سیستم نگهداری و تعمیرات بهبود

02188272631   09381006098  
تعداد بازدید : 166
4/29/2023
hc8meifmdc|2011A6132836|PM_Website|tblnews|Text_News|0xfdff1b9802000000c80e000001000100

زمینه یابی اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر و پسر دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
علی امیری
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه علوم بهزیستی تهران
masuleh@gmail.com
مریم رحیمی
کلید واژه ها :‌ اینترنت ، اعتیاد ، مشکلات روانشناختی
چکیده
تعریف :
به طور کلی اعتیاد به اینترنت را می توان به عنوان نوعی استفاده از اینترنت که می تواند مشکلات روانشناختی، اجتماعی، درسی و یا شغلی در زندگی فرد ایجاد کند تعریف کرد. به اعتقاد برخی استفاده از اینترنت به عنوان نوعی اعتیاد در نظر گرفته می شود که می تواند زندگی فرد و کسانی را که با او سر و کار دارند به شدت تحت تاثیر قرا دهد.

هدف:
این پژوهش به منظور دستیابی به اطلاعاتی از میزان و نحوه استفاده از اینترنت دردانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران انجام می شود.

روش:
در این پژوهش، تعداد 200 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی در سال تحصیلی 85-84 به روش نمونه گیری طبقه ای و سپس تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت در بین آنان توزیع گردید.داده های گرد آوری شده توسط نرم افزار
spss و آزمون آماری T مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین متغیرهای مورد مطالعه و اعتیاد به اینترنت رابطه ای وجود ندارد و فرضیه های تحقیق تایید نشد
(در سطح 05/0=
?). ولی نتایج بدست آمده حاکی از این مطلب بودند که استفاده روز افزون از اینترنت در دانشجویان به تدریج وابستگیهایی در آنان به وجود خواهد آورد که اکثر دانشجویان از این وابستگی تدریجی آگاهی نداشتند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که نیاز به اطلاع یابی و اطلاع رسانی بر استفاده از این رسانه موثر بوده است. افراد به میزان زیادی برای بالا بردن اطلاعات عمومی(سیاسی، اجتماعی، مذهبی، علمی و ...) از اینترنت استفاده می کنند.
همچنین مطابق آنچه ما در این تحقیق به آن دست یافته ایم افراد گاهی برای پر کردن اوقات فراغت خود نیز به این رسانه روی می آورند. که این امر وابستگی تدریجی آنان را به اینترنت تسهیل می کند و....
مقدمه و معرفی طرح

"اعتیاد به اینترنت " اصطلاحی است که اخیرا در باره آن مطالب فراوانی به گوش می رسد. یک دهه پیش از اینترنت و اعتیاد به آن در ایران خبری نبود. اما حالا نه تنهااخبار زیادی از این اعتیاد جدید می شنویم بلکه کم کم شاهد شکل گیری اصطلاحات دیگری هم هستیم ، اصطلاحاتی که از گسترش نقش این وسیله در زندگی امروز و تبدیل شدن آن به یکی از وسایل ضروری دنیای امروز خبر می دهند. این مساله بیش از هر چیز به همین عصری که در آن زندگی می کنیم ربط دارد ، عصری که به عصر تکنولوژی و ارتباطات مشهور شده و یکی از شاخه های آن همین اینترنت و انقلابی است که این وسیله در عرصه ارتباطات به وجود آورده است. از تبدیل شدن اولین وسیله ارتباطی (آرپانت) به دنیای مجازی فعلی ( اینترنت ) زمان زیادی نمی گذرد اما در همین فاصله کوتاه دنیای مجازی در همه کشورها مشخصات خود را یافته است و هویت خودش را (درست یا غلط) به دست آورده است. اکنون به موازات دنیایی که در آن زندگی می کنیم دنیای دیگری را هم در صفحه های رایانه های خود داریم، دنیایی که د رآن مرزی وجود ندارد و پیکهای الکترونیکی می توانند فاصله بین آسیا تا آمریکای جنوبی را در یک چشم به هم زدن سپری کنند| کاری که از عهده هیچ وسیله ای دیگر در این کره خاکی بر نمی آید. اعتیاد به اینترنت یا کامپیوتر تنها خاص کشور ما نیست، در سایر کشورها هم این وسیله که روز به روز در ابعاد کوچکتر وکوچکتر تولید می شود افراد زیادی را وابسته خود کرده است . عده ای وابسته شده اند و عده ای هم در حال وابسته شدن هستند بعضی تنها به ظاهرش و وقت گذرانی در آن دل خوش کرده اند و خیلی ها هم یاد گرفته اند که چگونه از این دنیا جهت بهتر زیستن در دنیای واقعی استفاده کنند. پدیده اینترنت پدیده ای عالمگیر بشری است که همواره مسائل و مشکلات ناشی از زیاده روی و استفاده مرضی از آن گریبانگیر جامعه بشری بوده است. با توجه به مسائل و مشکلاتی که پدیده اعتیاد به اینترنت برای افراد در جوامع مختلف به وجود آورده است،(مسائلی چون اضطراب و افسردگی، پناه بردن به الکل و...) کوشش اصلی جامعه شناسان و روانشناسان در طی سالیان اخیر پیدا کردن علت های این پدیده و راههایی برای کنترل ودفع آن بوده است. ارتباط مجازی از طریق اینترنت محملی را برای گریز از واقعیت و وسیله ای برای ارضای نیازهای هیجانی ، روانی و... به وجودمی آورد. اصطلاح "اعتیاد به اینترنت" گویای استفاده از اینترنت به شیوه نامعقول است. افرادی که زیر عنوان این تیتر قرار می گیرند معمولا به علت درگیر شدن با حالت اسارتی که در اینترنت به آن دچار می شوند در تنظیم اوقات شبانه روز دچار مشکل می گردند. احتمال دارد نظم فعالیتهای مربوط به زندگی روزمره آنها از جمله غذا خوردن، خواب، اوقات اداری و کار روزانه، برنامه ریزی تحصیلی، ملاقات با اطرافیان، به طور کلی به هم بریزد و این امر تاثیر نامطلوب بر روی عملکرد شخصی اش بگذارد. پژوهش حاضر به منظور دستیابی به اطلاعاتی از نحوه و میزان استفاده دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از اینترنت انجام می شود . وهدف زمینه یابی پدیده روز افزون اعتیاد به اینترنت در دانشگاه و در میان دانشجویان است. دراین پژوهش شدت، مدت، و فراوانی درگیری و ارتباط با اینترنت در دانشجویان مورد بررسی قرار می گیرد. تعریف مفاهیم و واژه‌ها‌ : اینترنت: اینترنت را باید بزرگ‌ترین سامانه‌ای دانست که تا کنون به دست انسان طرّاحی، مهندسی و اجرا گردیده است. این شبکه‌ی عظیم جهانی، در ابتدا، با انگیزه‌ی همکاری، دسترسی چند سویه به منابع و مهارت‌های محاسباتی، و امکان‌پذیری کار در زمینه‌های بین‌رشته‌ای علوم و مهندسی شروع شد (در اواخر سال 1960 میلادی). تنها از اواسط دهه 1990 است که اینترنت به صورت یک شبکه‌ی همگانی و جهانی درآمده است. وابسته شدن تمامی فعّالیت‌های بشر به اینترنت در مقیاسی بسیار عظیم و در زمانی چنین کوتاه، حکایت از آغاز دوران تاریخی نوینی در عرصه‌های گوناگون علوم، فن‌آوری و به خصوص در نحوه‌ی تفکّر انسان دارد. اینترنت را می‌‌شود شبکه ای عظیم متشکّل از میلیون‌ها رایانه مختلف دانست که از شبکه‌های متفاوت، با کاربران گوناگون، و دارای علایق و اهداف محاسباتی متعدّد به وجود آمده باشد، ولی در نهایت به صورت یک شبکه‌ی جهان‌شمول واحد و در مقیاس جهانی به هم متّصل شده است. اعتیاد: در مورد اعتیاد تعاریف گوناگونی وجود دارد اما یک تعریف کلی وجود دارد که مورد توافق سازمانهای مختلف بهداشتی است و عبارت است از:"یک حالت روانی و گاهگاهی جسمی ناشی از تاثیر دارو بر روی یک موجود زنده که لزوما رفتار و واکنشهای خاص و شخصی را در ارگانیسم ظاهر می سازد و همیشه همراه با یک کشش مفرط برای مصرف دائمی یا دوره ای آن داروی به خصوص بوده به طوری که شخص بتواند اثرات درمانی آماده را تجربه کند و نتواند ناراحتی های ناشی از عدم مصرف آن را در خود از بین ببرد‌". از دیدگاه روانشناسی اعتیاد به اینترنت دارای سه فاکتور می باشد: 1- میل و احتیاج 2- وابستگی 3-گرایش به مصرف بیشتر. اعتیاد به اینترنت : اگر چه مفاهیمی مثل اعتیاد به تکنولوژی واعتیاد به رایانه مورد مطالعه قرار گرفته بودنداما اعتیاد به اینترنت اصطلاحی بود که اولین بار توسط یانگ در 1996 معرفی گردید.این اختلال با عناوین مختلفی از قبیل وابستگی رفتاری به اینترنت| استفاده مرضی از اینترنت| استفاده مشکل زا از اینترنت| و... معرفی می شود.علی رغم پژوهشهای گسترده در سالهای اخیر در این زمینه هنوز توافقی بین روانشناسان در زمینه تعریف و اندازه گیری این اختلال حاصل نشده است. تعریفی که یانگ در سال 1996 ارائه کرد چنین است:"اعتیاد به اینترنت را می توان به نوعی استفاده از اینترنت که بتواند مشکلات روانشناختی| اجتماعی| درسی و یا شغلی در زندگی فرد ایجادکند تعریف کرد.(2) انجمن روانپزشکی آمریکا اعتیاد به اینترنت را یک الگوی استفاده از اینترنت که موجب اختلال عملکردی شده و با حالات ناخوشایند درونی در طول یک دوره دو ماهه همراه باشد تعریف کرده و برای تشخیص آن هفت ملاک ارائه کرده است(حداقل 3 معیار در طول 2 ماه) : 1- تحمل 2- علایم ترک 3- زمان استفاده از اینترنت بیش از آنچه که فرد در ابتدا قصد دارد به طول انجامد 4- تمایل مداوم برای کنترل رفتار 5- صرف وقت قابل توجه برای امور مرتبط با اینترنت 6- کاهش فعالیتهای اجتماعی | شغلی | تفریحی در اثر استفاده از اینترنت 7- تداوم استفاده علی رغم آگهی از آثار منفی آن بررسی متون (پیشینه تحقیق) اعتیاد به اینترنت یا وابستگی رفتاری به آن صرف نظر از اینکه یک بیماری یا آسیب روانی یا معضل صرفا اجتماعی باشد، پدیده ای مزمن ، فراگیر و عود کننده ای است که با صدمات جدی جسمانی ،مالی، خانوادگی و روانی همراه است.(1) محققان دانشگاه فلوریدا در آگوست 2003 با بررسی پدیده اعتیاد به اینترنت در دانشگاه گزارش دادند که برای تست اعتیاد به اینترنت باید به 5 سوال پاسخ داد: 1- گذراندن زمان بیش از حد مورد نظر در اینترنت 2- غفلت از سایر مسئولیتها 3- تلاش ناموفق برای کاهش مدت حضور بر روی شبکه 4- ناسازگاری در روابط به علت استفاده از اینترنت 5- اشتیاق وتفکر بیش از حد در زمان عدم حضور روی شبکه محققان دانشگاه فلوریدا این نکات را پس از ارزیابی روانشناختی حضوری و رودرروی 20 داوطلب که احساس کردند دچار این مشکل هستند و 17 دانشجو با سطوح مختلف اینترنت بدست آوردند.مطابق تحقیقات انجام شده حدود 25 تا 50 درصد از وابستگی به اینترنت در محل کار ایجاد می گردد.(1) یانگ (1996) که از پیشگامان تحقیق در مورد اعتیاد به اینترنت است به کمک فنون مصاحبه و روش پیمایشی سعی کرده است وجود چنین اختلالی را ثابت کند و تحقیقات و شواهدی هم فراهم آورده است که حاکی از وجود چنین اختلالی است. او در این زمینه می گوید:"مشترکان اینترنت دو گونه اند:مصرف کنندگان وابسته و مصرف کنندگان غیر وابسته.وابسته ها از اینترنت برای برقراری ارتباط اجتماعی و ارتباط با غریبه ها و تبادل افکار با آنان استفاده می کنند در حالی که غیر وابسته ها هدفشان جمع آوری اطلاعات است". تحقیقات دانشگاه هرت فورد شایر برروی اینترنت نشان می دهد که معتادان به اینترنت عمدتا مذکر، درونگرا و افسرده اند و تحقیقات شرکت تحقیقات تکنولوژیک جورجیا ، سن معتادان به اینترنت را زیر 4/28 سال نشان می دهد. پژوهشی در سال 1383 در دانشگاه فردوسی مشهد تحت عنوان زمینه یابی اعتیاد به اینترنت انجام پذیرفت (6).در این پژوهش نمونه ای به حجم 120نفر از دانشجویان دو دانشکده علوم پایه و علوم تربیتی انتخاب گردیدند و پرسشنامه (
ISS) روی این افراد انجام شد و داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون T مورد بررسی قرار گرفت .نتایج نشان دادند که از نظر میزان استفاده از اینترنت و اعتیاد به آن میان دانشجویان دختر و پسر دو دانشکده تفاوت معناداری وجود دارد .بدین گونه که دردانشکده علوم پایه دختران و در دانشکده علوم تربیتی پسران زمینه های اعتیاد به اینترنت بیشتری را نشان می دادند . هد‌ف‌ها و فرضیه‌ها (Objectives & Hypotheses) هدف کلی (General Objective): زمینه یابی نوع رفتارهایی که شاخص اعتیاد به اینترنت در دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه علوم بهزیستی است هدف‌های ویژه (اختصاصی) (Specific Objectives) : 1- بررسی شیوع اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد . 2- بررسی شدت رفتارهایی که شاخص اعتیاد به اینترنت در دانشجویان هستند . هدف‌های کاربردی (Applied Objectives) : این پژوهش به بررسی پدیده اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی می پردازد.با توجه به اینکه چنین پژوهشی برای نخستین بار در دانشگاه انجام می شود نتایج حاصل از آن جهت: الف- شناسایی و کسب اطلاع از فراوانی و شیوع این پدیده در دانشگاه ب- کمک به برنامه ریزی های آتی در جهت بهبود امکانات و تسهیلات دانشگاه برای استفاده دانشجویان از اینترنت ج- به دست دادن اطلاعاتی جهت برنامه ریزی های آموزشی و فرهنگی و نیز اطلاع رسانی در جهت آگاه سازی دانشجویان از مضرات و معضلات ناشی از این پدیده د- آگاهی از نحوه و میزان استفاده دانشجویان دانشگاه از اینترنت فرضیه‌ها یا پرسشهای پژوهش (Hypotheses/ Questions Research) : 1- آیا میان اعتیاد به اینترنت و جنسیت افراد رابطه وجود دارد؟ 2- آیا میان اعتیاد به اینترنت و مقطع تحصیلی افراد رابطه وجود دارد؟ 3- آیا میان اعتیاد به اینترنت و مقطع تحصیلی به تفکیک جنسیت رابطه وجود دارد؟ اطلاعات مربوط به نوع مطالعه، روش اجرا و انتخاب نمونه نوع مطالعه (Type of Study) : زمینه یابی با استفاده از پرسشنامه خلاصه روش اجرای طرح : (Summary of Methodology) اطلاعات با استفاده از پرسشنامه زمینه یابی اعتیاد به اینترنت جمع آوری می شود. این پرسشنامه تلفیقی از سوالات آزمون (ISS) و سوالاتی محقق ساخته ( با نظارت و راهنمایی دکتر هادی بهرامی) است .پرسشنامه فوق دارای 30 سوال بوده که 4 سوال ابتدایی اظلاعاتی را از مدت استفاده از اینترنت| متوسط ساعات استفاده از اینترنت در هفته| بیشترین قسمت مورد استفاده در اینترنت| و مکانهایی که فرد در انجا از اینترنت استفاده می کند بدست می دهد. از سوال 25 الی 30 هم از نحوه استفاده و تاثیر استفاده از اینترنت بر عملکرد فعلی فرد سوال شده است.25 سوال آخر پرسشنامه به صورت مقیاس لیکرت نمره گذاری می شود .("هرگز" 1 نمره| "به ندرت" 2 نمره| "گاهی" 3 نمره| "اغلب" 4 نمره| "همیشه" 5 نمره ). مجموع نمرات فرد در مجموع مد نظر قرار می گیرد. پرسشنامه نیز اطلاعاتی در مورد جنسیت فرد| مقطع و رشته تحصیلی| سکونت یا عدم سکونت در خوابگاه را به دست می دهد. برای بررسی روایی این پرسشنامه از 5 نفر از استادان گروه نظر خواهی شده و همچنین برای بررسی پایایی، این پرسشنامه در دو نوبت بر روی یک گروه نمونه 10 نفره انجام می شود. سوالات پرسشنامه به صورت مقیاس لیکرت درجه بندی شده است تا شدت اعتیاد به اینترنت نیز مورد بررسی قرار گیرد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون آماری مناسب و نیز نرم آفزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت. جمعیت (Research Population) : جمعیت مورد نظر ما در این پژوهش تمامی دانشجویان دختر و پسر دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد در سال تحصیلی 85-84 دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی می باشند . روش نمونه‌گیری (Sampling Procedures) : به دلیل اینکه جامعه آماری مان جامعه ای ناهمگون است مناسب ترین روش جهت نمونه گیری روش "نمونه گیری طبقه ای " است.در این روش واحد های جامعه مورد مطالعه در طبقه هایی که از نظر صفت متغیر همگن تر هستند گروه بندی می شوند، تا تغییرات آنها در درون گروه ها کمتر شود.پس از آن از هر یک از طبقه ها تعدادی نمونه انتخاب می شود. در این پژوهش جامعه مورد مطالعه را به 4 طبقه (بر حسب متغیر های جنسیت و مقطع تحصیلی) تقسیم کرده و از هر طبقه متناسب با تعداد افراد ، حجم نمونه مورد نظرمان را انتخاب کردیم. حجم نمونه و روش محاسبه آن (Sample Size) : طبقات تشکیل دهنده جامعه آماری (تعداد کل جامعه آماری 900 نفر) بر حسب متغیرهای تحقیق: 1- دختران دوره کارشناسی (445 نفر) 2- پسران دوره کارشناسی (192 نفر) 3- دختران کارشناسی ارشد (155 نفر) 4- پسران کارشناسی ارشد (127 نفر) با توجه به اینکه نمونه ای به حجم 200 نفر مد نظر ماست، با قرار دادن تعداد افراد هر طبقه در فرمول مربوطه و متناسب با حجم جامعه تعداد افراد برگزیده از هر طبقه به صورت زیر محاسبه گردید: 1- طبقه اول :96 نفر 2- طبقه دوم : 42 نفر 3- طبقه سوم : 34 نفر 4- طبقه چهارم : 28 نفر مجموعا نمونه ای به حجم 200 نفر برای انجام پژوهش انتخاب گردید. نحوه جمع‌آوری داده‌ها (Data Collection) حجم نمونه از هر طبقه با توجه به تعداد افراد آن طبقه انتخاب و پرسشنامه (پرسشنامه ذکر شده در بند 3-2 ) روی آنها اجرا گردید. با توجه به اینکه حجم طبقات تشکیل دهنده نمونه مساوی نبودند نمونه های انتخابی از این طبقات هم به یک نسبت تعیین نشدند. داده های جمع آوری شده با توجه به مقیاس لیکرت کمی سازی شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها و نتایج (Data Analysis) : داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تهیه پاسخ به این سوال که آیا میزان اعتیاد به اینترنت در دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه متفاوت است از آزمون T استفاده گردید .متغیر اعتیاد به اینترنت در مقیاس فاصله ای به عنوان متغیر وابسته در دو گروه کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد بررسی قرار گرفت. در آزمون T با نمونه های مستقل و آزمون دو دامنه با فاصله اطمینان 05/0| F مشاهده شده برابر29/0 ودر سطح معناداری 86/0 | فرض ارتباط میان اعتیاد به اینترنت در مقاطع تحصیلی کارشناسی و ارشد دانشگاه تایید نشد. بنابر این ارتباطی میان این دو متغیر مشاهده نمی شود. در آزمون T برای بررسی رابطه میان اعتیاد به اینترنت و جنسیت و برای پاسخ به این سوال که آیا میان اعتیاد به اینترنت و جنسیت رابطه وجود دارد | با درجه آزادی 198/0 در آزمون دو دامنه با فاصله اطمینان 05/0| میزان معناداری 73/0 بدست آمد لذا فرض ارتباط میان اعتیاد به اینترنت و جنسیت تایید نمی شود. بنابر این رابطه ای میان این دو متغیر وجود ندارد. برای پاسخ به این سوال که آیا بین میزان اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی تفاوت وجود دارد از آزمونT مستقل استفاده شد . در آزمون T بین دختر و پسر مقطع کارشناسی با نمونه های مستقل و آزمون دو دامنه با فاصله اطمینان 05/0 | F مشاهده شده برابر 94/0 ودر سطح معناداری 74/0| فرض تفاوت میزان اعتیاد به اینترنت در دختران و پسران دوره کارشناسی دانشگاه تایید نمی گردد. برای پاسخ به این سوال که آیا بین میزان اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی ارشد تفاوت وجود دارد از آزمونT مستقل استفاده شد . در آزمون T بین دختر و پسر مقطع کارشناسی ارشد با نمونه های مستقل و آزمون دو دامنه با فاصله اطمینان 05/0 | F مشاهده شده برابر 92/1 ودر سطح معناداری 29/0 فرض تفاوت میزان اعتیاد به اینترنت در دختران و پسران دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تایید نمی گردد. نیز با توجه به نتایج حاصل از آزمون معلوم گردید که : 3/39 درصد کل دانشجویان پسر دانشگاه علوم بهزیستی (کارشناسی و کارشناسی ارشد)" به ندرت "از اینترنت استفاده می کنند. 7/60 درصد کل دانشجویان دختر دانشگاه علوم بهزیستی (کارشناسی و کارشناسی ارشد) "به ندرت "از اینترنت استفاده می کنند. 6/33 درصد کل دانشجویان پسر دانشگاه علوم بهزیستی (کارشناسی و کارشناسی ارشد) "گاهی" از اینترنت استفاده می کنند. 4/66 درصد کل دانشجویان دختر دانشگاه علوم بهزیستی (کارشناسی و کارشناسی ارشد) "گاهی" از اینترنت استفاده می کنند. 4/30 درصد کل دانشجویان پسر دانشگاه علوم بهزیستی (کارشناسی و کارشناسی ارشد) "اغلب" از اینترنت استفاده می کنند. 6/69 درصد کل دانشجویان دختر دانشگاه علوم بهزیستی (کارشناسی و کارشناسی ارشد) "اغلب" از اینترنت استفاده می کنند. همچنین 5/39 درصد کل دانشجویان (کارشناسی وکارشناسی ارشد) از اینترنت استفاده "علمی"| 5/4 درصد استفاده "چت" | 1 درصد "بازی" | 5 درصد" "E- MAIL | 4 درصد" وبلاگ" | و 5/4 درصد استفاده های دیگر از اینترنت را ذکر کردند. 5/12 درصد استفاده "علمی و E-MAIL" | و 10 درصد هم استفادهایی مرکب از همه موارد فوق را نشان دادند. 9 درصد دانشجویان در منزل | 17 درصد در خوابگاه| 3 درصد کافی نت | 3 درصد کتابخانه دانشگاه | 5/1 درصد جاهای دیگر و 5/38 درصد خوابگاه و کتابخانه دانشگاه را محل استفاده از اینترنت اعلام کردند. ملاحظات اخلاقی (Ethical Review) : 1- همه آزمودنی ها از چگونگی و کیفیت آزمون آگاه می شوند. 2- اجباری برای شرکت در آزمون وجود ندارد. 3- داده ها و اطلاعات جمع آوری شده به صورت امانت و کاملا محرمانه نزد پژوهشگر باقی می ماند. 4- پاسخ به سوالات پرسشنامه با رضایت کامل دانشجو انجام می پذیرد. 5- اجرای این آزمون به صورت فردی یا دسته جمعی با اقدامات احتیاطی مناسب به منظور اجتناب از تلقین یا نوشتن از روی دست دیگری امکان پذیر است. مشکلات اجرایی (محدودیت‌ها) در انجام طرح و روش کاهش آنها : 1-عدم حضور تمامی دانشجویان دانشگاه در ایام انجام پژوهش در دانشگاه 2-عدم دسترسی به تمامی افراد نمونه با توجه به عدم حضور آنها در دانشگاه و یا خوابگاه 3-عدم همکاری مناسب بعضی از پاسخ دهندگان به پرسشنامه 4- عدم دقت کافی در پاسخ به سوالات از سوی بعضی از آزمودنی ها 5-lمحدودیت در انتخاب نمونه

فهرست مهمترین منابع مرتبط با تحقیق:

منابع فارسی:
1-امیدوار، احمد و صارمی ،علی اکبر، اعتیاد به اینترنت ، انتشارات تمرین، 1381
2- امیری |علی| زمینه یابی اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد |1383| مشهد 3-پاتریشیا، والاس، روانشناسی اینترنت، ترجمه فضل الله قنادی و همکاران، انتشارات دانشگاه کمبریج، 1382
4- شرودر، کیت ای، نوجوانان در اینترنت، ترجمه فرناز فرود، ، 1384
5- کاپلان، اچ و سادوک، بی، خلاصه روانپزشکی، ترجمه نصرت الله پورافکاری، تبریز، انتشارات سحر، 1381
6- کریمی، سوده، مردان، زنان و اینترنت ،انتشارات آگاه، 1378

منابع لاتین:
1-
Greenfiled| DavidN| (1999)| virtual addicttion; sometimes new technology can creat problems| the center of internet studies .
2-
Jin| SL; Young| KB; Seong| SK; a learning system for internet addiction prevention| Korea National University of Education.(2003)
3-
Young| K|S|(2001)| internet addiction| the emergence of a new clinical disorder. Paper presented at the 105th annual convention of the American Psychology Association .

سیستم تعمیر و نگهداری سامانه تعمیر و نگهداری سیستم نگهداری و تعمیرات سامانه نگهداری و تعمیرات تعمیر و نگهداری نگهداری و تعمیرات سیستم تعمیرات تجهیزات سامانه تعمیرات تجهیزات سیستم نگهداری تجهیزات سامانه نگهداری تجهیزات سیستم مدیریت تجهیزات سامانه مدیریت تجهیزات سیستم مدیریت درخواست ها مدیریت درخواست های خرابی مدیریت درخواست ها کارتابل درخواست ها مدیریت درخواست های PM مدیریت درخواست های پی ام مدیریت درخواست های EM مدیریت درخواست های EM دوره PM دوره مراقبت و نگهداری دوره تعمیر و نگهداری کنترل پروژه تعمیر و نگهداری چک لیست چک لیست های نظارتی چک لیست های نظارتی تعمیر و نگهداری لیست های نظارتی تعمیر و نگهداری کارتابل مدیر تعمیر و نگهداری کارتابل مدیر نگهداری و تعمیرات کارتابل کارشناس تعمیر و نگهداری کارتابل کارشناس نگهداری و تعمیرات کد اموال کد فنی تجهیزات سیستم net سیستم نت سامانه net سامانه نت گزارش های تعمیر و نگهداری گزارش های نگهداری و تعمیرات سامانه نگهداری و تعمیرات تعمیر نگهداری سیستم pm
All Rights Reserved 2022 © PM.BSFE.ir
Designed & Developed by BSFE.ir