسیب موضوع قسمت 1-2-5 ،قابـل طـرح

میباشد. از آنجایی که قـوانین مربـوط بـه مالکیـت فکـری تـاکنون بطـور جـدی مـورد

استفاده نوآوران قرار نگرفتهاند نقاط قوت و نقاط ضعف این مجموعه قوانین نیـز بطـور

آسیبشناسی مراکزرشد و پارکهای فناوری ایران در برقراری . . . 13

 

کامل شناسایی نشدهاند. بنابراین ورود قوی مراکز رشد در استفاده از این قـوانین عـلاوه

بر اینکه دایر?? حمایتهای ایـن مراکـز را گسـترده تـر مـیکنـد، مـیتوانـد منجـر بـه ارایـه

مشاورههای ارزشمند به قانونگذاران کشور در جهت اصلاح این قوانین گردد.

مراجع

[1 [ نماگرهای اقتصادی، تصویری از شاخص های تغییر اندازه دولت در ایـران، برنامـه،

سال دوم، شماره 39 ،صفحه 16 .

[2 [ هوشنگ امیراحمدی، پارکهای علمی - ارزیابی انتقـادی، اولـین کارگـاه آموزشـی

پارکها و مراکز رشد علمی و فناوری، اصفهان، 30 و 31 اردیبهشت 82 .

[3 [ سیســـتم اطلاعـــات طرحهـــا، ســـازمان پژوهشـــهای علمـــی و صـــنعتی ایـــران،

 . www.irost.com

[4 [ بهزاد سلطانی، تحلیل وضعیت موجود و ارایه شرایط مناسب برای راه اندازی مراکز

رشد و پارکهای علمی فناوری در کشور.

سیستم تعمیر و نگهداری سامانه تعمیر و نگهداری سیستم نگهداری و تعمیرات سامانه نگهداری و تعمیرات تعمیر و نگهداری نگهداری و تعمیرات سیستم تعمیرات تجهیزات سامانه تعمیرات تجهیزات سیستم نگهداری تجهیزات سامانه نگهداری تجهیزات سیستم مدیریت تجهیزات سامانه مدیریت تجهیزات سیستم مدیریت درخواست ها مدیریت درخواست های خرابی مدیریت درخواست ها کارتابل درخواست ها مدیریت درخواست های PM مدیریت درخواست های پی ام مدیریت درخواست های EM مدیریت درخواست های EM دوره PM دوره مراقبت و نگهداری دوره تعمیر و نگهداری کنترل پروژه تعمیر و نگهداری چک لیست چک لیست های نظارتی چک لیست های نظارتی تعمیر و نگهداری لیست های نظارتی تعمیر و نگهداری کارتابل مدیر تعمیر و نگهداری کارتابل مدیر نگهداری و تعمیرات کارتابل کارشناس تعمیر و نگهداری کارتابل کارشناس نگهداری و تعمیرات کد اموال کد فنی تجهیزات سیستم net سیستم نت سامانه net سامانه نت گزارش های تعمیر و نگهداری گزارش های نگهداری و تعمیرات سامانه نگهداری و تعمیرات تعمیر نگهداری سیستم pm
All Rights Reserved 2022 © PM.BSFE.ir
Designed & Developed by BSFE.ir